Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
austlich skrev:
Det är ju faktiskt så att alla anväder sensorer ifrån sony så att de inte skulle satsa är väl ganska orimligt.

Tror faktiskt de bara e Nikon som använder Sonys senorer. Canon t.ex tillverkar allt själv, tror jag läst i nått forum här på fs att dom till o med tillverkar maskinerna som gör sensorerna:)


Grattis till kameran föresten;)
 
Senast ändrad:
Grattis till kameran. Många som skriver i köpråd tycks enbart vara intresserade att få frågeställaren att välja sitt eget märke.Vanliga helt ogrundade skrämselargument om att endast Canon och Nikon kommer att överleva på sikt förekommer ofta. Pentax har länge sagts vara döende av dessa bedömmare men har nu istället vuxit och har ca 10% av världsmarknaden som ständigt växer.

Att bara Nikon och Canon skulle finnas i en framtid är väl lika troligt som att det kommer finnas två fabrikat av mobiltelefoner eller två bilmärken att välja på om 5 år.

Jag tror personligen att Sony kommer att sälja mycket bra pga av att man har bra kameror. Det sista jag skulle oroa mig för att Sony/Konicas eller Pentax objektivfattning försvinner. Skule Sony mot förmodan tröttna på systemkameror säljer man naturligtvis den delen av verksamheten som då något annat företag driver vidare.
 
Jag känner mig helnöjd och är inte rädd för att sony skulle lägga ner. Tror som sagt att chanserna inte ens finns. Har slängt iväg en liten beställning till cyberphoto nu på ett par filter, lcd-skydd, rengöringsset och ett stativ.

Känner mig redan helt slukad av världen som öppnas med hjälp av en dlsr!
 
nää att Sony skulle lägga ner ska man nog inte oroa sig för. Dom sattsar ju stenhårt värkar det som med 3 nya instegsmodeler, en i mellanklassen och snart en proffsmodel. Optiken jobbar dom på med ganska bra med, dock lite höga priser på dem.

Tror inte hellr nått annat märke skulle hoppa av på närmare tid, inget märke säljer väl direkt dåligt?
 
papi skrev:
Pentax har länge sagts vara döende av dessa bedömmare men har nu istället vuxit och har ca 10% av världsmarknaden som ständigt växer.

Oj, har dom så stor marknadsandel nu? Eftersom Nikon har 49%, Canon 37% och Pentax 10% så ger det endast 4 ynka procent till alla övriga att kriga om. kan det verkligen stämma? Kan ju knappast vara lönsamt för övriga tillverkare att hålla på med systemkameror över huvud taget?

mvh

Fredrik
 
-big kahuna- skrev:
Oj, har dom så stor marknadsandel nu? Eftersom Nikon har 49%, Canon 37% och Pentax 10% så ger det endast 4 ynka procent till alla övriga att kriga om. kan det verkligen stämma? Kan ju knappast vara lönsamt för övriga tillverkare att hålla på med systemkameror över huvud taget?

mvh

Fredrik

Vilken källa finns för dessa siffror och vilket år talar vi om? Vet du eller någon annan vad tex 1% av världsmarknanden är värd och om det är möjligt att få lönsamhet då? Är det bara känsla har eller någon gjort en kalkyl?

Pentax säger själva 10% för 2007 vilket verkar ganska troligt men tanke på försäljningen i tex Japan och Australien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.