Annons

Ny PC eller beg Macbook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikg

Aktiv medlem
Varken första eller sista tråden i detta ämne, men efter att ha läst andra trådar så återstår ändå frågan om vad jag ska satsa på, en lite nyare PC eller begagnad Mac? Dataspecar en sak, men i praktiken kanske en sak som 3:e eller 4:e generations Intel i7-processor inte spelar så stor roll för mig?

Jag behöver ha en bärbar och förutom kontorsarbete är det främst bildbehandling i Lightroom/Photoshop som är aktuellt.

Det jag har förstått är att 8 Gb ram får anses som minimum, vilket gör att MacBook Air går bort vad jag förstår. SSD är bra, men kanske inte nödvändigt. Men hur står sig egentligen en:

äldre (generation 7,1) Macbook Pro 15 tum med I7 dualcore 2,66Ghz processor, 8Gb ram, ex: http://www.blocket.se/goteborg/Macbook_Pro__15_i7_2_7__256Gb_SSD__8GB_RAM_51101146.htm?ca=11&w=3

mot en:

nyare Asus 15 tum 4:e generations i7 processor, 8Gb ram, ex: http://shop.grdata.se/sv/datorer-su...bar-dator-i-slimmad-aluminium-design-med.html

Kanske klarar man sig med en 13 tums skärm och då rent av en burk med i5 processor?

Nu kanske det finns anledning att överhuvudtaget inte köpa begagnat alls, men vad klarar man sig egentligen bra med och vad är bäst i förhållande till pris?
 
Köp inte en tre år gammal dator för så mycket pengar. Det är stor skillnad mellan processorerna och Intel har använt namnet i7 även om de under resans gång har gått från 45nm till 22nm numera. Varannan iteration är en ny arkitektur, varannan är en förbättring av densamma. Så mellan Ivybridge och Haswell är det inte en jättestor skilland men i MB7,1 sitter väl, rätta mig om jag har fel, en Arrendale vilket vid det här laget börjar bli ganska gammal teknik.

*tillägg, batteritiden hos en begagnad bärbar dator är dessutom oftast långt ifrån vad man kan önska. Finns säkert fler saker att tänka på men jag tycker att en gammal MB är en dålig idé. Har inte kollat det andra förslaget så noga
 
Så slutsatsen...

Köp inte en tre år gammal dator för så mycket pengar. Det är stor skillnad mellan processorerna och Intel har använt namnet i7 även om de under resans gång har gått från 45nm till 22nm numera. Varannan iteration är en ny arkitektur, varannan är en förbättring av densamma. Så mellan Ivybridge och Haswell är det inte en jättestor skilland men i MB7,1 sitter väl, rätta mig om jag har fel, en Arrendale vilket vid det här laget börjar bli ganska gammal teknik.

*tillägg, batteritiden hos en begagnad bärbar dator är dessutom oftast långt ifrån vad man kan önska. Finns säkert fler saker att tänka på men jag tycker att en gammal MB är en dålig idé. Har inte kollat det andra förslaget så noga

...är att det är bättre att satsa på en ny dator med Ivybridge (PC eller Mac) istället då, även om det är en i5 processor (givet det jag ska ha den till)?
 
i5 räcker gott och väl idag, men om du tänkt behålla datorn i säg tre eller fyra år vem vet hur stora bildfilerna är då, kanske lika bra att ta i7 direkt. Peta i så mycket minne du kan i datorn istället, det är nog viktigast i dagsläget.
 
3-4 är ganska lång tid framåt och det är dyrt att "framtidssäkra" något som utvecklas och sjunker i pris i så snabb takt som datorer. Satsa på minst Ivybridge, Haswell om du har råd (främst bättre enerigprestanda och i viss mån bättre grafikgretsar). Ja du klarar dig på i5, det blir ju en prisfråga såklart, i7 är ju bättre. Läs lite tester, det finns andra variabler som kan vara intressanta för just dig, ljudnivå, tangentbord, värmeutveckling. Skärmen kan ju vara viktig... Lycka till!
 
Jag har precis den datorn fast med 16gb ramoch 128gb hd. Köpte den i slutet av 2011 och den funkar precis lika bra nu. Kör musik,video och foto på den och allt funkar som en klocka.

Vad skulle hon/han ha för datorn?


Varken första eller sista tråden i detta ämne, men efter att ha läst andra trådar så återstår ändå frågan om vad jag ska satsa på, en lite nyare PC eller begagnad Mac? Dataspecar en sak, men i praktiken kanske en sak som 3:e eller 4:e generations Intel i7-processor inte spelar så stor roll för mig?

Jag behöver ha en bärbar och förutom kontorsarbete är det främst bildbehandling i Lightroom/Photoshop som är aktuellt.

Det jag har förstått är att 8 Gb ram får anses som minimum, vilket gör att MacBook Air går bort vad jag förstår. SSD är bra, men kanske inte nödvändigt. Men hur står sig egentligen en:

äldre (generation 7,1) Macbook Pro 15 tum med I7 dualcore 2,66Ghz processor, 8Gb ram, ex: http://www.blocket.se/goteborg/Macbook_Pro__15_i7_2_7__256Gb_SSD__8GB_RAM_51101146.htm?ca=11&w=3

mot en:

nyare Asus 15 tum 4:e generations i7 processor, 8Gb ram, ex: http://shop.grdata.se/sv/datorer-su...bar-dator-i-slimmad-aluminium-design-med.html

Kanske klarar man sig med en 13 tums skärm och då rent av en burk med i5 processor?

Nu kanske det finns anledning att överhuvudtaget inte köpa begagnat alls, men vad klarar man sig egentligen bra med och vad är bäst i förhållande till pris?
 
Skillnaden mellan i5 och i7 för laptops är oftast bara freqvensen.

Processorerna har utvecklats mycket sedan 2010, skillnaden är klart märkbar både i prestanda och strömslukning.

Prova sedan Windows och OS/X så att du ser att Windows är bäst innan du köper. (Som svar på ett annat intelligensbefriat inlägg i tråden :) )

/Karl
 
Har själv under året köpt 2 nya laptops för främst Lightroom/Photoshop och min prioordning är
1) Bra skärm, IPS eller Macbook Retina så inte detaljer försvinner eller färger ändras om du ändrar vinkel lite
2) RAM - minst 8 Gb som nog duger bra 24 megapixel RAW-filer
3) Processor och disk

Anledningen till att jag bytt laptop under året var att inköp av digital mellanformatare utan USB-kontakt tvingade mig skaffa en dator med Thunderboltingång. Har av en händelse min 13" Asuslaptop från januari med IPS-touchskärm och 10Gb RAM till salu i köp/sälj-sektionen :) Processorn är något slö i Asusen men inte heller jättedyr.

Den nya datorn blev en HP Spectre (också med IPS-touchskärm) så det är Windowsmaskiner som gäller för mig (HPn har också snabbare processor och SSD men tyvärr ganska usel batteritid). Windows 8 är klart trevligare med touchskärm och även om du plåtar direkt in i datorn så blir också Lightroom trevligare med touchskärmen.
 
Jag undrar varför Retinan är bättre än den gamla macbook pro skärmen. Hade den vanliga innan retinan och upplever ingen skillnad bara att den blir jobbig för ögonen när man kör på högsta upplösning. Är betraktningsvinkel bättre?
 
Om du menar...

Jag har precis den datorn fast med 16gb ramoch 128gb hd. Köpte den i slutet av 2011 och den funkar precis lika bra nu. Kör musik,video och foto på den och allt funkar som en klocka.

Vad skulle hon/han ha för datorn?

....den som jag har länkat till så är priset 7500 kr, men jag kommer nog att satsa på en begagnad genom företag i så fall. Kan dra av momsen så det är inte någon idé att köpa privat förutom garanti och säkerhet då :)
 
Eeeeh...

Troligen klarar du dig bra utan HT. Jag använder VMWare ofta, och då gör det nytta.

...vet inte var det är, men troligen inget jag kommer att använda. Så en i5 kommer säkert att räcka bra för mig. Då återstår bara att söka efter burk med 3:e generation (Ivy bridge) i5 eller i7, min 8Gb ram, och gärna SSD till vettigt pris.

Tack för tipsen!
 
Varken första eller sista tråden i detta ämne, men efter att ha läst andra trådar så återstår ändå frågan om vad jag ska satsa på, en lite nyare PC eller begagnad Mac? Dataspecar en sak, men i praktiken kanske en sak som 3:e eller 4:e generations Intel i7-processor inte spelar så stor roll för mig?

Jag behöver ha en bärbar och förutom kontorsarbete är det främst bildbehandling i Lightroom/Photoshop som är aktuellt.

Det jag har förstått är att 8 Gb ram får anses som minimum, vilket gör att MacBook Air går bort vad jag förstår. SSD är bra, men kanske inte nödvändigt. Men hur står sig egentligen en:

äldre (generation 7,1) Macbook Pro 15 tum med I7 dualcore 2,66Ghz processor, 8Gb ram, ex: http://www.blocket.se/goteborg/Macbook_Pro__15_i7_2_7__256Gb_SSD__8GB_RAM_51101146.htm?ca=11&w=3

mot en:

nyare Asus 15 tum 4:e generations i7 processor, 8Gb ram, ex: http://shop.grdata.se/sv/datorer-su...bar-dator-i-slimmad-aluminium-design-med.html

Kanske klarar man sig med en 13 tums skärm och då rent av en burk med i5 processor?

Nu kanske det finns anledning att överhuvudtaget inte köpa begagnat alls, men vad klarar man sig egentligen bra med och vad är bäst i förhållande till pris?

NY dator mot en gammal laptop? Inte så svårt val va om du bryr dig om prestandan..... :)
 
Fast nu kanske det inte är så enkelt....

NY dator mot en gammal laptop? Inte så svårt val va om du bryr dig om prestandan..... :)

....faktiskt. Kolla bifogad lista med först den äldre Macbook med i7 gen 2 processor (Arrandale), sedan gen 3 (Ivy Bridge) som sitter i Asus datorn, och sist en i5 Sandy Bridge som sitter i denna: http://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro__Core_i5__2_4_13__8GB_50503327.htm?ca=11&w=3

Rätt likvärdiga prestandamässigt verkar det som i mina ögon :)
 

Bilagor

  • processor.jpg
    processor.jpg
    15.8 KB · Visningar: 69
Core i7 har hyperthreading vilket saknas i i5, men det är inte alla som behöver det.

Hade det varit desktops hade du faktiskt haft rätt men nu gäller det laptops och då är du faktiskt ute och cyklar.

När det gäller laptops finns det några få extreme core i7 med fyra cores men dom är aldrig i vanliga laptops utan i spel-laptops.
När det gäller vanliga laptops skiljer core i5 och core i7 endast med att i7 är klockade lite högre och har mer cache.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microprocessors#Haswell_microarchitecture_2

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors#Haswell_microarchitecture_2

Dvs dom flesta mobile core i5 och core i7 är dual core processorer med hyperthreading.

/Karl
 
....faktiskt. Kolla bifogad lista med först den äldre Macbook med i7 gen 2 processor (Arrandale), sedan gen 3 (Ivy Bridge) som sitter i Asus datorn, och sist en i5 Sandy Bridge som sitter i denna: http://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro__Core_i5__2_4_13__8GB_50503327.htm?ca=11&w=3

Rätt likvärdiga prestandamässigt verkar det som i mina ögon :)

Nej helt olika saker, dessutom är det inte bara processorn som spelar roll, men köp gärna gammal teknik om du vill.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.