Annons

Ny pc

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Min pc börjar få rätt många år på nacken (>5). Det är en hp hemdator som jag graderat upp vad gäller minne (1GB) och hårddiskar (300+150 GB, men grafikkort , klockhastighet, FSB-buss mm har ganska begränsade prestanda.
Jag använder den främst för bildbehandling där jag använder LR 2.2 i första hand men också kör CS3 (funderar på CS4). Den känns klart trög när jag kör LR2 (har c:a 6 000 bilder för närvarande men kommer lägga över c:a 15 000 till ganska snart). Fn kör jag mest RAW-bilder på en Sony A700 och bildfilerna är på 15-20 MB, men är intresserad av en Sony A900 där RAW-filerna är på 30-35 MB. Stundtals kan jag få sitta och vänta 10-20 sek på en enskild bildjustering, och skall jag göra säg 50 bilder med kanske 15-20 justeringar på varje blir det ohållbart lång tid.
Jag är beredd att lägga ner rimligt mkt för en bra pc (i min värld 10-15 000) och vill att den skall vara snabb vid bildbehandling samt ha mkt hårddisk-utrymme, åtminstone 500 GB. Jag har redan en riktigt bra skärm så dom 10-15´avser bara datorn. Förslag och/ eller synpunkter?
 
Håller med Jesper.
Dells XPS Studio är grymt prisvärd med tanke på att du får sen senaste tekniken till ett väldigt överkomligt pris.
Eftersom du kan tänka dig att lägga mellan 10 och 15 så rekommenderar jag dock att du tar 6gb ram (6x1gb) eftersom det är så i7 presterar som bäst.
för 12220 + frakt får du 6gb ram och 1tb disk, jag slängde även med en licens för Vista Ultimate.
Det finns plats för ännu en hårddisk i datorn så du kan ju vid behov köpa en extra disk. Kom bara ihåg att ha backup på annan lämplig plats.
 
Håller med Jesper.
Dells XPS Studio är grymt prisvärd med tanke på att du får sen senaste tekniken till ett väldigt överkomligt pris.
Eftersom du kan tänka dig att lägga mellan 10 och 15 så rekommenderar jag dock att du tar 6gb ram (6x1gb) eftersom det är så i7 presterar som bäst.
för 12220 + frakt får du 6gb ram och 1tb disk, jag slängde även med en licens för Vista Ultimate.
Det finns plats för ännu en hårddisk i datorn så du kan ju vid behov köpa en extra disk. Kom bara ihåg att ha backup på annan lämplig plats.

Tackar för info. Ni tycks vara ganska överens. Två frågor:
1) TOZZ rekommenderar 6 GB, det står i infon när man bygger sin version att Vista inte fullt ut kan utnyttja 4 GB minne. Varför då 6?
2) Det står vidare i samma info när man bygger ihop sin version att Dimension XPS har stöd för högst 1 optisk enhet. Jag har 2 DVD-spelare i min gamla dator och har funnit det väldigt praktiskt då jag ofta kopierar skivor, mest cd. Samtidigt kan man välja att lägga till ytterligare (el mer avancerade) optiska enheter. Kommentarer?
 
Dells komponentbyggartjofräs tillhör inte de mest stabila. Tyvärr trasslar de in sig för mycket i koder, erbjudande och ibland blir det fel. Enligt reklamen så har den plats till dubbla optiska enheter.
Skall även enligt info levereras med Vista 64-bitars och därmed bör det inte vara något problem med minnet.
Skulle gissa på att man får lyfta telefonen och snacka med en säljare. Bra att ha kollat upp exakt vad man vill ha och vad som ingår och till vilket pris. De vill gärna sälja på en lite extra saker. Men de erfarenheterna jag har av Dell är att de är serviceminded. Ett nytt tangentbord till min laptop levererade de på mindre än 24h.
 
Vet att det står PC i rubriken, men har du funderat på Mac?:)


Sry för eventuell OT.

Som macägare så skulle jag också rekommenderat Mac, men eftersom prisintervallet låg 10-15 så ser jag inte hur detta skulle vara möjligt, med tanke på att skärm redan finns. Apple har helt enkelt ingen mellanklassdator utan skärm. Fast nu ska vi inte fastna i någon diskussion WIN vs OS X.
 
Jag är också inne på den burken. Saker som gör att jag tvekar är en ganska klen strömförsörjning som enligt tester ligger på precist på gränsen. Den drog 320 w vid hård last och max är 360 w. Det andra som gör att jag tvekar är storleken, att det kan vara svårt att få in flera diskar etc.

I övrigt skall det vara ett kalasköp!

T
 
Som macägare så skulle jag också rekommenderat Mac, men eftersom prisintervallet låg 10-15 så ser jag inte hur detta skulle vara möjligt, med tanke på att skärm redan finns. Apple har helt enkelt ingen mellanklassdator utan skärm. Fast nu ska vi inte fastna i någon diskussion WIN vs OS X.

Är väl inte otänkbart men jag ser inga konkreta fördelar. Trots att jag bara kört pc sen datorerna kom, hemma såväl som på jobbet, köpte jag faktiskt en McBook Pro för närmare 40´ inkl program (Aperture, LR) och servicepaket när jag gick i pension i somras, mkt av nyfikenhet, mkt för designens skull. Den kör jag mest under sommarhalvåret på landet. Föredrar LR framför Aperture, det valet blev dessutom självklart eftersom jag kör LR hemma på den fasta. Bildbehandling med LR, mail och internet står för säkert 90 % av min datoranvändning idag och med det anv-mönstret är erfarenheten så här långt att jag betalade ganska mkt för nyfikenheten och häftighetsfakton på Macen - rent praktiskt ser jag inga eg fördelar. Men visst - vad skulle du föreslå -jag kan gå upp ett steg till i pris om det ger reella fördelar?
 
Jag beställde en Studio XPS i söndags. 8GB RAM, 2x640GB HDD i Raid0 och ATI4850 grafik i övrigt enligt stdkonfig, summa 12240:-. Jag är helt övertygad om att det kommer att bli bra.

Kolla här för recensioner:
http://www1.euro.dell.com/content/p...ioxps-435mt?c=uk&cs=ukdhs1&l=en&s=dhs#reviews

Vet eg i minsta laget om datorer - när du väljer 2x640 HDD i Raid0, innebär det att du har 640 GB tillgängligt för lagring och ytterligare lika mkt finns för kontinuerlig säkerhetskopiering, dvs du kommer ha två hårddiskar i datorn med samma innehåll? Därmed skulle inget behov finnas för att ha en separat hårddisk stående bredvid datorn som jag nu har?
 
Håller med Jesper.
Dells XPS Studio är grymt prisvärd med tanke på att du får sen senaste tekniken till ett väldigt överkomligt pris.
Eftersom du kan tänka dig att lägga mellan 10 och 15 så rekommenderar jag dock att du tar 6gb ram (6x1gb) eftersom det är så i7 presterar som bäst.
för 12220 + frakt får du 6gb ram och 1tb disk, jag slängde även med en licens för Vista Ultimate.
Det finns plats för ännu en hårddisk i datorn så du kan ju vid behov köpa en extra disk. Kom bara ihåg att ha backup på annan lämplig plats.

Rådet att ha separat back-up på annan plats - då menar du inte en separat hårddisk stående bredvid datorn utan stående ngn annan stans, kanske inte ens i huset pga risk för brand, inbrott och liknande?
 
Rådet att ha separat back-up på annan plats - då menar du inte en separat hårddisk stående bredvid datorn utan stående ngn annan stans, kanske inte ens i huset pga risk för brand, inbrott och liknande?

Detta beror ju helt fullständig på hur pass riskbenägen man är. Det kan endast du själv svara på.

Hälsningar, Thorsten
 
Vet eg i minsta laget om datorer - när du väljer 2x640 HDD i Raid0, innebär det att du har 640 GB tillgängligt för lagring och ytterligare lika mkt finns för kontinuerlig säkerhetskopiering, dvs du kommer ha två hårddiskar i datorn med samma innehåll? Därmed skulle inget behov finnas för att ha en separat hårddisk stående bredvid datorn som jag nu har?

Jag är ingen raid expert, och skulle endast av den orsaken undvika detta. Men vad jag forstått så är raid0 så att man lägger ihop diskarna. Många gör detta för att få snabbara läs och skriv prestanda, då varje disk bara skall göra halva jobbet. Det betyder också att man i praktiken dubblar risken för diskkrash.

Det finns också en raid1 där diskarna blir som kopior av varandra. Då blir risken väldigt liten för dataförlust om man snabbt byter ut en trasig disk mot en ny. Slår blixten ner, brinner huset eller skriver du av någon anledning 'format C:\' då förlårar du nog allt i alla fall.

Thorsten
 
Som det tidigare skrivits måste du köra 64 bitars (inte 32 bitars) OS, annars räcker inte minnesadresseringen till mer än lite drygt 3GB, det är ju fler saker i en dator som måste adresseras.
Intels nya i7 processorer jobbar med en ny sockel som heter 1366 och en (även den ny) X58 krets, den nya arkitekturen i i7 processorerna medger körning av 3 parallella minneskanaler för maximal prestanda. Detta gör att du bör köra 3, 6, 9 eller 12GB minne och minnet måste vara av DDR3-typ, det säljs redan paket med 3 minnesmoduler hos välsorterade handlare.
Vad det gäller backup så är även min rekommendation en extern HD som förvaras någon annan stans än i hemmet, själv backar jag på två externa 1TB eSATA, en förvaras hemma och en i bankfack.

Lycka till med bygget / nya köpet

PS. Det borde vara möjligt att bygga en grym maskin för runt 12-13 tusen. DS
 
...jag betalade ganska mkt för nyfikenheten och häftighetsfakton på Macen - rent praktiskt ser jag inga eg fördelar. Men visst - vad skulle du föreslå -jag kan gå upp ett steg till i pris om det ger reella fördelar?


Nja, det är väl mer OS X vs WIN som jag anser är den stora skillnaden, En Mac idag är i princip en PC. Det går att köra Windows eller OS X på dagens macar. Fördelen som jag ser det (efter +10 år i windows och 2 år i OS X) är stabilitet, användarvänlighet och smidighet. Det enda steget uppåt är tyvärr stort. Mac Pro från 19625 kr (med en quadcore och 2GB/320GB disk). Personligen kör jag 2x XEON Dualcore 2.66GHz med 8GB RAM och känner fortfarande inte, efter två år med datorn att den är långsammare eller segare än när jag köpte den. Ska du bygga en dator själv, med motsvarande hårdvara så blir det dock inte så värst mycket billigare.

...och där trillade vi i fällan igen ja. Vi får väl se vart detta mynnar ut :)
 
Jag är ingen raid expert, och skulle endast av den orsaken undvika detta. Men vad jag forstått så är raid0 så att man lägger ihop diskarna. Många gör detta för att få snabbara läs och skriv prestanda, då varje disk bara skall göra halva jobbet. Det betyder också att man i praktiken dubblar risken för diskkrash.

Det finns också en raid1 där diskarna blir som kopior av varandra. Då blir risken väldigt liten för dataförlust om man snabbt byter ut en trasig disk mot en ny. Slår blixten ner, brinner huset eller skriver du av någon anledning 'format C:\' då förlårar du nog allt i alla fall.

Thorsten


Inte ens raid1 är riktigt säkert. Enligt en av IT-killarna på jobbet kan det bli fel på "raid-controllern" (eller vad det nu hette) så att det skrivs skräp på båda diskarna. Jag valde raid0 för att få upp hastigheten i diskläsningen och samtidigt få ganska mycket utrymme (2x640=1280). Backup har jag på separat disk bredvid.
 
Inte ens raid1 är riktigt säkert. Enligt en av IT-killarna på jobbet kan det bli fel på "raid-controllern" (eller vad det nu hette) så att det skrivs skräp på båda diskarna. Jag valde raid0 för att få upp hastigheten i diskläsningen och samtidigt få ganska mycket utrymme (2x640=1280). Backup har jag på separat disk bredvid.
RAID-kontrollern är alltid svagaste länken i princip. Ska man ha Raid hemma rekommenderar jag 0 för system och applikationer och om man vill ha raidlagring så Raid6 eller 10 (i en annan dator, med backup över nätverk).
För privatpersoner är dubbel backup på två separata diskar nog en billigare och mer hanterbar lösning dock :)

Jeppe: hur skulle datorn blir långsammare? Processorn går i pension och minnena trillar av pinnen? ;)
 
Det smidigaste är den bärbara datorn jag nämnde (64 bits system med 2 st 320 GB hårddiskar) samt en Extern USB HD som denna http://www.kjell.com/content/templa...54&path=97000000,97500000,104000000,106500000

Jag synkar med Syntoy hela mitt Lightroom bildarkiv till den externa HD:n, då blir det som en exakt kopia som jag kan bära med mig överallt.

Sen har jag Lightroom installerad på den externa HDn som kan öppnas på vilken dator som helst så jag kan om jag vill jobba från den HD:n.

Den HD:n har jag med mig i min kameraväska överallt så man behöver ju inte vara paranoid och ha 2 backup hårddiskar samt ha den ena i ett kassavalv. Sannolikheten att båda krashar samtidigt är liten samt att brinner huset upp så är det lätt att ta kameraväskan med sig och är man inte hemma så har man ju den med sig alltid.... eller den tar datorn med sig där man är.

/Rommél
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.