Robin Gyllander skrev:
Att dom fortfarande satsar på film.
Jag var i Rochester, New York for nagra veckor sedan. Kodak gav ut den nya Tmax-2 400 och jag fick 15 rullar.
Det ar en annorlunda film an den gamla Tmax 400. Kodak har fixat problemen med "fried" highlights som var vanlgt med den gamla versionen. Det ar inte en "revolutionary" film, mera av "evolutionary" film.
Jag har provat den med olika framkallare, D76/HC110/Rodinal/PCK (hemma lagad Vitamin C type) och Beutler (ocksa hemma lagad men liknar Neofin Blue). kolla pa Flickr "T&T and Mr B" och anvand tag for " KODAK 400-2TMY" sa kan du see resultaten.
Kodak ocksa sade att numera all "coating" har flyttats till Rochester. Ingen film coating i Frankrike, England eller Kina. Interesant ar att de satsar pa en "ny" sv/v film. Tri-X ar fortfarande en topp saljare (over 50% av all sv/v Kodak film sald ar TriX!).
Jag har fortfarande nagra TMY-2 kvar och kommer att testa dem med andra framkallare under kommande veckor.
Filmen kommer ut i marknaden har i Canada/USA i December. Priset blir nog som den gamla tror jag.
Man far ju hoppas att Kodak inte foljer Ilford som gladligen dubblade priserna har nar Harman tog over!
Min data har inget svenskt keyboard, sa du maste fylla i egna prickar.