Det finns få indikationer på att folk skulle skruva på gamla Minoltaglas på A9
r med LA-EA -adaptrar emellan eller Sigma med gammal A-mount heller.
Både Nikon och Canon börjar inte där NEX 7 var för 5 år sedan utan där A9 är idag och villkoren har ändrats starkt under de senaste 5 åren även för Sony. Det är A9 och GM man kommer jämföras med och inte NEX 7 och LA-EA -adaptrar.
Även Nikon och Canon-användarna kommer få köpa nya objektiv om de vill utnyttja de nya möjligheterna fullt ut.
Tillräckligt bra kommer tyvärr inte med en enda måttstock. Det det kommer handla om i detta race är inget mindre än state of the art och det trots att få kommer ha råd med det bästa. De flesta får nog nöja sig med ett nytt kamerahus och gamla objektiv på någon halvbra adapter tills de inser begränsningarna med adaptrar och de blir säkert glada de med - till en början.
Jag sålde av alla mina AF-A-mounts för flera år sedan och har bara hyfsat moderna objektiv kvar och ett gäng helt manuella från 70-talet. Jag tror många gjort exakt samma resa som jag. Gamla trötta objektiv är som en plugg i förgasaren på en gammal moppe. Vem vill egentligen ha det om man kan välja annat?