Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera - vad ska jag välja? Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

lundegard

Medlem
I förrgår så lyckades jag med konsten att få sås (från en matlåda) över min kamera (Canon 40D). Allt klibbade igen, kameran funkar inte och på fotoaffären tyckte de inte att det var värt att skicka den på reparation.
Då jag precis har fått upp fotointresset igen så känns det här riktigt surt. Min ekonomi är inte heller den bästa då jag pluggar på högskolan.

Så nu till min fråga: Vad ska jag satsa på för ny kamera? Är det värt att köpa en FF (canon eos 5d mark II blir det då), eller ska jag satsa på en bättre crop-kamera (40/50/60/7D)?

Just nu har jag sparat ca 5000:- som jag egentligen tänkte lägga på någon annan fotoutrustning, ett objektiv t.ex. Jag kommer få lite tillbaka för kameran på försäkringen men vet inte riktigt hur mycket.

Jag kanske ändå kan köpa en beg. 40D som inte kostar så mycket och sedan satsa på bra utrustning, den kan man ju komma ganska långt med, men samtidigt så vore det ju roligt att byta upp sig också.

Vad tycker ni om 40D i förhållande till t.ex. 7D?
Vad tycker ni om FF i förhållande till de nyaste crop-kamerorna?

Vad skulle ni ha gjort med min taskiga ekonomi? Vad är bäst att prioritera?
 
Behövs nog lite mer info om vad du fotograferar. Barn, natur, inomhussport, utomhussport, gatufoto, studio, mörka miljöer som inomhus eller i kyrkor mm

Och även om du brukar göra delförstoringar, göra papperskopior eller bara lägga ut på nätet.

En sak till som kan vara bra att veta är om det är något du saknat med din nuvarande kamera (bortsett från vattentät/vädertätad, som ju kunde varit bra med din förra), tex fler bilder i sekunden, större eller kanske mindre och smidigare, större sökarbild, varit nöjd med handhavandet mm

Ja, en sista dak, har du några objektiv, och isåfall vilka?
 
Jag fotar allt möjligt, mest porträtt, natur och djur (bl.a. hästsport). Bröllop fotade jag i somras och det tyckte jag var riktigt roligt, hoppas på mer sånt i fortsättningen.
Jag vill ha en ganska flexibel kamera som jag kan utvecklas med, men framförallt en som är bra för porträtt- och modellfoto.

Vad menas med delförstoring? Att man förstorar en viss del i bilden? Det brukar jag inte göra, bara beskära bilden.
Papperskopior brukar jag skicka efter, men inte speciellt stora (max 20cm på ena sidan).

40D tyckte jag var ganska snabb med serietagningen, ibland så missade jag dock med fokusen när jag fotade hästsport. Vet ej om det berodde på mig eller kameran.

Fotade som sagt bröllop i somras och fick låna en 5D mark III då, det var ju stor skillnad men jag vet inte om det beror på att kameran var FF, hade bättre annan kvalité eller att objektiven var bättre (Fotade med dyr L-optik), ljuset blev iallafall mycket finare och jämnare i bilderna och skärpan blev bättre.

De objektiv jag har nu är ett 50/1.8 och ett 70-200/4L USM. Jag har ett 28-90/4-5.6 USM också men det fotar jag knappt med.

Jag gillade greppet på min 40D, stor skillnad mot min tidigare 400D som var väldigt plastig, jag gillade att höljet var i aluminium.
 
Finns ju sådana som jag, som har en fullt fungerande 40D stående till ingen nytta. De kan väl inte vara så dyra? Spara sedan pengar på vägen mot exempelvis en EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM eller nåt liknande istället. Mycket bra objektiv på en sådan kamera.
 
Jag skulle valt en 6D! pga snabb autofokus ingen skillnad i bild kvalitiet emot 5dmkII och III och fullformat.
Skulle hoppa över 7d pga crop sensor.
.
 
Jag skulle valt en 6D! pga snabb autofokus ingen skillnad i bild kvalitiet emot 5dmkII och III och fullformat.
Skulle hoppa över 7d pga crop sensor.
.

Ja, visst är 6D en riktigt trevlig kamera (fast jag tycker nog den har bättre bildkvalite än 5DII, håller dock med om väldigt lik kvalite mot 5DIII).

Den skulle säkert passa Tove jättebra, i synnerhet som hon provat 5DIII som hon var väldigt nöjd med, riktigt bra i ridhus med träffsäker AF för mittpunkten och möjlighet till riktigt höga iso med lågt brus. Nästan den ultimata kameran för natur, mode och porträtt. Hennes 70-200/4 skulle komma väldigt mycket till sin rätt för modellfoto, jämfört med 40D och 7D.

Enda problemet med den kameran är att den kostar typ 15.000:- (om man köper inkl blixt, som man sen säljer) och jag tror hennes ekonomi tillåter max 7D. 7D har ju några år på nacken, men bättre kamera för 8500:- får man nog leta efter. Alternativt som du själv var inne på en begagnad 5DII för ungefär samma peng.

Eller en beg 40D igen, för runt 2000:-

Om vi jämför 7D och 5DII som kostar ungefär samma.

7D
+ Ny, så garanti och du vet att inget är fel på den
+ Riktigt bra Autofokus, så lätt att hitta fokus i ett mörkt ridhus eller ögat på modellen
+ Crop gör att du kommer närmare hästarna
+ Känns överlag som en rappare och modernare kamera än 5DII
- Rätt mycket brus, så längre tider i ridhus och kyrka

5D
+ Mindre brus gör att du kan köra med kortare tider i ridhuset
+ Möjlighet att få kortare skärpedjup vid porträtt (70-200/4 med 5DII är en dröm)
+ Ger finare bildfiler än 7D
- Beg köp kan alltid vara vanskligt
- Rätt urusel autofokus (kan bli problem i ridhus)

Men jag håller med om att 6D ÄR en bättre, roligare, modernare kamera än dom två.

Så tredje alternativet är inte fel. Att du köper tex 40D beg för 2000:- och spar pengar till en 6D.
Den var tillfälligt nere under 14.000:- i somras och kommer säkert ner i pris igen (med tiden sjunker alla kameror i pris), så samtidigt som du spar, sjunker 6D i pris och möts med det du sparat ihop tillslut.

Tredje alternativet är väl för stunden det tråkigaste, men nog den linje jag skulle gå på.
 
Jag blev ägare till en 7d idag ;)
Begagnad, endast ca 4500 exponeringar, 6000:- tyckte jag var värt.
Jag känner att jag inte är i behov av en FF just nu, självklart så är det något jag suktar efter i framtiden men som student så har jag inte råd varken nu eller i sommar när jag jobbar (måste lägga undan så mycket jag kan).
7d ska vara Canons bästa crop-kamera, den är snabbare än 5d mark II och jag kan använda mina objektiv på det sättet som jag är van vid.

Den här kan jag utvecklas med, sedan när jag börjar jobba på riktigt (eller får råd av annan anledning) så kan jag köpa en FF och då har nog de utvecklats en del ;)

Men tack för alla tips jag har fått! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.