Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Jag är väldigt nybörjare när det gäller kameror men jag hade tänkt att köpa en ny nu. Jag undrar vilken kamera som är bäst när man ska ta kort på olika saker. Den ska inte vara allt för dyr men den ska vara bra.
Sen tänkte jag höra om det är bäst att bara köpa ett kamerahus sen köpa ett objektiv till eller ska man köpa både kamera och objektiv i ett?

Tack för svar!

Bra nybörjar nikon skulle jag tipsa om Nikon D50
den säljs inte längre i affär

köp den begagnad med nikon objektiv för ca 3000:-, ge inte mer om det inte är mer tillbehör

jag köpte min för 3000 och sålde den ett halvår senare för 3000, den står sig

annars har nikon d80 gått ner ordentligt i pris, du får en större skärm att glo på också :)

det dubbla, fast ny, 6000 med nikon objektiv

de andra nya nybörjarkamerorna är både bättre o sämre än d80, d50

d40, d40x o d60

bättre bildkvalité, saknar autofokusmotor, end 3 fokuspunkter, liten att hålla i

Bra nybörjar nikon skulle jag tipsa om Nikon D50
den säljs inte längre i affär

köp den begagnad med nikon objektiv för ca 3000:-, ge inte mer om det inte är mer tillbehör

jag köpte min för 3000 och sålde den ett halvår senare för 3000, den står sig

annars har nikon d80 gått ner ordentligt i pris, du får en större skärm att glo på också :)

det dubbla, fast ny, 6000 med nikon objektiv

Okay. Jag funderade lite på en d80 men sen tänkte jag lite på en d90 också.

har du råd med en d90 så är det förmodligen en riktigt bra kamera, ska köpa den själv också om 1 år ca när priset gått ner

bildkvaliten ska va lika bra som d300 vad jag läst och jag älskar min d300 he he, nåja, den ska väck nu, för tung tyvärr

jag har gjort lite tester o det beror väl på iso - låga isotal, kanske inte så stor skillnad , höga isotal - stor skillnad

med d300 kan du köra iso3200 inomhus med ok kvalité och plåta folk som rör sig utan blixt

d80 pallar väl iso800 och blir sämre, iso1600 kan gå ibland men d300 är klart mycket vassare, jag väntade ivrigt på den kameran, var inte helt nöjd med d80 (fast nu ska jag tjacka blixt istället)

det sägs att d90 är minst lika bra som d300 vad gäller iso

jag har gjort lite tester o det beror väl på iso

med d300 kan du köra iso3200 inomhus med ok kvalité och plåta folk som rör sig utan blixt

d80 pallar väl iso800 och blir sämre, iso1600 kan gå ibland men d300 är klart mycket vassare, jag väntade ivrigt på den kameran, var inte helt nöjd med d80 (fast nu ska jag tjacka blixt istället)

det sägs att d90 är minst jämlik d300 vad gäller iso

Okay, tack. :)

Okay men skilljer det mycket i bildkvalite mellan d80 och d90 tror du?

Skiljer i bildkvalitet gör det säkert. Mycket? Troligen inte.
Skillnaden kommer när och om du plåtar i dåliga ljusförhållanden. Men, i dagsljus, på ISO under 800, så tror jag inte att skillnaden är speciellt stor, även om den finns där.

Från ISO 800 och uppåt, ja om du skall röra dig mycket den "ljusmiljön", då hade jag satsat på D90, helt klart.
Men om du nu är nybörjare, vill smaka på det här, då tycker jag att du får väldigt mycket kamera i en D80, och till halva priset!

Sitter själv med en D80, känner mig nöjd som så. Just ljus/ISO-förhållanden är det som kan få mig att fundera på ett byte. Men då kommer jag troligen att gå till D700. Kommer ganska säkert att köra D80 en stund till.

Så mitt råd är; Satsa på en D80, lägg pengar på lite bra objektiv istället. Jag kan inte tänka mig annat än att du blir nöjd!

Lycka till med ditt fotograferande!!

Skiljer i bildkvalitet gör det säkert. Mycket, troligen inte.
Skillnaden kommer när och om du plåtar i dåliga ljusförhållanden. Men, i dagsljus, på ISO under 800, så tror jag inte att skillnaden är speciellt stor, även om den finns där.

Från ISO 800 och uppåt, ja om du skall röra dig mycket den "ljusmiljön", då hade jag satsat på D90, helt klart.
Men om du nu är nybörjare, vill smaka på det här, då tycker jag att du får väldigt mycket kamera i en D80, och till halva priset!

Sitter själv med en D80, känner mig nöjd som så. Ljust ljus/ISO-förhållanden är det som kan få mig att fundera på ett byte. Men då kommer jag troligen att gå till D700. Kommer ganska säkert att köra D80 en stund till.

Så mitt råd är; Satsa på en D80, lägg pengar på lite bra objektiv istället. Jag kan inte tänka mig annat än att du blir nöjd!

Lycka till med ditt fotograferande!!

Tack! :) Så den största skillnaden är bara ISO:n? Men jag har haft en d40x ett år nu och jag tänkte om jag köper en d80 så kanske jag ångrar mig om kanske ett halvår. Men du tycker jag ska satsa på en d80 med ett bättre objektiv istället?

Tack! :) Så den största skillnaden är bara ISO:n? Men jag har haft en d40x ett år nu och jag tänkte om jag köper en d80 så kanske jag ångrar mig om kanske ett halvår. Men du tycker jag ska satsa på en d80 med ett bättre objektiv istället?

Okej.... :) Det var ju lite ny info som jag tycker spelar roll. Och då är du kanske inte så mycket "nybörjare". Då har du ju smakat på D40x, och dess prestanda. Då skulle jag vilja skicka tillbaka en fråga till dig. VAD, är det hos D40x som du "saknar", vill uppgradera??
Jag tror att det kommer att ge dig svaret på din fråga vad gäller kameraval.

Okej.... :) Det var ju lite ny info som jag tycker spelar roll. Och då är du kanske inte så mycket "nybörjare". Då har du ju smakat på D40x, och dess prestanda. Då skulle jag vilja skicka tillbaka en fråga till dig. VAD, är det hos D40x som du "saknar", vill uppgradera??
Jag tror att det kommer att ge dig svaret på din fråga vad gäller kameraval.

Det är de jag tycker är så svårt att säga för jag är ganska nöjd med min d40x. Men jag skulle vilja ha en bättre kamera. Det är inget speciellt som jag vill ha på den nya men jag vill gärna se skillnaden när jag tar bilderna. En bättre kamera bara.
Svårt att förklara men jag hoppas du förstår.:)

Det är de jag tycker är så svårt att säga för jag är ganska nöjd med min d40x. Men jag skulle vilja ha en bättre kamera. Det är inget speciellt som jag vill ha på den nya men jag vill gärna se skillnaden när jag tar bilderna. En bättre kamera bara.

Filip,
Du är en ung man. Du har En bild i ditt album här.
Svårt att svara på. Och, lite spetsat, men vet du inte vad du vill ha, så spelar det ingen roll vilken kamera du väljer. ;-)
Man skall ju ha klart för sig att bra foto hänger också mycket på fotografen, och bra optik.

Kör på med din D40x tills du vet.
Steget till en D80 eller D90, tror jag inte kommer att vara någon revulotion. Men bättre. Om du har pengarna och tycker att det är värt det. Hoppar tråden här! /Mvh,

om det är kvaliteen på låga ISO som är ska bli bättre: köp nya objektiv, inget hus kommer hjälpa dig speciellt mycket här

om det är kvaliteen på höga ISO som är ska bli bättre: köp en D90

om hastigheten på autofokusen är det som håller dig tebax: köp en D300

om du inte riktigt vet varför dina bilder blir så bra som de skulle kunna bli... då behöver du ingen ny utrustning utan behöver bara lära dig att fotografera...

om det är kvaliteen på låga ISO som är ska bli bättre: köp nya objektiv, inget hus kommer hjälpa dig speciellt mycket här

om det är kvaliteen på höga ISO som är ska bli bättre: köp en D90

om hastigheten på autofokusen är det som håller dig tebax: köp en D300

om du inte riktigt vet varför dina bilder blir så bra som de skulle kunna bli... då behöver du ingen ny utrustning utan behöver bara lära dig att fotografera...

Tack ska tänka på det du sa.

tillägg:

kom på att de bilder som blev så bra med d300 också hade ett ganska dyrt objektiv, nikon 17-55/2.8, och det spelar förstås en hel del roll när det gäller att fota på iso3200

jag jämförde med d80 18-55/2,8 Sigma
då körde jag på iso 800-1600

d300s bilder blev oftare skarpare och hade bättre vitbalanskvalitë

med d80 klantade jag mig o plåta med jpg, vilket är hopplöst att fixa till wb efteråt, spec blåkanalen i inomhusfoto

bruset finns där dock, på så höga iso, det ska man inte förneka

jag är inte helt glad i d80 måste dock påpekas, den har ju lite exponeringsproblem. en kamera att växa i är nog d90 men man måste ju inte ha det bästa på en gång?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar