Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lur

Produkter
(logga in för att koppla)
fota med x10 /10 mini (pro)?

E bump som härrör sig till att X10 serien nu börjar krypa ner i pris på andrahandsmarknaden.

Jag är främst intresserad av vad folk har att säga om fotokvaliteten och funktionaliteten i X10 kontra nyare telefonen (t ex iphone 4). De bildter som jag sett på swedroid(http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x10/) visar på bättre hantering av motljus än Nexus one som var förra generationens flaggskepp på androidsidan. Det klagas en del på "brytningsfel" i linsen och givetvis är det VANSINNE att trycka in 8(!) MPi en så liten sensor men jag tänker att för ett pris på sådär 2-2500 så får man ändå en helt ok pocketkamera och en telefon som hänger med något år.

x10 mini tror jag för egen del faller pga den lilla skärmen men kameran verkar ändå helt ok i den också.

vad säger ni om dessa telefoner ur ett point and shoot perspektiv?

Har du sett Mobil's rätt färska genomgång?

http://www.mobil.se/articles/de-hetaste-kamera-mobilerna-testade-1.382582.html

X10 får kritik för att inte hantera mörker särkilt bra;

"X10:an är inte heller den något vidare på mörkerfotografering. Lampan på kamerans baksida är i svagaste laget och det kräver att man är väldigt nära motivet för att ha någon nytta alls av den. Varför Sony Ericsson satsade på en så pass svag lampa och inte passade på att bygga in en rejäl sådan i en annars kraftfull mobiltelefon är väldigt märkligt. Vad gäller mörkerfotografering utan blixten är X10:an heller inte mycket att hänga i granen. De långa slutartiderna gör att det är svårt att få bra fokus på bilderna och att motljus ofta smetas ut över bilden."

Videokvaliten får sig också en känga, om du är intresserad av att filma;

"X10:an är utan tvekan den telefon som är sämst när det gäller filminspelning. Kameran klarar av inspelning i 720p-format sedan uppdateringen till Android 2.1 nyligen, men antalet bilder per sekund är väldigt lågt vilket gör att filmerna blir väldigt ryckiga. Dessutom tycks komprimeringen av filmen vara alldeles för hård vilket i kombination med de få antalet bilder per sekund som spelas in gör att man får sänka upplösningen ett snäpp för att få ett filmmaterial värt namnet. Att fotolampan dessutom bara kan aktiveras genom inställningarna under avancerat-menyn är onödigt krångligt."

Uttrycket att den bästa kamera skulle vara den man har med sig kan man ju diskutera.Finns ett annat uttryck som lyder -Hellre liten och rapp,än stor och slapp ! Tycker man kan vända på det och säga-Hellre stor och rapp än liten och slapp ! Jag syftar nu på kameror !

E bump som härrör sig till att X10 serien nu börjar krypa ner i pris på andrahandsmarknaden.

Jag är främst intresserad av vad folk har att säga om fotokvaliteten och funktionaliteten i X10 kontra nyare telefonen (t ex iphone 4). De bildter som jag sett på swedroid(http://www.swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x10/) visar på bättre hantering av motljus än Nexus one som var förra generationens flaggskepp på androidsidan. Det klagas en del på "brytningsfel" i linsen och givetvis är det VANSINNE att trycka in 8(!) MPi en så liten sensor men jag tänker att för ett pris på sådär 2-2500 så får man ändå en helt ok pocketkamera och en telefon som hänger med något år.

x10 mini tror jag för egen del faller pga den lilla skärmen men kameran verkar ändå helt ok i den också.

vad säger ni om dessa telefoner ur ett point and shoot perspektiv?

Jag har en X10 och är det ok ljus så ger den faktiskt ok bilder (för att vara en mobil), men som någon skrev så kan man glömma den i mörker.

SE Experia X10 är en trevlig Android-nalle med stor skärm. Kameran är bättre än man kunde vänta sig av en mobil. Jag har använt den som "nödkamera" några gånger och är förvånad över att resultatet blev så pass bra som det blev. Helt okej faktiskt, när ljuset är bra. Jag misstänker att många semesterfotografer skulle vara fullt nöjda med resultatet.

Kameran i X10 har en sensor på 8,1 Mpix. Jag har inte lyckats ta reda på hur stor den är fysiskt men den måste vara pytteliten eftersom mobilen är så tunn. Man kan välja upplösning från 2 Mpix och uppåt. Det finns såna moderna finesser som ansiktsigenkänning och leendeigenkänninging. Autofokus har fem mätpunkter. Det finns antiskak. Man kan filma i HD 720 men det finns också några VGA-lägen, bl a "bredbild". Filmerna blir ganska ryckiga.

Självklart köper man inte en X10 för kameran, den får ses som en liten bonus.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto