Vi pratar foto men bra att du frågar, jag menar helt enkelt många bilder och storleken är typiskt 20MB eller 43MB st och med många menar jag ett tusental.
Ungefär min värld, men med större filer.
Jag har flera SSD (en för systemet, en cache och en med de nyare bilderna jag jobbar med). Datorn har 32GB som jag normalt utnyttjar helt (har många raw-filter och photoshopfiler öppna samtidigt) så system cachen (page) är på och det är Win 7 x64. Att slå på eller av cachen verkar inte spela någon roll med SSD. Det är andra saker som börjar begränsa.
Håller med, i mitt fall stängde jag av minnesväxlingen i Windows långt innan jag bytte till SSD, det har bara hängt med.
Jag kan ju ta ett motsatt exempel: Jag har genom åren (och sporadiskt fortfarande) kört mycket på en gammal laptop, en Thinkpad T60 med Core2Due och en (1) gig minne. Där gjorde byte till SSD enorm skillnad för LR, mycket just för att minnesväxlingen gick så enormt mycket snabbare jämfört med den gamla 3600-varvsdisken som satt i. Och med bara en gig arbetsminne så minnesväxlar den ju mycket. Men där var det aldrig tal om att jobba med stora råfiler, och där genererade jag inga previews alls i samband med import (då hade LR en rendens att hänga systemet
LR importer (och exporter) tar evigheter känns det som jämfört med alla andra operationer. Photoshop och Capture NX presterar snabbt som förväntat.
Tycker för övrigt LR borde ses över, det är väldigt långsamt.
Vad för processor kör du? Med gott om minne och snabba diskar (som du har) så är prestanda i LR nästan enbart en faktor av processorprestanda. Och LR är ju dessutom (som jag nämnt tidigare) ganska sällsynt bland konsumentprogram på det sättet att det faktiskt drar tydlig nytta av fler processorkärnor än 4 stycken. Till skillnad från de flesta andra program, som t.ex. PS, där klockfrekvens och internacache är viktigare (så länge du har 4 kärnor). LR skiljer ju sig från PS på det sättet att det gör många små operationer (import, skapa previews, export) vilket gör LR mer parallelliserbart.
Jag märker att import + skapa previews går snabbare på min nya laptop med Core i7 (2620M) än på min stationära med gammal Core2 Quad (Q6700) trots att hela kringstrukturen (diskar, minnen, moderkort osv) är snabbare i den stationära.