Helt rätt där Anders! Jag är inte ngn fena på teknikbegreppen, men lär mig sakta och säkert
Ringde precis till en fotobutik och där de tyckte jag kunde vidga vyerna och se över de andra märkerna och där de rekomenderade Sony Alpha SLT-A55 hur är det med beg. optik till en sådan kamera?
/Åsa
Jag gillar inte A55 för att den har elektronisk sökare (en bildskärm) istället för optisk sökare (titta genom glas). Däremot är Sony A580 en kamera som är billig och har samma fina bildsensor som t.ex. Nikon D7000. Men Sony's utbud av bra objektiv till bra pris är mycket mer begränsat än vad det är till Canon och Nikon.
Jämför t.ex. nypriser på 35mm f/1.8
Nikon: ca 1800kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 2900kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 3500kr inkl. motljusskydd
50mm f/1.8
Nikon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 1300kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have
50mm f/1.4
Nikon: ca 3000kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3500kr inkl. motljusskydd
Sony: ca 4500kr inkl. motljusskydd
85mm f/1.8
Nikon: ca 3400kr inkl. motljusskydd
Canon: ca 3800kr inkl. motljusskydd
Sony: Sorry, don't have
Och så håller det på. Skit samma om man sparar en tusing eller två på Sonyhuset, på objektiven förlorar du stort om du väljer Sony. Och det är objektivet som "gör" bilden, sant för 100 år sedan och sant idag.
Visst, det finns tredjepartstillverkare som Sigma etc. som gör objektiv till alla tillverkare som kompletterar utbudet, men det ger ingen fördel till någon jämfört med någon annan.
Därför har jag rekommenderat dig prisvärda Nikon D90 (eller nya D7000 om du måste ha senaste senaste) som är bra på höga ISO, har stort dynamiskt omfång (hanterar att återge skalan från mörkt till ljust på ett bra sätt), bra färgomfång, har stort utbud av bra/billiga objektiv både nytt och beg. etc.
Sony är iofs. en tillverkare på uppåtgående, men det är även Nikon så du riskerar inte att halka efter om du väljer Nikon.
FÖRSTÅ att alla kameratillverkare och butiker vill sälja på dig det senaste dyra nya fina huset med finesser hit och features dit, huset för 9000kr... och kitobjektiv till det, värde 500kr ingår. Hooked! Sedan måste du komma tillbaka och spenderar minst 9000kr till på objektiv så att du kan ta bilder också....