Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
klämt på båda

å ja samsung går bort, den kändes liten för lätt å "plastig".

Tyckte fuji kändes bra och läst mer om den nu och cyberphoto ger den mycket bra och jämför bildkvalite med den större X-T1 som lika men enklare nån färre funktion som jag faktiskt inte minns vad det var. 10.an låg bättre i mina händer trots rätt "4"kantigheten. Å det är ju kvalité på bilder som är prio 1 med lågt brus och litenheten jag vill åt i en systemkamera. Jag tror inte jag växer ur den så fort

Frågan är nu vad/vilket objektiv jag bör välja som fyller mina krav bäst, ett allround som följer med men utöver bör jag ha ett för landskap mm ljusstarkt för kväll nattljus .. vidvinkel förstås men har någon tips på

Tänkte kanske tomten är snäll med mig i år ;D ....eller mellandagsrean. De hade även nån cash-back grej nu

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-10 kl. 15.40.57.png
    Skärmavbild 2015-12-10 kl. 15.40.57.png
    560.8 KB · Visningar: 40
å ja samsung går bort, den kändes liten för lätt å "plastig".

Tyckte fuji kändes bra och läst mer om den nu och cyberphoto ger den mycket bra och jämför bildkvalite med den större X-T1 som lika men enklare nån färre funktion som jag faktiskt inte minns vad det var. 10.an låg bättre i mina händer trots rätt "4"kantigheten. Å det är ju kvalité på bilder som är prio 1 med lågt brus och litenheten jag vill åt i en systemkamera. Jag tror inte jag växer ur den så fort

Frågan är nu vad/vilket objektiv jag bör välja som fyller mina krav bäst, ett allround som följer med men utöver bör jag ha ett för landskap mm ljusstarkt för kväll nattljus .. vidvinkel förstås men har någon tips på

Tänkte kanske tomten är snäll med mig i år ;D ....eller mellandagsrean. De hade även nån cash-back grej nu

Så mycket ljusstarka vidvinklar finns nog inte, men Zeiss har en 12/2.8 som borde funka bra till landskap. Nu kommer väl ljusstyrkan inte spela så stor roll för landskap du kommer att vilja blända ned lite grand i vilket fall för att få tillräckligt skärpedjup. Du får plocka fram stativet och köra med längre tid istället.

Som ljusstark standardoptik skulle den snälla tomten kunna välja fujifilms egna 35/1.4 ät dig.

Som allround objektiv skall 16-50/3,5-5,6 vara OK om man prioriterar att öägga krutet på andra brännvidder eller ha fasta och ha denna som backup.

Fuji har även en av marknadens bästa superzoomar 18-135/3,5-5,6 som är vädertätad. Då skulle jag i o f s föreslå XT1 som är vädertätad också (det är inte XT10).

Annars är 18-50/2,8-4 en riktig pärla och kan köpas till ett bra pris med XT10.

Fotar man inte sport är 55-200/3,5-4,8 R skarp och välbyggd. För den priskänsliga är 50-230 prisvärd ffa i dubbelzoomkit med kameran.

Vidvinkelzoomen 10-24/4 tillhör marknadens bästa men är då f/4.

Fujis ljusstarkaste vidvinklar är 14/2,8 och 16/1,4. Räcker motsv 24mm som vidvinkel skulle jag rekommendera 16/1,4 - skarpt och bra ljusinsläpp.

börjar få det jobbigt med val

nästan lust å skippa "tänkandet" men iaf

hittade en beg (ej använd) fuji x-m1 med objektiv 16-50/3,5-5,6 för 3400kr garanti 6 mån
nån skrev ju den som tips innan i tråden
Värt att köpa den istället för x-t10 an och lägga pengar på ett objektiv till typ det förslagna 35/1,4

Tror ni huset räcker ett tag eller växer jag ur den och därför bör ta nyare istället

kunde inte googla nu men har den timelaps funktion? svarar sj

jo det hade den såg jag nu men också att den klassas som retro lite tråkig att fota med men har många funktioner och bra bildkvalite

såg det här också på kampanj, inte lika ljusstarkt men kanske bra ändå..såg några testbilder både kväll och vy från Norge med detta å såg bra ut

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-13 kl. 16.12.51.jpg
    Skärmavbild 2015-12-13 kl. 16.12.51.jpg
    12.8 KB · Visningar: 23
nästan lust å skippa "tänkandet" men iaf

hittade en beg (ej använd) fuji x-m1 med objektiv 16-50/3,5-5,6 för 3400kr garanti 6 mån
nån skrev ju den som tips innan i tråden
Värt att köpa den istället för x-t10 an och lägga pengar på ett objektiv till typ det förslagna 35/1,4

Tror ni huset räcker ett tag eller växer jag ur den och därför bör ta nyare istället

kunde inte googla nu men har den timelaps funktion? svarar sj

jo det hade den såg jag nu men också att den klassas som retro lite tråkig att fota med men har många funktioner och bra bildkvalite

Hej igen!
Alla Fuji X har utmärkt bildkvalitet. Googlar du så hittar du ett otal proffs som skriver om sin upplevelse när de köpte en X100 (fast optik motsvarande 35/ca 2,5, se modell S eller T) eller en XT1. I princip säger alla att de sålt eller är numer sällananvändare av sina fullformats-DSLR Nikon eller Canon och kör Fuji.
XM1 med pankakan 27/2,8 går ner i en kavajficka. XM1 ger samma inställningsmöjligheter (nästan) som XT1 och har samma bildkvalitet. Den är är ett billigt och bra alternativ, utom när man kör manuella (gamla) objektiv och behöver fokusera.
Jag trodde avsaknaden av sökare skulle vara ett problem, nej det funkar utmärkt - och man behöver inte hålla upp den på raka armar och signalera "jag fotar", plåta från höften går! Det är tittatryck med proffskvalitet.
Dåligt ljus, då blir autofokus inte helt snabbt. Med Samyang 12/2,0 har du ett utmärkt set att fånga världen, den brännvidden ger inga fokusproblem. Med bra adapter kan du sätta på t ex Canon Fd, de kostar några 100:- på Tradera. Med manuell fokus är XM1 inte lika kul som XT1. Har du inte behov av snabb sökare, kan en beg XE1 funka.
Vad gäller zoom, jag har bara kört Fuji's 16-50. Manuell zoom; bra och batteribesparande. Väljer hellre den än 18-55 då de sista mm i vidvinkel betyder allt för mitt sätt att plåta. Se på
http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_xc_16_50mm_f3_5_5_6_ois_review/
Vill du slippa byta objektiv, stå och välja "vad skall jag ta med mig" är en X100S ett ljuvligt alternativ.

-J!

Tack alla

ni som engagerat er och kommit med tips mm i mitt nyinköpta system :). känns bra är mycket nöjd hittills

Idag fick jag hem den, en Fuji X-M1 med två objektiv ett normalzoom och ett fast vidvinkel, 2 batterier, motljusskydd, väska för mycket bra pris ,fick julrabatt på över 2000kr.... men det som är roligast den är snygg, gillar det här retrostuket, känns bra i handen, liten men bra vikt så den inte känns lätt å plastig utan rejäl

Jäklar vad jag längtar att batterier laddat, manualen genomkollad och en ny dag :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar