jonasfj
Avslutat medlemskap
Om du då vet lite om tillverkning och att Nikon enkelt kan tiofaldiga produktionen av D850 så kan du kanske berätta i vilken fabrik/fabriker D850 tillverkas. Hur produktionslinorna ser ut med avseende på fördelningen manuella insatser kontra robotar/specialdesignade maskiner för olika moment och varför Nikon investerat i en produktionskapacitet som är ca 1000% större än den de faktiskt har nytta av. Det måste ha kostat skjortan att ta fram denna gigantiska överkapacitet och utbilda personal i onödan.
För det kan väl inte vara så att du bara sitter och hittar på och tror att man kan från dag till annan kan välja att producera olika kameror i en produktionslina?
D850 monteras i Nikons fabrik i Ayutthaya, inte sa langt fran mitt hem upp till den har varen. De flesta delar i en Nikon kamera tillverkas av underleverantorer och de mest kritiska (utom sensorn) tillverkas av Nikon sjalva i Sendai, t.ex. sensorer for autofokus. Nikons kameror ar uppbyggda i modulsystem och de har ett fatal autofokussystem, slutare etc. I Ayutthaya och den nyligen stangda fabriken i Kina sker endast montering. Visst ar det lite harddraget att saga att Nikon kan hoja produktionen av D850 10 ganger, men det ar kanske inte helt orimligt. Jag uppskattar att de saljer 100x fler D3400 an D850. Aven om de inte skulle kunna tiofaldiga produktionen ar jag helt overtygad om att de skulle har tillverkat signifikant fler D850 om Sony kunnat leverera sensorer. Jag hittar inte pa, jag extrapolerar fran de fakta jag har last. Du far garna kalla det spekulera, men inte hitta pa...
Senast ändrad: