Annons

Ny kamera till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

austlich

Aktiv medlem
Har lusläst en del trådar men känner inte riktigt att allt jag läser hjälper mig så ställer därför en ganska lätt fråga i en egen tråd.

Jag ska nu för första gången köpa en digital systemkamera. Vill köpa nytt då jag nästan är allergisk emot begagnat. Vet inte varför men har bara en ovana att inte köpa begagnade prylar.

Min budget är på 8000 kr och jag känner att det duger med ett kitobjektiv till att börja med. Kameran kommer mest att användas till att fotograferar sport och liknande. Så jag vet att jag kommer att behöva ett bättre objektiv men vill lära mig kameran bra innan jag börjar investera i flera objektiv.

Har känt på Canons och nikons ingångmodeller (400D, 450D, D40x, D60) samt olympus e 410, 420 och 510. Olympus känns lite för små för mina händer men med ett batterigrepp så kanske det blir bättre. De känns annars relativt prisvärda.

Såg annars denna, har inte kännt på den men det känns bra i tanken http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7373231

Har ni några andra förslag annars?
 
Jag misstänker att du kommer få precis samma svar som alla andra fått som ställt exakt samma fråga. ;)

Vilken är skönast i handen?
Vilken är trevligast att titta i?
Vilken har det objektivutbud som passar dig bäst?
 
Misstänkte nästan det ;P

Canon och nikon ligger ungefär lika bra i handen. Beror lite på vilken modell det är. Har som sagt inte känt på D80.

Sedan objektivutbudet vill jag ju ha lite hjälp med då jag inte har helt hundrakoll på det :)
 
Nikon D80 är gammal idag och på väg att ersättas inom kort.

Canon 450D är en helt ny kamera med utmärkt bildkvalitet och troligtvis bäst i klassen. ca 8000:- hos CyberPhoto.

Nikon D60 är också ny och är nog den enklaste kameran för en nybörjare med en färdig bild ut ur kameran lika enkelt som en kompaktkamera. Det är dock nästan en direkt kopia av D40x som den ersätter utan några större förbättringar - samma "gamla" sensorteknik som Sony och Pentax i instegsklassen.

Lite vettig info om 450D hittar du här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-Rebel-XSi-450D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
 
elbe skrev:
Canon 450D är en helt ny kamera med utmärkt bildkvalitet och troligtvis bäst i klassen. ca 8000:- [/url]

Jag är inte så påläst på 450D så varför tror du den är bäst i klassen? Det var ju för övrigt Sony A200 som fick det priset av TIPA i år.
 
Usch va svårt det här är. Är ju en djungel alltså. D80 känss ju bra på ett sätt men när du säger att den snart försvinner så blir jag tveksam igen ^^
 
Mmmm. Det är så irriterande att det alltid förefaller vara Cakon som är "bäst i klassen". Varför ska vi då ha TIPA och oberoende testare, när de inarbetade "sanningarna" alltid ska gälla, oaktat TIPA och testares omdömen..

Gå till ett välsorterat ställe och kläm på det de har. Är Du helt novis, så spelar det egentligen inte så stor roll vikelt kameramärke Du väljer. ALLA är tillräckligt bra för Dina behov, ALLA kommer att vara tillräckliga under överskådlig tid och ALLA går att växa i.

Fundera över om det finns några egenskaper som är styrande; vädertätning, stabilisering i huset/objektivet, eller vad det nu är som Du tycker är oeftergivligt viktigt. Känn och kläm och titta särskilt på om kameran passar Dina händer. Har Du labbar som en gr****ian, kanske Du ska undvika de minsta husen.

Framförallt, lita på vad Du själv tycker, och ge nada i alla som hävdar att just en viss kameramodell av ett visst märke är överlägset allt annat på marknaden. Det är bara snicke-snack, baserad på personlig bias och knappast generaliserbart.

Disclaimer: Jag har haft god erfarenhet av Canon och KonicaMinolta, men kör just nu Sony. Jag vägrar dock att ensidigt rekommendera Sony. Den passar MINA behov, men knappast alla andras.
 
Köp en Nikon D3 så slipper du fundera på om du kunde fått tag på något bättre (hehe)! Närå, men som vanligt kommer du bli rekommenderad alla kameror på marknaden eftersom det finns nöjda användare av alla (nåja nästan i alla fall) modeller här och skriver. Jag tycker man ska tänka i ett större perspektiv än enskilda kamerahus och vad som råkar vara nyast och bäst just nu. Tänk på att du köper in dig i ett system av objektiv, tillbehör, servicemöjligheter etc. För oavsett vad du väljer idag så är skillnaderna i bildkvalite väldigt liten, även om man fotar i jpeg. För några år sedan var det ganska lätt att säga vad man skulle köpa för att faktiskt få bäst bildkvalite men så är det inte idag. På sätt och vis är det trevligt att man kan låta känslan av att hålla i och hantera produkten får styra och inte specar på ett papper. Vill man ha en lätt eller tung kamera? stor eller liten? Många snabbknappar eller accessa allt via menyerna etc etc. Mitt tråkiga men bästa tips du kommer få i den här tråden är attåka till en affär och kolla vad som bjuds. Se hur kameran känns och ligger i handen, kolla menyer och handhavande, titta vad som finns när det gäller objektiv och tillbehör som du tror du kommer behöva.

lycka till

mvh Fredrik
 
austlich skrev:
Usch va svårt det här är. Är ju en djungel alltså. D80 känss ju bra på ett sätt men när du säger att den snart försvinner så blir jag tveksam igen ^^

Varför skulle det vara ett problem att den försvinner? Att den snart är en utgående modell betydere att du kommer hitta den till väldigt bra priser den närmaste tiden så om du gillar den är det ju bara en fördel.

mvh

Fredrik
 
Hallå.

Inte lätt, nej. Men håller med Fredrik Granberg och Lennart Sjöberg väldigt mycket.

Att det kommer en uppföljare till D80 snart må vara sant, men då lär man knappast få den med kitobjetiv för <= 8 kSEK.
 
Ska åka och klämma på alla kameror i min prisklass imorgon och sen bestämma mig för vilken jag tycker ligger bäst i handen och känns smidigast att kolla i.
 
Du skriver att du kommer att plåta sport. Då kanske du behöver ett hus som är lite snabbare, af, serietagning osv.

Har du sett Elgigantens annonsblad som kom imorse?
Canon 40D för 9490.- och 1400.- i cashback = 8090.- för ett MYCKET kompetent hus. Lite större och bättre att hålla i än de små instegsmodellerna om du nu tycker dom är för små.
Förvisso får du "bara" huset utan optik men jag vet inte hur mycket du kan tänja din budget.
Du köper in dig i en komplett systemfamilj du utan problem kan växa i.

Själv kör jag Sony A700 och det är också ett snabbt och bra hus men jag tycker Sony haltar rejält på optiktsidan samtidigt som man tar hutlöst betalt.
 
Det finns förvisso en del sport som inte kräver nån speciell speed, tex konstsim, golf, schack..

Kan inte jämföra A200 med 700 men AF är iaf blixtsnabb även dåligt ljus.
 
Sådär, va och kände och det blev även ett köp. Sony A200 då den ligger överlägset bäst i handen.

Sedan så var kitobjektivet bra mycket trevligare än till de andra kamerorna :)
 
Inte bara kameran..

Att köpa en systemkamera är ju krångligare än en kompakt genom att du också låser in dig i ett system. Och det handlar inte bara om hur objektivutbudet ser ut i dag, utan också sannolikheten att tillverkaren (och/eller systemet) överlever på sikt, vi har ju sett ett antal gamla stjärnor bita i gräset i övergången från analogt till digitalt. Canon och Nikon klart störst marknadsandel idag, Sony små idag, har råstarka ägare men dessa är inte beroende av kameramarknaden..
 
Pratade med säljaren och tillikaså butikschef på scandinavianphoto och han trodde att sony var på gång nu.

Det är ju faktiskt så att alla anväder sensorer ifrån sony så att de inte skulle satsa är väl ganska orimligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.