Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Kamera el Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

koattack

Medlem
Hallå jag har en Nikon D80 i dagsläget med några billiga objektiv b.la 50mm 1,8 och en 55-200 4-5,6 VR men är inte nöjd med bilderna dom blir "Gråiga" alltså inte så mycke klara färger utan mest avslagna färger som grå och blek grön.

Vad tror ni är det bästa? köpa ett objektiv för 10000-12000 eller köpa en Nikon d300 med ett billigare allround objektiv?

Hallå jag har en Nikon D80 i dagsläget med några billiga objektiv b.la 50mm 1,8 och en 55-200 4-5,6 VR men är inte nöjd med bilderna dom blir "Gråiga" alltså inte så mycke klara färger utan mest avslagna färger som grå och blek grön.

Vad tror ni är det bästa? köpa ett objektiv för 10000-12000 eller köpa en Nikon d300 med ett billigare allround objektiv?

Ingetdera! Blir bilderna dåliga med en D80 och en 50/1.8 är det inte utrustningen som är fel, om den inte är trasig. Du borde kolla vad som är fel, innan du går vidare.

Kör du JPEG eller NEF? Hur tittar du på dina bilder?

Per.

Vad använder du för inställningar? Om du till exempel har vitbalans på "auto" läget blir lätt bilderna ganska trista...även om man har en bra kamera.

jag äger själv d80 den har med original inställningarna bleka färger det tyckte jag med.. fram med instruktionsboken kolla igenom inställningarna och även som dom säger vitbalansen.
sen får du kanske fota raw och kräma på lite färger i något raw program.

[edit] bildexempel hjälper också !

sen får du kanske fota raw och kräma på lite färger i något raw program.

Ja, eller bara ställa upp färgmättnaden direkt i kameran ett par snäpp!

Vi håller nu andan tills Hr Koattack kommenterar våra förslag.

En sak man ska akta sig för när man vill köpa nya grejor, är att berätta varför man behöver köpa något och fråga kompisar om råd. Då kan någon komma på att anledningen är fel, om man kan inte köpa nya prylar! Alltså: vill man ha något nytt: fråga inte i onödan!

Per.

Låter som om det är vitbalansen som inte är korrekt inställd!

tack för alla svar.
Jag ska genast kolla det där med vitblansen när jag kommer hem.
informationen jag har fått är att man ska köra på Auto så av den anledningen har jag inte bytt.
jag fotar i JPEG och RAW men jag ändrar dom inte allt för mycket kanske beskär dom lite eller ändrar lite kontrast men annars pillar jag inte så mycket.

är det någon som har ett bra tips på allround objektiv? ska utomlands senare i år och har inget vidvinkel.

Nikon 18-55 och 18-70.

Per.

Annars har du ett mycket bra allroundobjektiv i Nikkor 16-85. Har ett själv och är väldigt nöjd med brännviddsomfånget och kvalitetskänslan i objektivet. Samt givetvis bildkvaliteten. Möjligen skulle jag sett att objektivet var lite ljusstarkare, främst med hänsyn till skärpedjupet.

jag rekommenderar en normalzoom med fast ljusstyrka på 2.8 om du vill ha ett bra allround objektiv. Kolla in 16-55 (ungefär) och 24-70 (28-70) från olika tillverkare.
Har du prövat att ändra bildstilen till vivid (livfull)? Det gör mycket mera punch i bilderna.

Jag har iofs en D60, men sedan jag ändrade bildstil från Normal till Vivid har jag blivit mer nöjd med resultatet direkt ut kameran. Sen får man ju kanske ändå pilla lite med dem i datorn.

Funderat på Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8?

Jag har iofs en D60, men sedan jag ändrade bildstil från Normal till Vivid har jag blivit mer nöjd med resultatet direkt ut kameran. Sen får man ju kanske ändå pilla lite med dem i datorn.

Funderat på Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8?

Ett alternativ kan vara Sigma 17-70 2.8-4.5. Nära nog lika ljusstarka som ovan, men med bättre räckvidd. Bra byggt, och knivskarpt. Dessutom skön makromöjlighet.

Ett annat alternativ är ju Nikon 16-85, men då får du gå upp en prisklass. Underbar känsla, och även det knivskarpt. På alla bländare, vilket inte är vanligt idag.

Lycka till

Har du prövat att ändra bildstilen till vivid (livfull)? Det gör mycket mera punch i bilderna.

vart hittar jag det?om jag går på "Optimera bild" så finns det bara normal, mjukare,intensiv, extra förstärkt, porträtt, custom och svartvitt.

vart hittar jag vivid(Livfull)?

Hej!
Förlåt, den heter visst annorlunda på min kamera..
har du testat? isf, vad tycker du=?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar