Annons

Ny kompakt systemkamera, råd tack.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Var inne på Media Markt idag och pratade lite med en försäljare. Jag sa att jag kan tänka mig att lägga ca 3-4000kr på en ny kamera.

Har redan en Nikon D90, men tycker att den blir lite tung att bära med sig när man är ute på längre utflykter osv.

Dessa kamerorna rekommenderade försäljaren på MM:

Panasonic Lumix GF5

Samsung NX210

Sony NEX5RLB

Jag kände lite på dem och tyckte väl Samsungen gav mig bäst intryck, men nu vill jag höra med er. Vad tycker ni och vilken skulle ni rek?

När jag frågade om Canon och Nikon, så sa han att jag kunde glömma dem i den prisklassen då de är väldigt långsamma osv.

Tack på förhand!

Hej

Var inne på Media Markt idag och pratade lite med en försäljare. Jag sa att jag kan tänka mig att lägga ca 3-4000kr på en ny kamera.

Har redan en Nikon D90, men tycker att den blir lite tung att bära med sig när man är ute på längre utflykter osv.

Panasonic Lumix GF5

Samsung NX210

Sony NEX5RLB

Jag kände lite på dem och tyckte väl Samsungen gav mig bäst intryck, men nu vill jag höra med er. Vad tycker ni och vilken skulle ni rek?

När jag frågade om Canon och Nikon, så sa han att jag kunde glömma dem i den prisklassen då de är väldigt långsamma osv.

Tack på förhand!

Känns spontant som att Sony'n är den som skulle ge "bäst" bildkvalitet av dessa tre. Men det är en gissning. I övrigt så har min vän en Canon EOS M i den prisklassen, och efter firmware uppdateringen som kom för några veckor sedan så är den godtagbart snabb, och levererar riktig bra bildkvalitet med kitobjektivet.

Känns spontant som att Sony'n är den som skulle ge "bäst" bildkvalitet av dessa tre. Men det är en gissning. I övrigt så har min vän en Canon EOS M i den prisklassen, och efter firmware uppdateringen som kom för några veckor sedan så är den godtagbart snabb, och levererar riktig bra bildkvalitet med kitobjektivet.

Tackar, ska kolla vidare lite på den.

Gärna mer tips om ni har :)

olympus pen e-pm2 med ett begagnat panasonic 20 1.7

där har du en gryyym kamera.

inbyggd bildstabilisator är gött

// Gustav

Hej

Panasonic Lumix GF5

Samsung NX210

Sony NEX5RLB

Tack på förhand!

Hej!

Jag har en NX10 med 16/2,4; 20/2,8 och 30/2,0 pannkakor och dessa är fantastiska, zoomarna vet jag inte så mkt om men de är säkert fina oxå. Jag tycker spegellösa gör sig bäst med små fasta objektiv för att litenheten kommer till sin rätt. Jag skulle helst inte vilja vara utan sökare och inbyggd blixt därav mitt val av hus, annars hade jag valt koreanen för användargränssnittet är så bra. Bildkvaliteten är nog tillräckligt bra i allihop. Sonys blixtfäste är lite konstigt och verkar redan vara passé. GFn är m4/3 med många objektiv att välja på men de är lite dyra tycker jag, ifh till prestanda. Den har visserligen blixt och sökaren men är lite bökig. Samsung är VÄLDIGT billiga på blocket många säljs som mer eller mindre nya för kaffepengar missa inte det.

Hans

Sony NEX-6 är ungefär som NEX 5 men har en elektronisk sökare. Något dyrare men toppen. Tänk vad bra att se vad man fotar och slipper gissa. Har inte ångrat köpet en sekund.

Jag bytte ut mitt Nikon-system för några månader sedan mot en Olympus OM-D EM-5. Även om den är betydligt dyrare än vad du är ute efter tycker jag att du ska ta en ordentlig titt på en mikro 4/3-kamera. Ett väldigt smidigt system som kan ge väldigt bra bildkvalitet med små kameror. Panasonicen kan vara något, har inte tittat på den själv.

Nikon 1 kan också vara ett alternativ. Det brukar sågas pga liten sensor, men om man bara tittar på bilderna systemet kan prestera är det bra kvalitet, inte minst om du ska behålla ditt APS-C-system.

Jag hade valt bort Samsung och även Sony. Visserligen är det små kameror, men objektiven större (visst, Sony har en 16-50 som är kompakt, men optiskt tveksam).

Hej

Tack på förhand!

Vad det gäller snabbhet så står sig Nikon med sin V1 väldigt bra. Autofokus hastighet slår de flesta DSLR, kameror och 10 bilder per sekund räcker för det mesta. Nackdelen är den lilla sensorn, som ger kvalitet som en bättre kompaktkamera vilket faktiskt inte är så dåligt numra. Bara 10 megapixlar gör att du inte kan göra så stora bilder, men om du håller dig till A4, A3 och till viss del A2 så lär du klaar dig bra. Priset är dessutom bra. Du bör kunna få tag i den för under 3000 med kitzoom.

Tack för alla svar, nu har jag verkligen något att läsa om.

Undvik köpa från Media Markt. De ger kunderna knappt någon efter-köpet-service eller support ifall någon vara går sönder.

Läser andra forum, bl.a. Sveriges största tekniska, SweClockers.com, där det står att folk blivit missnöjda om hur Media Markt behandlar dem med deras serviceärenden och hittar på ursäkter om att kunden själv orsakat felen när 98% av alla fallen har handlat om fabriksfel.

Föreslår att du köper din kamera från en riktig fotoaffär; Cyberphoto, Fotokungen, Japan Photo osv, så slipper du kedjornas illa behandling.

Undvik köpa från Media Markt. De ger kunderna knappt någon efter-köpet-service eller support ifall någon vara går sönder.

Läser andra forum, bl.a. Sveriges största tekniska, SweClockers.com, där det står att folk blivit missnöjda om hur Media Markt behandlar dem med deras serviceärenden och hittar på ursäkter om att kunden själv orsakat felen när 98% av alla fallen har handlat om fabriksfel.

Föreslår att du köper din kamera från en riktig fotoaffär; Cyberphoto, Fotokungen, Japan Photo osv, så slipper du kedjornas illa behandling.

Ok ska tänka på detta. Tack

Kolla på Panasonic GX1. Superkamera till bra pris på Cyberphoto. Det ryktas om en uppdaterad GX7 så priserna kanske sjunker ännu mer.

Olympus

Byte min D5100 mot en Olympus EPL-5 ångrar mig inte.
Kolla testerna i fototidningar. Oftast Olympus i topp.
Göran

GX1 som nämndes innan är värd att titta på!
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX1svart1442x
3790:- inkl 14-42 x-optik

Fördelen sen när du är inne i mikro 4/3 är att det finns massvis med bra optik.

Ta en titt på cyberphoto så ser du enkelt allt som finns att välja mellan. Allt är inte billigast på cyberphoto men de har en väldigt bra översikt.

Alternativet till m4/3 är Sony Nex. Större sensor men också större objektiv. Och personligen valde jag bort Sony Nex för att den är så ful och objektiv utbudet är halv dåligt.

Nikon 1 kan också vara ett alternativ. Det brukar sågas pga liten sensor, men om man bara tittar på bilderna systemet kan prestera är det bra kvalitet, inte minst om du ska behålla ditt APS-C-system..

Ja, det är precis så jag använder min, och bildkvaliteten är som du skriver ganska OK. Jag får en känsla av att de som sågar den ofta inte sett bilderna.

Genom att sensorn blir mindre blir även optiken mindre, och man får ett väldigt portabelt system. V1 är nog dessutom den minsta systemkameran man kan hitta där man har en riktig sökare. Är lite för stor för att gå ned i byxfickan men ligger fint i jackanfickan och säkert även i handväskan.

Självfallet är det så att större sensor ger bättre resultat, men ska man titta på bilderna på bildskärm, lägga ut dem på facebook, skriva ut i max A2, eller kanske A3 om man beskurit lite räcker det gott för många behov.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto