ANNONS
Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

hufen

Medlem
Jag skall köpa en ny kamera för max 15000:- och den ska ej vara beg
Fotar mest barnen , lite innebandy samt lite rally ( rally sweden ) samt natur .
Har idag en eos 500 med 28-135 is usm samt 50 1,8 och en 7d med 24-105 4L o 70-200 usm

Har läst lite men blir inte spec klokare , behöver hjälp på vägen

Med vänlig hälsning Janne

Eller en 6D, många säger att den inte är så snabb, men för innebandy och rally så duger den, det är mer åt fåglar, bilar som kör fort är så pass stora så inga problem att fånga dom.

en 6D är otrolig bra på höga ISO också, på min förra kamera, 600D så ville jag knappt fota på ISO 800, nu märks det knappt, kan gå över det också.

6D ska du absolut inte ha för innebandy och snabba barn!!! Bara mittfokuspunkten som är nåt o hänga i julgranen. 7D mk2 som någon föreslog är mkt bra val.

Konstigt då att jag kan fota hoppande katter med min. ;)

Sen funderar jag på hur alla dessa bilder är tagna isåfall?, alla i denna grupp är tagna med 6D.

https://www.flickr.com/search/?group_id=2050196@N25&view_all=1&text=sport

Jag har en 6D, såklart fotar jag mina barn som cyklar o spelar fotboll med den. Inga problem alls. Men att lägga till så har jag ägt en 5D mk3 före 6D och dessförinnan en 7D. Skulle jag välja någon av dessa tre att fota innebandy o rally så blir det inte 6D.
Skulle jag ha 15000kr över o lägga på en ny kamera för det ändamålet, blir det 7D mk2. Men nu har jag andra behov också :)

Jag har en 6D, såklart fotar jag mina barn som cyklar o spelar fotboll med den. Inga problem alls. Men att lägga till så har jag ägt en 5D mk3 före 6D och dessförinnan en 7D. Skulle jag välja någon av dessa tre att fota innebandy o rally så blir det inte 6D.

Nu var det ju inte bara det han fota, "lite bandy och lite rally" han fotade mest barnen och natur.

Så varför inte förespråka en FF som är grymt bra på höga ISO för natur eller barnen i skymning? behöver ju inte vara bandy bara.

Så det finns nog lika många anledningar till en 6D som en 7D om man fotar lite allt möjligt. Man ska inte haka upp sig på en sak.

Men säger inte emot att de kameror du nämnde är snabbare, för det är dom, men att säga "en 6D ska du absolut inte ha!!!!" är lite fel, enligt mig.

Jag läste han första inlägg och utifrån mina erfarenheter om de olika kamerorna och jag fotar mkt mina barn som nu är 5 och 7 år och gjort under alla åren så faller min rekommendation inte på 6D utan snabbare kamera som typ då 7D mk2. Titta även på 70D eller den nya 80D.
Att tillägga har jag tusentals bilder på barnen och fotboll med 6D tagna med det snabba objektivet EF 70-200/2.8II. Fortfarande rekommenderar jag 7D mk2 över 6D för ändamålet.
7D har betydligt fler Af punkter, alla väldigt bra även i dåligt ljus. 6D har bara mittpunkten här att förlita sig på. Dessutom har den fler b/s vilket innebär fler keepers. Väldigt bra då barn och sport verkligen är ögonblickssituationer och inte stilleben.

7D mk2 är apsc och därför blir bildvinkeln snävare och man "kommer närmare" vilket är bra vid sport o barn.

7D mk2 har mkt bra iso egenskaper. Är väl Canons bästa inom segmentet.

Jag skall köpa en ny kamera för max 15000:- ... har idag ... en 7d ...

Om man är van vid 7D tror jag man riskerar att bli besviken på det mesta utom 7D mk2 och 5D. Både nya 80D och 6D är superbra kameror på många sätt, men avsaknaden av en så enkel sak som en joystick under tummen för att byta fokuspunkt skulle göra mig galen.

Jag skall köpa en ny kamera för max 15000:- och den ska ej vara beg
Fotar mest barnen , lite innebandy samt lite rally ( rally sweden ) samt natur .
Har idag en eos 500 med 28-135 is usm samt 50 1,8 och en 7d med 24-105 4L o 70-200 usm

Har läst lite men blir inte spec klokare , behöver hjälp på vägen

Med vänlig hälsning Janne

Är dina nuvarande kamerahus EOS D500 och EOS 7D redan utslitna?
De bör väl fortfarande fungera till det mesta, lekande barn, innebandy, rally samt natur, - inga speciellt avancerade motiv.
EOS 6D får nog anses vara en gammal modell!

Om jag förstår rätt så behöver du inte sälja något och då tycker jag att din nuvarande 7D kompletterad med en 6D är en bättre kombination än 7D och 7Dmk2. Det senare blir ju lite "same-same" men med 6D så tillför du något som du inte har idag. Den större sensorn ger andra möjligheter till t ex kort skärpedjup. Ditt 24-105 kommer också mer till sin rätt på fullformat.

Jag vet inte vad ni andra har för ungar men min son har gått alldeles utmärkt att fotografera med alla möjliga kameror. Barn är väl trots allt inte det mest krävande motivet. En 6D klarar det utmärkt.

Skulle innebandy och annan sport vara dina huvudsakliga motiv, ja då kanske 7D mk2 trots allt ger mest men om du fotar mer allmänt och sporten bara är en del i fotandet, då tror jag 6D tillför mer.

6D får väl snart en ersättare, vänta för guds skull på den, övertygad om att den får fler korslagda sensor punkter, tror inte att den eller blir någon dyr modell. Mycket tyder på att 7DMKII annars har ett autofokussystem som håller världsklass, en kamera som har många fler förbättringar än bara autofokusen.

Får nya 6D samma autofokus som 80D eller liknande så blir den ännu mera allround, en möjlig storsäljare för Canon skulle jag tro i alla fall.

1DxIi kommer i april efter 3 månaders peppning. Tar nog nån månad efter det innan de säger nu eller bä om. 5D mk4. Samma procedur här. Sen efter det släpps 6D mk2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar