Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ny Nikonkamera, vilken då?
- Trådstartare killerjaw
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
För studio, D800 utan tvekan, möjligtvis D3x om du kan få den billigare än D800:an. D800 bättre på i stort sett allt. Fler megapixlar, bättre färgdjup, bättre dynamiskt omfång, bättre lågisoegenskaper,...
TBone
Aktiv medlem
Motfrågan är naturligtvis vad vill du uppnå?
Vill du ha så många pixlar som möjligt låter D810 som en självklarhet. Men om du å andra sidan fotgraferar djur på lite avstånd så kommer du att ha glädje av "cropfaktorn". En D800-bild croppad till DX-format har färre pixlar än en D7100-bild.
Eller vill du ha FF-bildutsnittet men "behöver" inte alla pixlar? D600/610 är då ett bättre val än D800/810.
Eller är det följande fokus i dåligt ljus som står högst på listan?
Kort och gott: fundera på vd du vill uppnå, välj sedan vilken kamera som passar bäst till behov och plånbok.
Vill du ha så många pixlar som möjligt låter D810 som en självklarhet. Men om du å andra sidan fotgraferar djur på lite avstånd så kommer du att ha glädje av "cropfaktorn". En D800-bild croppad till DX-format har färre pixlar än en D7100-bild.
Eller vill du ha FF-bildutsnittet men "behöver" inte alla pixlar? D600/610 är då ett bättre val än D800/810.
Eller är det följande fokus i dåligt ljus som står högst på listan?
Kort och gott: fundera på vd du vill uppnå, välj sedan vilken kamera som passar bäst till behov och plånbok.
killerjaw
Medlem
tack för snabba svar, jag vill uppnå bra bilder på människor i första hand, gillar att redigera mkt.
djur så menade jag husdjur, så inte i vilda livet, kanske kan va bra att ha sagt? =)
och landskap lite allt möjligt
fotar itne så mkt i dåligt ljus, fotar helst i studio lr med studioblixtar som tas med.
djur så menade jag husdjur, så inte i vilda livet, kanske kan va bra att ha sagt? =)
fotar itne så mkt i dåligt ljus, fotar helst i studio lr med studioblixtar som tas med.
eskil23
Aktiv medlem
tack för snabba svar, jag vill uppnå bra bilder på människor i första hand, gillar att redigera mkt.
Det låter som att D800 eller D810 är kameran för dig.
ErlandH
Aktiv medlem
Hej, har haft en D90 ett bra tag och vill uppgradera.
Vad är det du inte är nöjd med? Vad får det kosta?
unoengborg
Aktiv medlem
I sådana fall känn på D810 också. Du får bl.a. ännu bättre autofokus, bättre batteritid och lite snabbare bildfrekvens, är lite tystare. Vad som möjligtvis kan vara en för/nackdel mot D800 är att D810 saknar antialiasingfilter vilket ger dig skarpare landskapsbilder men ökar risken för moire i t.ex. kläder.
Tror dock egentligen inte det är så stort problem. Fler och fler tillverkare tar bort dem i och med att pixeltätheten på dagens kameror är så pass hög vilket minskar behovet. Det fotograferas ju säkert även en del mode och dylikt med mellanformatkameror och de har vanligtvis inte heller något sådant filter, trots att pixeltätheten är ungefär densamma. Dessutom går det oftast att fixa i redigering om oturen skulle vara framme.
Tror dock egentligen inte det är så stort problem. Fler och fler tillverkare tar bort dem i och med att pixeltätheten på dagens kameror är så pass hög vilket minskar behovet. Det fotograferas ju säkert även en del mode och dylikt med mellanformatkameror och de har vanligtvis inte heller något sådant filter, trots att pixeltätheten är ungefär densamma. Dessutom går det oftast att fixa i redigering om oturen skulle vara framme.
A I Nikolis
Aktiv medlem
50.000:- kanske kan vara ett tak... så länge det är värt skillnaden mellan en lite billigare kamera.
priset är inte så väsentligt =)
jag står och väljer mellan dessa:
D4, D3x, D800, D800i :/
är det värt att köpa second hand?
Någon av D800-modellerna (800, 800e eller 810). Det enda du får av en D4 är högre hastighet vilket verkar vara onödigt för din del då det oftast bara behövs för sport. D3x ger dig i princip ingenting mer än plats i plånboken, då D800 är mycket modernare och har både bättre bildkvalitet och autofokus (och är billigare).