Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lur

Produkter
(logga in för att koppla)
På ett forum som detta är väl egentligen diskussionen om bra eller dåliga mobilkameror en ickefråga.
Jag tror inte jag har tagit en enda bra bild (ur kvalitetssynpunkt) med någon av alla de mobiler jag haft. Sedan 3-4 år har det varit iPhone och den är kass, precis som alla andra kameramobiler. I alla fall sett ur bildkvalitetsynpunkt. Sedan är det som någon vis fotograf sade: "den bästa kameran som finns är den man har med sig". Det ligger mycket i det, men trots allt blir jag inte det minsta glad av kvalitén man får ut av en kameramobil.

Träffade en av utvecklarna på Sony Ericsson för ett tag sedan, han erkände att pixelracet förstör en hel del. Tillverkarna kämpar med näbbar och klor för att kunna presentera mobilkameror med hög upplösning. Enligt utvecklaren hade man kunnat få ut högre kvalitét om man hade sansat sig och producerat en BRA sensor i stället för en med hög upplösning. Låter väldigt logiskt tycket jag.

Fick en liten souvenir med mig hem, den senaste sensorn i Sony Ericssons mobliler. Den var väl ca 3x4 mm stor. Det säger en del...

Senast ändrad:
Om det är en kameramobil du letar efter då finns det bara en som är värd namnet idag och det är Nokia N8, inget klår den än så länge.
Jag kör med en Android, en HTC Desire HD och kameran i den är helt värdelös. Den går överhuvudtaget inte ens använda till flumbilder och dumfoton. Mobilen i sig är annars bra och snabb men ska du fota med den så skaffa hellre något annat.
iPhone användarna kommer att säga att deras mobil är bäst i universum, men om du tror på den sagan så lär du nog tro på Tomten också..

/ Magnus

Jag har inga ambitioner att framhålla min iphone4 som den bästa kameran. Det är bara ett plus i kanten att kameran håller såpass hög kvalitet i den förnämligaste telefonen/handdatorn på marknaden. Till fotografering använder jag dock hellre en annan apparat.

Hemma hos mej kommer iaf tomten en gång per år.

/K

Jag är också grymt glad att tomten kommer hit i December :)

Mats, testa kameramobilen och gör en 360 bild över nån stad.
Du har ju att jämföra med ;-)

Synd att pixelsracet har sabbat utvecklingen.
Allmänheten är fortfarande övertygad om att det är kriteriet med många pixels som vinner.

Ser fram emot inbyggd telefon i framtida Nikon...

Jag är också grymt glad att tomten kommer hit i December :)

Mats, testa kameramobilen och gör en 360 bild över nån stad.
Du har ju att jämföra med ;-)

Synd att pixelsracet har sabbat utvecklingen.
Allmänheten är fortfarande övertygad om att det är kriteriet med många pixels som vinner.

Ser fram emot inbyggd telefon i framtida Nikon...

Haha, ja det hade ju varit en utmaning! Fasen också... plantera inte sådana ideer, nu måste jag testa det bums!

Alltid lika roligt att höra iPhone-ägare förklara att "Alla mobilkameror är dåliga och det är så de ska vara därför att de bara är till för att ta Facebook-bilder med" ..bara för att ni nästa andetag lägga till att "Den bästa kameran är den man alltid bär med sig"

Den kameran du bär med dig är väl den bästa du bär med dig?

Nu är inte huvudsyftet med smartphonen att ta kort men hade min Iphone tagit
högkvalitativa foton så hade det naturligtvis varit ännu bättre :)
Men aldrig att jag byter ut den bara för att det finns bättre kamera på andra smartphone.
Nope!

Alltid lika roligt att höra iPhone-ägare förklara att "Alla mobilkameror är dåliga och det är så de ska vara därför att de bara är till för att ta Facebook-bilder med" ..bara för att ni nästa andetag lägga till att "Den bästa kameran är den man alltid bär med sig"

"Alltid lika roligt"
hm... vad är poängen med ditt inlägg?

Hmm jag skrev att iphone har en klart medioker kamera och fler än så av iphone-ägarna har skrivit liknande.

Har du månne en liite skev världsbild, ser vad du vill se, jagar väderkvarnar och liknande på fritiden? :)

Iphone4 har en riktigt hygglig kamera för att sitta i en mobiltelefon. Iaf den bästa kamera jag har sett i en mobil. Jag har dock inte sett Nokias värsting än.

/K

Hmm jag skrev att iphone har en klart medioker kamera och fler än så av iphone-ägarna har skrivit liknande.

japp, och det var inte heller det jag skrev något om, utan att den ofta försvaras med att en mobilkamera inte kan/behöver/ska vara bätre än så, eftersom användningsområdet inte kräver det.

Tillsammans med (det helt riktiga) påståendet att "den bästa kameran är den som man alltid har med sig” så blir slutsatsen att 'den bästa kameran' inte behöver kunna ta särskilt bra bilder. Det är en rätt skön, men kanske inte helt okontroversiell åsikt på Fotosidan?

Jag tycker också att det är guld att alltid ha en kamera till hands i mobilen, jag använder den ofta, och därför vill jag att den ska prestera så bra som möjligt. Visserligen har man olika preferenser, men jag tycker definitivt mobilbilder är användbara idag, till bra mycket mer än att bara som småbilder på nätet. Och ju högre kvalitet desto bredare användningsområde - jag har använt en del bilder från Nokia N82 i fotoböcker som jag inte skäms för, jag kommer att göra det med bilder från N8an också och då kunna välja större storlek eller tajtare utsnitt med samma kvalitet. Så för mig finns det inget givet användningsområde för mobilbilder som definierar precis vad som är tillräcklig prestanda hos kameran - jag vill ha en mobilkamera som är så bra som möjligt. Och jag värderar den parametern rätt högt när jag jämför mobiler eftersom jag redan nått den punkt då mobilkameran ersätter en kompaktkamera (undantaget några specialfall, som att jag tar en vattentät kompakt till stranden för att bada med, eller en Canon G när jag absolut vill kunna ta raw-bilder utan att släpa på systemaren)

Senast ändrad:
En smartphone är betydligt mer än telefon o mobil.
Och självklart blir alla saliga med sin favorit.
Jag vet att det finns bättre alternativ när det gäller kamerakvalitet än iPhone, än så länge.
Men det uppväger inte på långa vägar för att jag skulle gå från iPhone till annan.
Den har ett koncept som passar mig perfekt.
Har förövrigt alltid en pocketkamera i fickan.
En coolpix brukar också hänga på hojen :)

Fotobok på telefonbilder funkar säkert.
Skulle kunna tänka mig göra nått med alla histamaticbilder som ligger i iPhonen, kul ide, den snor jag :)

Kan avslöja att jag först var iPhonevägrare, men nu är jag totalsåld på den.
Sent skall syndaren vakna :))

Eftersom de flesta yrkes- och hobbyfotografer i första hand söker teknisk kvalitet i sina bilder. Det kan ingen mobil leverera. I andra hand kommer tillfället som gör bilden, därför skrev jag det (som du tyckte var roligt) att det är bra att ha en kamera med sig. En dlsr fungerar inte i innerfickan, men det gör en mobil. Hur du tolkar det är upp till dig, men jag ger blanka f-n i vad det är för märke på min mobilkamera, bra blir det i alla fall aldrig. Jag gillar min iPhone, men som kamera har jag knappt använt den alls.

Eftersom de flesta yrkes- och hobbyfotografer i första hand söker teknisk kvalitet i sina bilder.
Det tror jag inte alls. De flesta fotografer, både proffs och amatörer, söker i första hand bildmässig kvalité. Är det en dålig bild spelar det ingen roll hur skarp osv den är.

Det tror jag inte alls. De flesta fotografer, både proffs och amatörer, söker i första hand bildmässig kvalité. Är det en dålig bild spelar det ingen roll hur skarp osv den är.

Önskar att det finns en gillar knapp här!
Men jag tackar för diskussionen så här långt har förstått att den fuländade telefonen inte finns ännu Synd att min Nokia N95 la av för tidig får vänta lite till tills det finns smartfons som lättare kan anslutas till kameran med USB hoppas det kommer i nogon telefon med bra programvaror snart! Trådlöst USB kort har jag funderat på ett tag men de passar ju ej till min kamera utan adapter (D300) När jag har en kamra med dubbla plattser så jag kan skriva RAW till ena och JPG för vidarefodring till andra blir det det direkt.
Får se om jag kan hitta någon verksta som får igång min telefon får jag det får den duga lite till.
Fortsätt gärna och jag formulerar om min huvudfråga litegran Vilka appar eller webtjänster använder ni till telefonen och bildhantering,
/M

ja, det var nog lite väl kategoriskt uttryckt, men efter alla kilometerlånga trådar här på FS i jakten på den perfekta pixeln kan man anta att det är huvudsaken för de flesta. Hursomhelst finns det ingen mobilkamera i hela världen som kan mäta sig med en riktig kamera när det gäller teknisk kvalitet. Där tror jag att vi är överens?

Men igen, den bästa kameran är den man har med sig, oavsett bildkvalitet.

För iPhone tycker jag Hipstamatic är kul. Kostar som en GB-glass + att man kan köpa nya "objektiv, filmtyper, färgfilter" och annat som gör bilderna ännu mer undermåliga, vinjetterade, grovkorninga men väldigt charmiga. Det finns gratis-appar på området också men de jag testat är inte lika roliga.

Man kan lätt koppla bildtagandet tex till en blog hos blogger (wordpress funkar säkert också), och i somras fick finkameran Canon 7D stå tillbaka rätt mycket och semesteralbumet togs nästan uteslutande med Hipstamatic. Bilderna laddas upp (väldigt enkelt) efter varje "session" - gav ett par hundra bilder i ett färdigt album. Till skillnad mot fin-bilderna från 7D'n som jag har en tendens att pilla på i all oändlighet.

Som kamera betraktat är iPhonen usel (4 eller 3GS spelar ingen större roll enligt mig) - även billiga kompakter gör ett bättre jobb. Det gäller allmänt mot nästan vilka mobiler som helst.

I övrigt så har jag ett par appar för skärpedjup, hypefokalavstånd, ljusmätning och annat att leka med (de flesta gratis). Fördelen är att de alltid finns med när jag har riktiga kameran, för telefonen ligger ju alltid i fickan.

Nu kommer säkert nån androidanvändare strax säga att "allt det där finns till android också", och det gör det säkert. Kanske lika bra, kanske bättre, kanske inte. Det bekymrar inte mig, jag gillar iPhonen ändå :)

+1

Edit:

och offt: vad är det för korkad ide att ett inlägg måste vara minst 10 tecken? SKulle inte +1 eller "ja" vara ett dugligt inlägg?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto