Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
"Suget" efter gamla Minolta- (och gamla Sony-)objektiv har tog minskat vid det här laget. Nu har ju Sony ett ganska bra utbud av FE-objektiv. Annat var det förstås när de första E-mountkamerorna kom för drygt 8 år sen.

Fotosidan testade första A7R med FE-mount i oktober 2013, kamera & Bild februari 2014.

Sony har haft alla möjligheter sedan man introducerade LA-EA4 att använda ett bättre AF-system och sedan en tid tillbaka också att ersätta den med en variant utan spegel och AF-sensor men med AF-motor. Man har valt att inte göra det. Spegeln är inte nödvändig, vilket visas av hur pass bra det fungerar med canon-objektiv på Sony med adapter. Fokusmotorns placering har inget med saken att göra.

Det är väl ganska sannolikt att Nikon kommer med en lösning som ger nästan full kompatibilitet med de objektiv man har. Om det sen innebär att de äldsta objektiv man har kvar i produktion får klara sig med manuell fokusering... Att byta system lär kosta mer än det smakar om man gör det bara för att man har ett fåtal objektiv som inte stöds fullt ut.

Fast har man skruvfattningsobjektiv krävs LA-EA4.

Adapter i all ära men det är bara en temporär lösning.

Blir intressant att se objektivutbudet.

Nikon skulle kunna fuska så som sigma gör och släppa många objektiv med nya minuten och ett ”rör” på de objektiv som inte är beroende av storlek.

Avseende spekulationer om att Nikons nya spegellösa objektivfattning skulle ha större diameter än Sonys E-mount:
https://www.sonyalpharumors.com/the...e-43-8x32-9mm-sensor-size-makes-little-sense/

"That said I will repeat myself once more: I hope that if Sony will ever join the medium format world they will go for the larger 54x40mm sensor. It would become a mirrorles system for ultimate quality. Something no other manufacturer could ever match."

Det där var ett märkligt uttalande tycker jag, och utan vidare motivering.

Undrar varför Sony Imaging som enda bolag skulle kunna konstruera en digital MF-kamera (finns ju massor av kunnande hos många bolag med längre erfarenhet än Sonya kamerabolag)?

(Tycker att sonyalpharumors.com verkar mest vara clowner med lite koll/kunnande och mycket påhitt - som våra kära kvällstidningar ungefär.)

Avseende spekulationer om att Nikons nya spegellösa objektivfattning skulle ha större diameter än Sonys E-mount:
https://www.sonyalpharumors.com/the...e-43-8x32-9mm-sensor-size-makes-little-sense/

Kort: Man säger att det kan vara möjligt att Nikons nya kommer att få en större (43.8x32.9 mm) sensor än "standard" FF (24x36mm).

Det ar en intressant tanke!

Det ser faktiskt ut som om en 43.8x32.9mm sensor teoretiskt ar mojlig och att Nikon haller dorren oppen for att i framtiden kunna konkurrera med Fujifilm GFX och Hasselblad X1D.

Jag kan inte se att de skulle gora linser avsedda for fullformat som tacker en storre sensor for det skulle gora dem valdigt dyra. Jag gissar att det i sa fall blir som med F-fattningen, att mellanformatlinser kan anvandas till FX och DX, men inte vice versa.

Det ar en intressant tanke!

Det ser faktiskt ut som om en 43.8x32.9mm sensor teoretiskt ar mojlig och att Nikon haller dorren oppen for att i framtiden kunna konkurrera med Fujifilm GFX och Hasselblad X1D.

Jag kan inte se att de skulle gora linser avsedda for fullformat som tacker en storre sensor for det skulle gora dem valdigt dyra. Jag gissar att det i sa fall blir som med F-fattningen, att mellanformatlinser kan anvandas till FX och DX, men inte vice versa.

Siffrorna är omkastade i beskrivningarna, det är 36mm mot 44mm på långa sidan, inget enormt språng. Jag kan mycket väl tänka mig att många objektiv täcker ut den storleken redan idag.

Nya objektiv som ändå måste göras till nya fattningen behöver alltså inte göras dramatiskt större.

Siffrorna är omkastade i beskrivningarna, det är 36mm mot 44mm på långa sidan, inget enormt språng. Jag kan mycket väl tänka mig att många objektiv täcker ut den storleken redan idag.

Nya objektiv som ändå måste göras till nya fattningen behöver alltså inte göras dramatiskt större.

24x36 mm = 864 kvmm, 43.9x32.9=1441 kvmm, 1441/864=1.7
dvs. 70% större sensorarea än 24x36

Intressant ovanlig motivering:

"I switched to Sony cameras mostly because of the lens options (via adapter at that time) not because of the cameras themselves."

Det är väl i och för sig ingen konstig motivering. Det var väl främst det korta registeravståndet i Sony-husen i förhållande till alla de gamla DSLR och mätsökarsystemen som gjorde det möjligt att göra både dumma och smartare adapters för AF-objektiv såsom de från Canon och senare även Nikon som fick många fler än traditionella Minolta/Sony-användare att bli intresserade av Sony-hus. Man kan ju i princip skruva på det mesta som tillverkats av andra tillverkare för gamla DSLR- och mätsökarsystem på Sony E-mount.

Hade det inte varit på det sättet skulle E-mount aldrig fått så många Canon-användare att bli intresserade av Sony-kamerahus och då hade Sony aldrig lyft från de ytterst marginella marknadsandelar man hade när man tog över från Minolta. Sonys egen usla transitionshantering gjorde ju dessutom att man förlorade massor av gamla Minolta-användare som upplevde sig övergivna och många gånger sålde av i halv panik.

Men det den här killen rör ihop lite är ju att det till en början nästan uteslutande kom att gälla manuella DSLR- och Leica-objektiv. I samma andetag nämner han Eye-focus men det funkar ju bara med native E-mounts.

Jag tror dock att Nikon-användarna kommer upptäcka att alla gamla Nikon-objektiv inte kommer hålla måttet i en spegellös värld med nya krav som dessa aldrig designats för hittills. Jag uppfattade Afe Anders ovan nämnde att han trodde jag uteslutande menat det skruvdrivna mög från Minolta-arvet som vi hade då tillsammans med LA-EA-adaptrarna men jag avsåg inte bara det. I mitt fall handlade och handlar det exv. om Sigma- och Tamron-objektiv för A-mount med Sony-fattning. Mitt Sigma 150-500mm (stabiliserat - OBS! utan mekanisk skruvdrift) funkar via LA-EA3 (adaptern som saknar fokusmotor och fast spegel). Detta arr. använder huvudsensorns fokuspunkter i både A7:eek:rna och A6300 precis på samma sätt som de nya objektiven men jag skulle aldrig drömma om att skruva detta på en A9:a för den trötta fokusmotorn fixar inte det. Det är detta Nikon-folket också kommer bli varse framöver.

Jag har ju sett detta själv med mina grejor och jag har väldigt svårt att tro att Nikon skulle ha tagit höjd för denna nya sköna värld med kontinuerlig mätning av data från huvudsensorn i gamla DSLR-objektiv som gjorts för helt andra villkor. Det lär nog komma en helt ny uppsättning glas nu och bli inte förvånade om de tagit fram nya fokusmotorer som kan matcha de nya kamerahus som kommer. Så det är inte att det inte kommer att funka med de gamla objektiven för det funkar ju hjälpligt till hyfsat idag med Metabones och Sigmas adapters på Sony-husen men det kommer inte att vara optimalt, framförallt i de snabbare husen. Att det sedan kan vara "tillräckligt bra" för en del är ju bra men det är en budget B-lösning som många inte kommer vilja nöja sig med. Har man sedan objektiv och adaptrar från flera tillverkare så kan det vara rätt struligt ergonomiskt. Det är väl inte så konstigt att grejor som designats för att fungera ihop oftast funkar bättre än grejor som primärt inte gjort det, utan kräver adapters av olika slag för att göra det.

Vi får väl se. Testa när det väl kommer något som inte bara är vaporware. För det här Nikon släppt hittills är väl inte mycket mer eller hur? (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaporware).

Med det sagt så tycker jag det ska bli verkligt kul när de är färdiga. Sony har fått vara i fred alldeles för länge. Hade konkurrensen varit bättre så hade vi säkert långt tidigare fått se modernare sensorer i APS-C segmentet också, som nu släpar två tekniksteg i förhållande till småbildssensorerna och stackade sensorer hade förmodligen varit standard i hela A7-serien. Det hade säkert varit bättre sprutt på objektivtillverkningen också. Inte minst gäller det att få fram än fler objektiv med de snabbare fokusmotorerna.

De hade även tvingats ta tag i de ergonomiska frågorna bättre och då menar jag inte storlek på hus eller var knapparna sitter eller hur dessa är utformade utan att de måste göra kamerorna än smartare och enklare att använda. Särskilt tror jag de måste utveckla och underlätta hanteringen av de alltmer komplexa AF-funktionerna.

Det är väl i och för sig ingen konstig motivering. Det var väl främst det korta registeravståndet i Sony-husen i förhållande till alla de gamla DSLR och mätsökarsystemen som gjorde det möjligt att göra både dumma och smartare adapters för AF-objektiv såsom de från Canon och senare även Nikon som fick många fler än traditionella Minolta/Sony-användare att bli intresserade av Sony-hus. Man kan ju i princip skruva på det mesta som tillverkats av andra tillverkare för gamla DSLR- och mätsökarsystem på Sony E-mount.

...

Men det den här killen rör ihop lite är ju att det till en början nästan uteslutande kom att gälla manuella DSLR- och Leica-objektiv. I samma andetag nämner han Eye-focus men det funkar ju bara med native E-mounts.
...

Jo det är konstig motivering, om han inte bryr sig om kamerahuset eller de spegellösa funktionerna utan om objektiven (han verkar gilla Nikon) varför inte köra med nikonhus utan adapter då?

(ditt inlägg var lite långt, jag kommenterar bara på första biten)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar