Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera (eos350,d70s,A100 elller?)

Produkter
(logga in för att koppla)

injun

Medlem
Hej

Jag är en glad amatörfotograf. Har en gamal analog systemkamera (minolta Dynax 3xi) med två objektiv (AF) upp till 300.

Har även en Minolta digital kamera i pocket format. Men ska nu skaffa en riktigt digital systemkamera.
Har kollat på EOS350, D70s och nya SONY Alphan för att nämna några.

Bildstbilisering i huset på sony verkar ju vara en bra funkation, samt att jag skulle kunna köpa bara huset och nyttja mina gamla objektiv?

Eller ska man titta på en Minolta 7D för att kunna nyttja min gamla objektiv.

Eller kommer inte min gamla objektiv funka bra på en nyare, AF etc..?


Tacksam för råd, då jag nu är vilse i kamera djungeln
 
Så länge det är AF-objektiv ska de funka. I vanlig ordning kan det ibland (men inte alltid) uppstå strul med äldre "pirat"-objektiv och nyare kamerahus, men annars ska det, vad jag vet, inte vara några problem att använda dem på varesig D7D eller a100.
Har du dyra objektiv är det väl smartast att skaffa en D7D eller a100 iaf, även om D70 och 350D åxå är bra kameror. :)
Är det väldigt billiga objektiv så spelar det kanske inte lika stor roll, men du är ju van vid gränssnittet på (Konica) Minolta så...
 
Brottas själv med valet mellan Sony a100 och Canon EOS 350D och nästan inte fått någon respons på frågan vare sig här eller i andra fotoforum på nätet. Kanske beror på att ingen egentligen har hunnit få erfarenhet av a100:an och att ingen verkar ha djuptestat den än - hittills är allt (som jag sett) endast förhandsgranskningar av den.

Har du redan objektiv som kommer fungera på a100:an kan det vara väldigt lönsamt att köpa den, faktum är att du borde handla en sådan i så fall. Detta förutsätter emellertid att det är en schysst kamera, och det får vi inte reda på förrän de första riktiga recensionerna börjar dyka upp, vilket lär ske senast i mitten av nästa månad.

Själv kommer jag vänta på dem och sedan agera därefter. Hamnar den inte toppklass eller som en klar "vinnare" över 350D kommer det bli en Canon.
 
Min objektiv:
Minolta AF 35-70/3.5-4.5
Minolta AF 100-300mm f/4.5-5.6

Det är ju gamla, och vet inte om dessa kommer funka 100% med SONYn.

Jag kollade idag, kännde etc..NIkkon känns ju mer kamera än 350D.
 
Det finns ju lite olika saker att ta hänsyn till när man köper kamera. Och alla värderar vi saker olika. Jag själv tycker att du gör helt rätt som känner på de olika modellerna först innan du gör köpet. I mitt tycke väger ergonomi och handhavande in ganska mycket i det hela. Pixlar och mätdata är inte allt.

Och det finns väl i ärlighetens namn ingen nyare systemkamera idag som är dålig, det är bara det att de har lite olika egenskaper.
För mig kändes Minoltas 7D helt rätt i handen och jag gillar verkligen alla snabbknappar så att man slipper gå in i menyer så mycket.
Men om du värdesätter en stor begagnatmarknad är säkert Canon och Nikon ett bättre val. Det finns dock begagnat till minolta att få tag i också om man letar lite.

Dina gamla objektiv borde fungera med KM 5D och 7D, samt med sonys kommande A100. Lite omdömen på 35-70 har du här:
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=40
Och på 100-300 har du här:
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=63
Tror säkert att de kommer att duga ett tag för dig, men som alla andra (mig) kommer du väl efter ett tag att vilja köpa bättre optik. :)

Det du bör ha i beaktande är att du har en "brännviddsförlängning" med faktor 1.5 i den digitala systemkameran vilket innebär att din 35-70 i 35mm-läget kommer att motsvara 35x1,5= c:a 50mm på din 3xi. Så du kommer nog att sakna lite vidvinkel. Därför kan det vara bra att köpa med ett objektiv som går ner kring 20mm när det är dags för affär. Fördelen är ju att ditt 100-300 kommer upp till motsvarande 450mm vid full inzoomning. Och då är det ju dessutom bra att ha skakstabiliseringen...

M.v.h.
Fredrik
 
men min objektvi passar väl inte pentax ?
jag är mycket sugen på Sonyn.
Nyttja mina objektiv, och sedan köpa ett 18-70 eller något..
Men sonyn kommer ju inte förän 27-07-2006..
Och man vill ju ha den nu när semesterna börjar, och inte när den slutar.
Även om köpet mest är inför en resa till usa i okt..
 
Nä, dina objektiv passar garanterat inte till Pentax.
Tyvärr dröjer det en månad innan sonyn dyker upp. Aldrig kul att vänta på nåt man vill ha.
Alternativet är i så fall en begagnad 5D eller 7D. Eller att leta upp en 5D som finns kvar på hyllan i en butik... Inte det lättaste, men det finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.