Annons

Ny kamera, 60D vs 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

ehaggner

Medlem
Hejsan, detta blir mitt första inlägg här på fotosidan. Jag står i valet om att investera i en ny kamera. Jag har ungefär 11 000kr sparat just nu. Vilket räcker till en 60D. Denna kamera har dock fått mycket kritik från användare här. Frågan är dock om jag ska vänta någon månad och köpa en 7D istället?

Jag har en Canon 20D nu, och den börjar bli väldigt gammal. Jag gillar storleken och tyngden i den då den känns robust.
Jag fotar mycket extremsport, landskap och bilder i stadsmiljö.

Hjälp mig nu, vilken kamera bör jag satsa på? :)

/Erik.

De flesta som har kritiserat 60D har inte provat den själva.
För extremsport är nog 7D det bättre valet.
För landskap och bilder i stadsmiljö spelar det ingen roll vilken av kamerorna du väljer.
Kläm och känn på bägge i en butik om du har möjlighet.
Vilken känns bäst i dina händer, hur är ergonomin?

Det är ju rätt stor skillnad i pris idag.
Kungsholms Foto tar 8490:- för 60D
En 7D kostar över 12000:-

Kanske bättre att satsa mellanskillnaden på ett bra objektiv?

De flesta som har kritiserat 60D har inte provat den själva.
För extremsport är nog 7D det bättre valet.
För landskap och bilder i stadsmiljö spelar det ingen roll vilken av kamerorna du väljer.
Kläm och känn på bägge i en butik om du har möjlighet.
Vilken känns bäst i dina händer, hur är ergonomin?

Det är ju rätt stor skillnad i pris idag.
Kungsholms Foto tar 8490:- för 60D
En 7D kostar över 12000:-

Kanske bättre att satsa mellanskillnaden på ett bra objektiv?

Jag tror faktiskt att en 60D kommer räcka, är byggkvalitén bra på 60D har läst att dom gick ifrån "metall"huset och valde plast istället. Och är den samma storlek som min 20D? Har möjlighet att kolla på båda kamerorna om jag åker 6 mil till Inet.

En av de mest kritiserade punkterna i början var att den kostade ungefär som en 7D. Men Canons prisfilosofi, om man ser till de rekommenderade priserna, var rimlig - det var återförsäljarna som låg högt på 60D när den var helt ny.
Nu har ju detta rättat till sig av sig självt, så den invändningen finns inte kvar.

Jag tror faktiskt att en 60D kommer räcka, är byggkvalitén bra på 60D har läst att dom gick ifrån "metall"huset och valde plast istället. Och är den samma storlek som min 20D? Har möjlighet att kolla på båda kamerorna om jag åker 6 mil till Inet.

Jag tycker den känns lite mindre i handen än 20D, men det är inte någon väsentlig skillnad.
Bildmässigt kommer du inte att bli besviken på 60D.

Nyligen köpt 60D

Har nyligen köpt en 60D och är inte missnöjd direkt. Den vinklingsbara skärmen är ett stort plus tycker jag. Riktigt bekvämt att filma och ta makro bilder utan att behöva böja sig ner, eller i värsta fall lägga sig på backen...
7D har bättre fokussystem och snabbare seriebilds tagning. Men om man inte ska foto snabba sporter eller Fåglar så duger 60D mer än väl! 5.3 b/s är inte så lite tycker jag.
Om du ska filma så är 60D ett bättre alternativ manuell ljudinspelning, vinklingsbar skärm sen så lider den inte av "overheating" som 7D gör... (detta om du filmar länge)

Hejsan, detta blir mitt första inlägg här på fotosidan. Jag står i valet om att investera i en ny kamera. Jag har ungefär 11 000kr sparat just nu. Vilket räcker till en 60D. Denna kamera har dock fått mycket kritik från användare här. Frågan är dock om jag ska vänta någon månad och köpa en 7D istället?

Jag har en Canon 20D nu, och den börjar bli väldigt gammal. Jag gillar storleken och tyngden i den då den känns robust.
Jag fotar mycket extremsport, landskap och bilder i stadsmiljö.

Hjälp mig nu, vilken kamera bör jag satsa på? :)

/Erik.

Har inte prövat varken 60D eller 7D, men om vi bortser från priset så kan vi säga såhär:

Vad är det för "extremsporter" du fotar? Behövs det snabba slutartider så är det helt klart en 7D man behöver.

Men skall du mest fotografera landskap och stadsmiljö så skulle jag nog välja 60D med dess vridbara skärm. Speciellt för stadsfoto där man kan få till roliga perspektiv tagna från fot-höjd utan att själv behöva krypa på marken.

Men i nu läget så skulle jag personligen för eget bruk välja 7D då jag prioriterar snabbhet, AF och vädertätning. Men det är ju bara jag. :p

Edit: Ser nu, när jag läste din profil, att du sysslar med att fotografera cykling och skateboard så skulle jag inte tveka på en 7D. Fast pengarna har ju alltid makten... Därför står man själv med en 550D....

Har inte prövat varken 60D eller 7D, men om vi bortser från priset så kan vi säga såhär:

Vad är det för "extremsporter" du fotar? Behövs det snabba slutartider så är det helt klart en 7D man behöver.

Men skall du mest fotografera landskap och stadsmiljö så skulle jag nog välja 60D med dess vridbara skärm. Speciellt för stadsfoto där man kan få till roliga perspektiv tagna från fot-höjd utan att själv behöva krypa på marken.

Men i nu läget så skulle jag personligen för eget bruk välja 7D då jag prioriterar snabbhet, AF och vädertätning. Men det är ju bara jag. :p

Edit: Ser nu, när jag läste din profil, att du sysslar med att fotografera cykling och skateboard så skulle jag inte tveka på en 7D. Fast pengarna har ju alltid makten... Därför står man själv med en 550D....

Jag har haft en 20D tills nu och den funkar galant. Har inte haft några problem med den. Dock är jag ute efter något nyare med filmfunktion. Jag lägger nog vantarna på en 60D + en trevlig glugg.

Behövs det snabba slutartider så är det helt klart en 7D man behöver.

Slutartiderna borde inte skilja sig speciellt mycket mellan 7D och 60D, båda har samma sensor och verkar ha ungefär samma ljuskänslighet, slutartids-omfång etc.

Vad jag kunnat läsa mig till så har 60D ungefär samma vädertätning som 7D. Hastigheten på 60D är 5,3fps, vilket är 2/3 av 7D, d vs ungefär samma som 20D.

har läst att dom gick ifrån "metall"huset och valde plast istället

60D har "Polycarbonate resin with glass fibre on aluminum chassis". Så hållbarheten borde det inte vara något fel på. Är antagligen det som gör den 150g lättare än 7D som har magnesium-skal.

Har själv en 60D, och det enda jag eventuellt saknar från 7D är dess förbättrade autofokus, men den vikbara skärmen och det valbara ISO-taket (som gör auto-ISO användbar) väger över och gör 60D bättre för mig. Framförallt då jag ändå använder en specifik AF-punkt i 99% av fallen.

Utöver de skillnader som redan nämnts, så har 7D 100% täckning i sökaren (1x förstoring), medans 60D har 96% täckning (0,95x förstoring). 7D använder CF, och 60D använder SD/SDHC/SDXC.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto