Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du då vet lite om tillverkning och att Nikon enkelt kan tiofaldiga produktionen av D850 så kan du kanske berätta i vilken fabrik/fabriker D850 tillverkas. Hur produktionslinorna ser ut med avseende på fördelningen manuella insatser kontra robotar/specialdesignade maskiner för olika moment och varför Nikon investerat i en produktionskapacitet som är ca 1000% större än den de faktiskt har nytta av. Det måste ha kostat skjortan att ta fram denna gigantiska överkapacitet och utbilda personal i onödan.

För det kan väl inte vara så att du bara sitter och hittar på och tror att man kan från dag till annan kan välja att producera olika kameror i en produktionslina?

D850 monteras i Nikons fabrik i Ayutthaya, inte sa langt fran mitt hem upp till den har varen. De flesta delar i en Nikon kamera tillverkas av underleverantorer och de mest kritiska (utom sensorn) tillverkas av Nikon sjalva i Sendai, t.ex. sensorer for autofokus. Nikons kameror ar uppbyggda i modulsystem och de har ett fatal autofokussystem, slutare etc. I Ayutthaya och den nyligen stangda fabriken i Kina sker endast montering. Visst ar det lite harddraget att saga att Nikon kan hoja produktionen av D850 10 ganger, men det ar kanske inte helt orimligt. Jag uppskattar att de saljer 100x fler D3400 an D850. Aven om de inte skulle kunna tiofaldiga produktionen ar jag helt overtygad om att de skulle har tillverkat signifikant fler D850 om Sony kunnat leverera sensorer. Jag hittar inte pa, jag extrapolerar fran de fakta jag har last. Du far garna kalla det spekulera, men inte hitta pa...

Senast ändrad:
D850 monteras i Nikons fabrik i Ayutthaya, inte sa langt fran mitt hem upp till den har varen. De flesta delar i en Nikon kamera tillverkas av underleverantorer och de mest kritiska (utom sensorn) tillverkas av Nikon sjalva i Sendai, t.ex. sensorer for autofokus. Nikons kameror ar uppbyggda i modulsystem och de har ett fatal autofokussystem, slutare etc. I Ayutthaya och den nyligen stangda fabriken i Kina sker endast montering. Visst ar det lite harddraget att saga att Nikon kan hoja produktionen av D850 10 ganger, men det ar kanske inte helt orimligt. Jag uppskattar att de saljer 100x fler D3400 an D850. Aven om de inte skulle kunna tiofaldiga produktionen ar jag helt overtygad om att de skulle har tillverkat signifikant fler D850 om Sony kunnat leverera sensorer.

Varför är den då inte slutsåld överallt om nu efterfrågan är så stor att de inte hinner leverera? Det är kötid på någon vecka på vissa ställen i USA men finns hemma på andra. Här hemma finns den hemma.

Varför är den då inte slutsåld överallt om nu efterfrågan är så stor att de inte hinner leverera? Det är kötid på någon vecka på vissa ställen i USA men finns hemma på andra. Här hemma finns den hemma.

De borjar val helt enkelt hinna ikapp... Jag tror Nikon ar nojda med situationen som den ar nu, for om du laser deras rapporter sa fokuserar de hart pa att halla sma lager...

Som Ola redan nämt så är det ett mindre problem för film som inte lider av branta infallsvinklar på samma sätt som moderna sensorer och filterpaket framför.

Har varit en stor fördel med Canon EF som har en mycket bättre (läs större) fattning jämfört med sämre (läs mycket små) som tex. Nikon F och Sony FE.

Då objektiv för Canon FE inte verkar dyrare än för Nikon F eller Sony FE så är nog fattningens storlek (fattning != glas) inget som gör objektiven dyrare.

Snarare tvärt om; kan i vissa fall potentiellt bli billligare att göra tex. bra vidvinkelobjektiv för en större fattning.

Du har ratt. En storre fattning gor att kostnaden for tillverkningen av linser blir lagre, sarskilt for vidvinkelobjektiv.

Jag funderar på om en större fattning kommer tillåta mer kompakta och lätta objektiv? Min dröm är att Sigma släpper sina art-objektiv till nya fattningen men med lägre vikt. Den största nackdelen med art-objektiven är just att de är så tunga. Hade varit underbart att få dem med lägre vikt, fast utan nån kompromiss på bildkvalitén då såklart.

Kan det inte vara så enkelt att det är i USA som det är brist (på grund av fler sålda än beräknat) och i några marknader utanför USA är det inte brist (på grund av färre sålda än beräknat)? Nikon envisas ju med att ha en specifik serienummer-serie just för USA, så att omdirigera t.ex. europeiskt numrerade exemplar till suktande återförsäljare i USA - det gör inte Nikon...

Kan det inte vara så enkelt att det är i USA som det är brist (på grund av fler sålda än beräknat) och i några marknader utanför USA är det inte brist (på grund av färre sålda än beräknat)? Nikon envisas ju med att ha en specifik serienummer-serie just för USA, så att omdirigera t.ex. europeiskt numrerade exemplar till suktande återförsäljare i USA - det gör inte Nikon...

Då är det ju inte sensorbrist.

Om de skyller på sensorbrist - så kan de ju mörka läget så
och då ser inte deras serienummerfånerier så löjliga ut...
Möjligt i alla fall.

Jag har ingen aning, så det är en ren, men plausibel,
gissning med hänsyn till deras sedan länge marknadsstrategi...

Om de skyller på sensorbrist - så kan de ju mörka läget så
och då ser inte deras serienummerfånerier så löjliga ut...
Möjligt i alla fall.

Jag har ingen aning, så det är en ren, men plausibel,
gissning med hänsyn till deras sedan länge marknadsstrategi...

Vad spelar det för roll för kunderna om det är sensorbrist eller produktionskapacitetstak?

Bägge beror på bättre försäljning än väntat och bägge ger att vissa kunder får vänta.

Jag har inte hört Nikon skylla på varkendera så det är knappast någon marknadsstrateg som hittat på det ena eller det andra.

En mer spännande spekulation är att nya z-kameran liknar så mycket att den görs i samma produktionslina så att de dragit ner på D850-produktionen till fördel för z-produktionen.

En annan fundering som dyker upp är om alla 3e parts tillverkare. Undrar till vilket kameramärke de tänker optimera sina objektiv. Bli inte så ekonomiskt att ha 3 olika konstruktioner.

/Stefan

En annan fundering som dyker upp är om alla 3e parts tillverkare. Undrar till vilket kameramärke de tänker optimera sina objektiv. Bli inte så ekonomiskt att ha 3 olika konstruktioner.

/Stefan

Blir väl ingen skillnad jämfört med hur det är nu till spegelreflexkameror? Lite olika fattning, olika registeravstånd och andra protokoll för kommunikationen mellan kamera och objektiv.

Breaking: Nikon Z6 and Z7 full-frame mirrorless cameras and three lenses coming on August 23rd, Z-Noct-Nikkor 58mm f/0.95 lens to be announced later

Read more: https://nikonrumors.com/2018/08/13/...ens-to-be-announced-later.aspx/#ixzz5O5ebZct1

https://nikonrumors.com/2018/08/13/...-58mm-f-0-95-lens-to-be-announced-later.aspx/

Vad långsinta japanska företag kan vara. Tänker på 58/0,95. Det är ca 30 år sedan Canon släppte EF 50/1,0 som en nål i ögat på Nikon, en demenstration att deras nya större fattning möjliggjorde AF med så ljusstarka objektiv. Nikon F klarade visst bara AF ner till f/1,4.

Vad långsinta japanska företag kan vara. Tänker på 58/0,95. Det är ca 30 år sedan Canon släppte EF 50/1,0 som en nål i ögat på Nikon, en demenstration att deras nya större fattning möjliggjorde AF med så ljusstarka objektiv. Nikon F klarade visst bara AF ner till f/1,4.

och så fick man blända ner till f/5,6-f/8,0 för bästa skärpa, gissar jag då bara.

Z6 och Z7, spännande nyheter och absolut inget utrymme för några misstag.
Ett vore att dessa kameror är utan IBIS eller har en som inte når upp till Sonys nivå.

Vi får snart se;)

/Stephan

Egentligen har Nikon ingen historik i att ha IBIS så man kanske skall skruva ner den förväntningen.

Undrar över var i platsar i sortimentet. Semipro/pro har länge haft en separat AF-ON och AEL knapp medan amatörmodellerna haft bara en knapp. På bilden på Nikon Rumors framgår inte om det är Z6 eller Z7. En knapp skulle indikera amatörsegmentet.

Hepp - gjorde precis samma reflektion! 😊

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar