Annons

ny och kan inte mycket om photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

lakke

Medlem
Jag har sett att det är många som gör bilderna svartvita i photoshop och sen är bara t.ex läpparna röda, hur gör man det ?
Nu har jag försökt i ett antal timmar men hitintills har jag bara kommit på hur jag gör bilden svartvit.
En till fråga. Hur får jag bilden att inte vara bara svartvit utan med lite bruna toner i ?

Tar gärna emot tips på hur jag får bakgrunden att bli suddigare =)

Jag är ny här så ni får ursäkta att jag inte kan något. Har tidigare bara gjort enklare saker i photoshop.

Bifogar bilden som jag vill ändra.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    45.3 KB · Visningar: 345
lakke skrev:
Jag har sett att det är många som gör bilderna svartvita i photoshop och sen är bara t.ex läpparna röda, hur gör man det ?
Nu har jag försökt i ett antal timmar men hitintills har jag bara kommit på hur jag gör bilden svartvit.
En till fråga. Hur får jag bilden att inte vara bara svartvit utan med lite bruna toner i ?

Tar gärna emot tips på hur jag får bakgrunden att bli suddigare =)

Jag är ny här så ni får ursäkta att jag inte kan något. Har tidigare bara gjort enklare saker i photoshop.

Bifogar bilden som jag vill ändra.


Titta under fliken ACTION mellan History och Tool Presets där finns under IMAGE EFFECTS sepia toning
som gör bildenlite brun och gammaldags.
//Conny Moberg.
 
Ett sätt att göra en "bruntoning" så att det ser gammalt ut är:

1. välj image - adjustments - desaturate (för att göra bilden svartvit men ändå behålla den i läget RGB så att man kan visa färger i den)

2. välj image - adjustments - variations
Här kan man i överdelen ställa in känsligheten, och man bör ställa ner den så att den är ett hack från det lägsta. Sen trycker man på bilden inrcrease red (eller vad det står, jag sitter inte vid PS nu...) för att öka rödheten ett steg. Sen trycker man på motsvarande knapp för att öka det gula ett steg. I mitten ser man hur bilden påverkas av variationerna. Genom att öka rött och gult en aning från en svartvit bild får man en ganska bra sepia (bruntoning).

Lycka till!

PN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.