Annons

ny kodak film

Produkter
(logga in för att koppla)
"Diffuse RMS granularity" på 10 jämfört med 11 förut. TMX ligger på 8. Ingen revolution således. Men kul att det inte står helt stilla.
 
Jim.
Revolution? Sådant har inte hänt sedan den stora franska revolutionen, eller den britiska industriella revolutionen. :) Hälsningar frank.
 
Höll på att få morgon müslin i halsen...Trodde först att det var fråga om en ny färgfilm när jag läste rubriken.

T-max säljer rätt bra och de tjänar bra med pengar på den. Tror faktiskt att T-max säljer mer idag än Ektachrome och definitivt mer än storformatsfilm.
 
Robin Gyllander skrev:
Att dom fortfarande satsar på film.

Robin,

Det gör de och inte bara kodak men Ilford och Fuji oxå.
Det är uppgång i international storformats fotografi och främst i S/V. Den dra med sig alla format. Tyvärr, så är det inte så här hemma.
Ett av anledningarna till det är att man vill starkt skilja sig från digitalister.
Film är film och photoshop skapar inte konstnärer enligt min mening.

Konsten i fotografi är att tänka, fånga motivet och ljuset på film och sedan fullborda detta med mörkrumsarbetet men med det egna personliga tolkningen när man kopierar.

Som bekant photoshop gör inte det.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Tror faktiskt att T-max säljer mer idag än Ektachrome och definitivt mer än storformatsfilm.

Robert,

Alla svart vita filmer säljer bra och storformat ökar i rask takt med (utomlands). Jag tror att de riktiga fotograferna börjat förstå att andras inblandning i deras arbete etiskt inte är riktigt.
Dessutom det drama som S/V bilder ger är unika och kan inte återskapas med färg. Toning (dvs en tone) ger extra till det dramat. Det är därför de alternativa processer blir vinnare med.
 
Senast ändrad:
Ett litet tillägg som jag har glömt att nämna är att Ilford har köpt upp Kentmere och det ser ut att de kommer att köpa Forte’s receptbok för papper också.
 
Intressant det där med att Ilford köpt Kentmere. Frågan är om vi därmed definitivt kan ge upp hoppet på att få återse t.ex Art Classic och om Ilford kommer att ta bort vissa Kentmere-papper ur sortimentet, eller om de kommer att få nya namn eller rentav behålla de gamla? Synd om vi iom den affären skulle få ett mindre utbud av papper att välja mellan, hoppas det blir tvärtom eller åtminstone att de papper som finns inte slutar tillverkas.

Och Kodaks nya T-Max 400 film är väl fortfarande högdagerseparerande kan man tro?

Om nu Ilford köper Fortes pappersrecept får vi hoppas att t.ex Fortezo kommer att tillverkas igen. Även PW17 och 14 är papper som vi gärna vill ha i produktion. Men hur Ilford tänker får vi se?
 
Senast ändrad:
Förmodligen behöver Ilford en större försäljningsvolym (eller åtminstone se till så att den inte minskar ännu mer på den klassiska sidan) och köper därför en konkurrent som annars kan bli besvärlig framöver. Nu finns väl inte så många tillverkare av svartvitt traditionellt fotopapper mera? Fotokemika i Kroatien, ryska Slavich och Foma i Tjeckien är väl de andra som finns kvar. Tetenal i Tyskland har väl ingen egen tillverkning och franska Berger försvann väl med Forte? De tyska Adoxpapperen är heller ingen egen produktion utan kommer från de andra tillverkarna. Vad Fuji och Oriental i Japan gör vet jag inte? Och i Amerika finns väl heller ingen tillverkning längre? Någon som har mera koll än jag på vilka som finns?
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Men hur Ilford tänker får vi se?

Jag tror att Ilford som är på offensive kommer att ta fram de bästa och några av dig nämd paper kommer att finnas kvar eller några kommer att återuppväckas.Troligen med annat namn men det är inte säkert heller, men om det gör, det har inte så stor betydelse. Eller hur??
 
anonymous skrev:
Robin,

Det gör de och inte bara kodak men Ilford och Fuji oxå.
Det är uppgång i international storformats fotografi och främst i S/V. Den dra med sig alla format. Tyvärr, så är det inte så här hemma.
Ett av anledningarna till det är att man vill starkt skilja sig från digitalister.
Film är film och photoshop skapar inte konstnärer enligt min mening.

Konsten i fotografi är att tänka, fånga motivet och ljuset på film och sedan fullborda detta med mörkrumsarbetet men med det egna personliga tolkningen när man kopierar.

Som bekant photoshop gör inte det.

Inget personligt då men du verkar tycka att alla digitala bilder är djävulens verk.
 
Robin Gyllander skrev:
Inget personligt då men du verkar tycka att alla digitala bilder är djävulens verk.
Vilket är helt ok för honom att tycka. Det är trots allt Det analoga mörkrummet detta skrivs i. Så dra för tusan inte igång någon vs-debatt.
 
anonymous skrev:
Robert,

Alla svart vita filmer säljer bra och storformat ökar i rask takt med (utomlands). Jag tror att de riktiga fotograferna börjat förstå att andras inblandning i deras arbete etiskt inte är riktigt.
Dessutom det drama som S/V bilder ger är unika och kan inte återskapas med färg. Toning (dvs en tone) ger extra till det dramat. Det är därför de alternativa processer blir vinnare med.

Jag är själv en stor fan av handkopierat s/v så mig behöver du inte övertyga/övertala, ;) (lärde mig foto genom att soppa en massa tri-x i D76, kopiera på Ilford MG IV och framkalla i skålar.)

Det jag menade var närmre att storformats dia dog som en sten när reklam och katalog fotografin gick över till digitalt. Vet att Borås köpte 80-90% av all Ektachrome i 13x18 eller större och det var i gigantiska mängder. De storlekarna är det inte många blad/år som tas in till Sverige nu.
 
Robin Gyllander skrev:
Inget personligt då men du verkar tycka att alla digitala bilder är djävulens verk.

Nej inte alls! Den är perfekt och billigt som läromedel för att lära sig bildkomposition och sånt men när man kan då är det dags att kliva ut.

Den är också bra när man säljer sina bilar och för den gämena mannen som tog oskarpa familjebilder.Man behöver inte tänka.

Den är perfekt för yrkesfotografer som måste snabbt ta fram bilder för ICA katalogen eller reklamblad för COOP som distributeras till ditt brevlåda.

Men det stannar där.


Jag märkte att många digitalister kommer in i forumet för analoga folk och lägger in diverse kommentarer.
Jag skulle bara fråga några saker. Varför gör ni det? Är det nåt ni saknar? Är ni avundsjuka?
Eller är det så att en site där 905 % av medlemmarna är digitalister räcker inte för er?

Där är bara att ladda kameran med film så är jag nästan säkert att ni blir välkomna av alla här.

Jag kan erkänna att det finns några som tog photoshop till en högre nivå och klistrar ihop stolen bilder från andra fotografer men vad vore de utan alla de hundratals namn som dyker upp på photoshop’s första sida? "A big zero"! Med hjälp av Photoshop, Bryce, Poser och andra program alla kan göra vad som helst. (till och med jag) :)
 
Jag är orolig för priserna , Ilford är de som har höjt priserna mest , helst här i Sverige
är det Ilfords generalagent som det beror på
eller ? nån som vet? i Tyskland och är det nästan
samma pris mellan Ilford o Kodak medan Ilford är
billigare England!

Gillar ju Ilford HP5+ men nu fick det bli silverfattig Tri-x !
 
Att myten om silverfattiga filmer fortfarande lever är ganska imponerande - det finns faktiskt en undre gräns på 1.5 gram silver per kvadratmeter yta för att ge ett jämnt och bra resultat.

Kentmere Art Classic är fortfarande på gång, återstår att se om de senaste provresultaten faller väl ut. Har dock ingen aning om när de kommer tillbaka på marknaden.

Ilford har annonserat att de kommer att behålla Kentmeres produktportfölj intakt i nuläget. Tiden får utvisa vad som sker med produkterna i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.