Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Kamera el Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppar in i denna tråd.......
Jag har också en D80 och vilken skillnad det vart med extra förstärkt........
När ska man inte använda detta? starkt solljus eller liknande?
När motivet har så hög kontrast att man antingen sotar igen skuggorna eller bränner ut högdagrarna. En trevlig lösning är att plåta i JPG + RAW så kan man plocka fram råfilen om en bild fått hör hög kontrast. Bryr du dig inte om råformat i övrigt så är det bara att radera de råfiler där JPG-bilden blev tillräckligt bra.
Detta kräver lite större minneskort, men sådana är ju som bekant mycket billiga idag. På de lite fräsigare kamerorna kan man lägga en "länk" till bildstilarna i "min meny", och på så vis kan man snabbt ändra mellan olika förinställda kontraster och färgmättnader med ett par knapptryckningar.

Jag stjäl tråden igen :)
Om vi tar frågan igen "Vad tror ni är det bästa? köpa ett objektiv för 10000-12000 eller köpa en Nikon d300 med ett billigare allround objektiv?"

Ibland så tycker jag att focusen inte hänger med när jag tar fotbollsbilder. Sedan så tar jag en hel del kort i dåligt ljus och skulle vilja ta mer i sämre ljus.
Och då är frågan, för att kombinera dessa, vilket är då bäst?

jag bytte min D70 mot en D300 och jag ångrar mig i alla fall inte och några riktigt dyra objektiv har jag inte och jag är mycket nöjd med bildkvaliten och en hastighet på 6 fps är inte dum om man vill fota fotboll eller andra action sporter och den har en underbar Af och det är kul att kunna få bra bilder i dåligt ljus genom att skruva upp iso värdet.
Men det går inte att blunda för att man sitter och skulle vilja ha riktiga proffs gluggar och det kommer nog du med att göra efter ett tag men då räcker inte 10-12 k tex 70-200 vr
utan det blir möligtvis typ tamron 70-200 2.8 .
ett 17-55 2.8 är ju ett mycket bra val men jag tycker att det kostar för mycket nytt så jag kör med tamron 17-50 med bra resultat men dom är inget för fotboll då behövs nog minst 200 i brännvid. men du måste känna efter vad du verkligen vill ha. jag skulle nog vånta med kamera huset ett tag förmodligen kommer en ersättare till D300 under året och har den inte något revolutionerade så skulle jag köpa en D300 då den lär reas ut bra mycket billigare då det gjorde dom med D200 när D300 kom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar