Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny kodak film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en del fiberpapper av Kentmere. De få gånger jag har testat tycker jag att jag får en grön ton på kopiorna. Det är inget jag gillar så jag förstår inte riktigt era kommentarer om avsaknaden.

Men polywarmtone, den kommer jag att sakna. Behåller de sista papperna till de rätta bilderna. Bör jag stoppa dem i frysen? Gör det ngn skillnad efter runt ett år?
 
Erik Schalin skrev:
Jag har en del fiberpapper av Kentmere. De få gånger jag har testat tycker jag att jag får en grön ton på kopiorna. Det är inget jag gillar så jag förstår inte riktigt era kommentarer om avsaknaden.

Men polywarmtone, den kommer jag att sakna. Behåller de sista papperna till de rätta bilderna. Bör jag stoppa dem i frysen? Gör det ngn skillnad efter runt ett år?

Pappret är mer tolerant för långtidsförvarning. Jag har aldrig fryst ner papper men jag har en kylrum i föreningen och där har jag alla mina papper. Det är inte kylskåp men svalt och torrt och jag kopierar friskt på papper som Kodak Medalist utan som helst problem. Det har Kodak lagt på hyllan i 80 talet.
 
FILM) (jerevan skrev:
Att myten om silverfattiga filmer fortfarande lever är ganska imponerande - det finns faktiskt en undre gräns på 1.5 gram silver per kvadratmeter yta för att ge ett jämnt och bra resultat.


Jim har ju rätt och myten kommer ifrån att man förr i tiden hade mer silver i emulsionen för att groddarna var mer ojämna. I dagens högteknologiska värd med hjälp av laser kan man välja ut de mer jämna storlekar så man kan spara på silvret och behålla samma resultat.

Oftast man gör det misstaget att man jämför med färgnegativen där är silvermängden är betydligt högre cirka 3 till 5g.

Nu är det så att risken är med högteknologi att man ytterligare sparar på silvret och då är det inte bra. Jag har samkört och gjort en analys på två olika filmer med olika silvermängd i emulsioner och funnit att med hänsyn taget till rep. lagen den ena filmen reproducerade mer i skuggorna.

Glömde: Samma motiv, ljus situation och filmen har blivit framkallad i av tillverkarens rekomenderad framkallare
 
Robin Gyllander skrev:
Att dom fortfarande satsar på film.

Jag var i Rochester, New York for nagra veckor sedan. Kodak gav ut den nya Tmax-2 400 och jag fick 15 rullar.
Det ar en annorlunda film an den gamla Tmax 400. Kodak har fixat problemen med "fried" highlights som var vanlgt med den gamla versionen. Det ar inte en "revolutionary" film, mera av "evolutionary" film.
Jag har provat den med olika framkallare, D76/HC110/Rodinal/PCK (hemma lagad Vitamin C type) och Beutler (ocksa hemma lagad men liknar Neofin Blue). kolla pa Flickr "T&T and Mr B" och anvand tag for " KODAK 400-2TMY" sa kan du see resultaten.
Kodak ocksa sade att numera all "coating" har flyttats till Rochester. Ingen film coating i Frankrike, England eller Kina. Interesant ar att de satsar pa en "ny" sv/v film. Tri-X ar fortfarande en topp saljare (over 50% av all sv/v Kodak film sald ar TriX!).
Jag har fortfarande nagra TMY-2 kvar och kommer att testa dem med andra framkallare under kommande veckor.
Filmen kommer ut i marknaden har i Canada/USA i December. Priset blir nog som den gamla tror jag.
Man far ju hoppas att Kodak inte foljer Ilford som gladligen dubblade priserna har nar Harman tog over!
Min data har inget svenskt keyboard, sa du maste fylla i egna prickar.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Jag är själv en stor fan av handkopierat s/v så mig behöver du inte övertyga/övertala, ;) (lärde mig foto genom att soppa en massa tri-x i D76, kopiera på Ilford MG IV och framkalla i skålar.)

Det jag menade var närmre att storformats dia dog som en sten när reklam och katalog fotografin gick över till digitalt. Vet att Borås köpte 80-90% av all Ektachrome i 13x18 eller större och det var i gigantiska mängder. De storlekarna är det inte många blad/år som tas in till Sverige nu.

Robert, 13x18 eller 5x7 har allrdrig varit en höjdarformat i övrigt. Den är döende runt i värden, övrigt har du rätt. jag vet att när jag jobbade på gamla Brendler och åkerberg att agfa som vi var agenter för oftast log kvar på hyllorna just i den storlekken men andra format gick åt fort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.