Annons

Ny SSD ingen hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi pratar foto men bra att du frågar, jag menar helt enkelt många bilder och storleken är typiskt 20MB eller 43MB st och med många menar jag ett tusental.

Ungefär min värld, men med större filer.

Jag har flera SSD (en för systemet, en cache och en med de nyare bilderna jag jobbar med). Datorn har 32GB som jag normalt utnyttjar helt (har många raw-filter och photoshopfiler öppna samtidigt) så system cachen (page) är på och det är Win 7 x64. Att slå på eller av cachen verkar inte spela någon roll med SSD. Det är andra saker som börjar begränsa.

Håller med, i mitt fall stängde jag av minnesväxlingen i Windows långt innan jag bytte till SSD, det har bara hängt med.

Jag kan ju ta ett motsatt exempel: Jag har genom åren (och sporadiskt fortfarande) kört mycket på en gammal laptop, en Thinkpad T60 med Core2Due och en (1) gig minne. Där gjorde byte till SSD enorm skillnad för LR, mycket just för att minnesväxlingen gick så enormt mycket snabbare jämfört med den gamla 3600-varvsdisken som satt i. Och med bara en gig arbetsminne så minnesväxlar den ju mycket. Men där var det aldrig tal om att jobba med stora råfiler, och där genererade jag inga previews alls i samband med import (då hade LR en rendens att hänga systemet :)

LR importer (och exporter) tar evigheter känns det som jämfört med alla andra operationer. Photoshop och Capture NX presterar snabbt som förväntat.

Tycker för övrigt LR borde ses över, det är väldigt långsamt.

Vad för processor kör du? Med gott om minne och snabba diskar (som du har) så är prestanda i LR nästan enbart en faktor av processorprestanda. Och LR är ju dessutom (som jag nämnt tidigare) ganska sällsynt bland konsumentprogram på det sättet att det faktiskt drar tydlig nytta av fler processorkärnor än 4 stycken. Till skillnad från de flesta andra program, som t.ex. PS, där klockfrekvens och internacache är viktigare (så länge du har 4 kärnor). LR skiljer ju sig från PS på det sättet att det gör många små operationer (import, skapa previews, export) vilket gör LR mer parallelliserbart.

Jag märker att import + skapa previews går snabbare på min nya laptop med Core i7 (2620M) än på min stationära med gammal Core2 Quad (Q6700) trots att hela kringstrukturen (diskar, minnen, moderkort osv) är snabbare i den stationära.

Ni som är inne i detta med data :)
Mina uppgifter på datorn är

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro8,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 8 GB

Är det lönt att bara öka RAM minnet eller kommer det ändå inte bli någon bra maskin?
Måste jag byta upp mig för att få riktigt med fart i maskinen?

Ungefär min värld, men med större filer.

Håller med, i mitt fall stängde jag av minnesväxlingen i Windows långt innan jag bytte till SSD, det har bara hängt med.

...

Vad för processor kör du? Med gott om minne och snabba diskar (som du har) så är prestanda i LR nästan enbart en faktor av processorprestanda. Och LR är ju dessutom (som jag nämnt tidigare) ganska sällsynt bland konsumentprogram på det sättet att det faktiskt drar tydlig nytta av fler processorkärnor än 4 stycken. Till skillnad från de flesta andra program, som t.ex. PS, där klockfrekvens och internacache är viktigare (så länge du har 4 kärnor). LR skiljer ju sig från PS på det sättet att det gör många små operationer (import, skapa previews, export) vilket gör LR mer parallelliserbart.

Jag märker att import + skapa previews går snabbare på min nya laptop med Core i7 (2620M) än på min stationära med gammal Core2 Quad (Q6700) trots att hela kringstrukturen (diskar, minnen, moderkort osv) är snabbare i den stationära.

Det är en i7-3770K 3.5GHz, dvs åttakärnig, kommer inte ihåg om det är åtta fysiska eller virtuella, det syns åtta i task managern i alla fall.

Men visst rasslar det på. En del av problemet är D800-filerna som ju är mer än dubbelt så stora som D700 (eller D4-ans för den delen) så då blev det till att köpa en snabbare dator. Känns som ett svårt krig att vinna just nu, moores lag gäller processorer och de bör därmed växa bättre än eller lika som sensorerna. Får hoppas att den även gäller SSD-hastighet och SATA bandbredd framöver, så att LR över tiden i praktiken inte blir långsammare.

Det är en i7-3770K 3.5GHz, dvs åttakärnig, kommer inte ihåg om det är åtta fysiska eller virtuella, det syns åtta i task managern i alla fall.

Men visst rasslar det på. En del av problemet är D800-filerna som ju är mer än dubbelt så stora som D700 (eller D4-ans för den delen) så då blev det till att köpa en snabbare dator. Känns som ett svårt krig att vinna just nu, moores lag gäller processorer och de bör därmed växa bättre än eller lika som sensorerna. Får hoppas att den även gäller SSD-hastighet och SATA bandbredd framöver, så att LR över tiden i praktiken inte blir långsammare.

Aha, då har du ändå hyfsat snabb processor redan. Den är fyrkärning, med dubbeltrådning (vilket hjälper, men åtta "riktiga" kärnor hade nog funkat ännu bättre).

Jag har ju märkt att min gamla (fem år, låång tid i datorvärlden) stationära dator fungerar ok med filer från D3/D3s (dvs runt 11-13 megabyte/råfil), men att den säckar väldigt och står långa stunder med 100% CPU när jag har större råfiler från t.ex. D7100, D600 eller än värre, D800. Med sådana filer blir som sagt min bärbara med Core i7 lite rappare.

Adobe har fick ju en hel del gräl för prestanda i LR4, (4.1 var ju en lite förbättring över 4.0, men ganska marginellt). Vet inte om LR5 är bättre där, men det känns som om de optimerat prestanda för lite mindre filer än vad som blivit vanligt idag.

Om vi talar Intel så kommer det väl en ny processorgeneration till vintern/våren som borde innebära prestandalyft. De kör ju cykler där varannan generation pressar upp prestanda, varannan dämpar strömförbrukning och optimerar tillverkningsteknik. Den senaste generationen (Ivy Bridge, från 2012, dvs det du kör) är ju exempel på den senare typen av uppgradering så nästa generation bör vara inriktad på just prestanda. Med lite tur kanske vi ser just fler kärnor (det finns ju sexkärniga med samma sockel som du kör idag, men de är dyra) vilket skulle gynna oss som kör LR.

Sedan kan man hoppas att Adobe lär sig optimera prestanda lite bättre med större råfiler också. Vi lär nog snart se ännu större (rejält så) råfiler framöver nämligen ... :)

Ni som är inne i detta med data :)
Mina uppgifter på datorn är

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro8,2
Processornamn: Intel Core i7
Processorhastighet: 2,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 4
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 6 MB
Minne: 8 GB

Är det lönt att bara öka RAM minnet eller kommer det ändå inte bli någon bra maskin?
Måste jag byta upp mig för att få riktigt med fart i maskinen?

Lite kan det nog ge att öka arbetsminnet (RAM), men några drastiska skillnader lär du nog inte se. Lite beror ju det på hur benägen du är att ha mycket igång samtidigt. Håller du samtidigt på med råfilshantering, renderar lite video och jobbar med en massa lager i några storra filer i PS ... Ja, då finns det nästan ingen övre greäns för hur mycket minne datorn kan dra. Men sitter du i stort sett enbart i LR så brukar 8 GB vara rätt ok. 16 skadar inte, men ger nog inga drastiska ökningar.

Vill du verkligen få upp farten så kan det bästa rådet bli att istället köra en stationär dator. Även om dagens bärbara är snabba så är de också ganska optimerade för att hålal nere strömförbukning - det gäller inte bara själva processorn, utan hela infrastrukturen (moderkort, med busshasighet till minnen osv). Det här gör att vid riktigt tunga bearbetningar blir en bärbar trots allt en smula långsammare än en stationär dator med på ytan likvärdiga prestanda (samma processorgeneration osv). Ingen drastisk skillnad, men den finns där.

Det kommer med stor sannolikhet snabbare Intel-processorer i vinter (Apple kör ju Intel), så för din del kan det nog vara en tanke att helt enkelt avvakta och spara till en ny dator om ett år eller så.

Ok
Jag kör nästan enbart LR
Får smälla dit 16 gb och spara till nästa år och dator :)
Tack för infon.

Din Q6700 är nog faktiskt inte så mycket långsammare än 2620M, men förmodligen har den långsamma minnen DDR2 var vanliga på den tiden. Sedan kör du Vista på din stationära och det är en gigantisk handbroms, en uppgradering till 8an skulle sätta fart på den. Jag har en stationär med Q6600 och den blev mycket snabbare med 7an och sedan märkbart snabbare med 8an.

/Karl

Ok
Jag kör nästan enbart LR
Får smälla dit 16 gb och spara till nästa år och dator :)
Tack för infon.

Har du en PC så behöver man sällan ta en smäll utan kan uppgradera lite smått hela tiden, vilket också brukar göra att man får en bättre genomsnittsprestanda än om man skaffar ny dator var 3-5år.
Minnen och SSD nu, så nytt moderkort och processor lite senare osv.

/Karl

Har du en PC så behöver man sällan ta en smäll utan kan uppgradera lite smått hela tiden, vilket också brukar göra att man får en bättre genomsnittsprestanda än om man skaffar ny dator var 3-5år.
Minnen och SSD nu, så nytt moderkort och processor lite senare osv.

/Karl

MBP är det jag har.
Så inte så mycket att göra antar jag

Din Q6700 är nog faktiskt inte så mycket långsammare än 2620M, men förmodligen har den långsamma minnen DDR2 var vanliga på den tiden. Sedan kör du Vista på din stationära och det är en gigantisk handbroms, en uppgradering till 8an skulle sätta fart på den. Jag har en stationär med Q6600 och den blev mycket snabbare med 7an och sedan märkbart snabbare med 8an.

Det har du alldeles rätt i.

Nu har jag dragit mig när det gäller systembyte av ren lättja. Tvärtemot många andras erfarenheter av Vista så har mitt system bara gått och gått (i fem år) utan problem. "Don't fix it unless it's broken" som man brukar säga. Och så länge jag arbetar med filer från mina egna kameror hänger den som sagt med rätt bra.

Men 8:an lockar prestandamässigt, helt klart.

När det gäller bärbara PC:ar så är det inte så stor skillnad på vad man man uppgradera oavsett om man kör Mac eller Windows. Det brukar vara minne som går att utöka. Moderkort och processor går sällan att uppgradera på en laptop.

När det gäller bärbara PC:ar så är det inte så stor skillnad på vad man man uppgradera oavsett om man kör Mac eller Windows. Det brukar vara minne som går att utöka. Moderkort och processor går sällan att uppgradera på en laptop.

Ja, på en laptop är det oftast bara minne och hårddisk som går att uppgradera.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto