Annons

Ny kalibrerad skärm - ser ut som skit

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips på mjukvarukalibrerare.

Jag hade problem med skärmen på min för ett tag sen nya Apple 24". Skärmen såg hyfsad ut men utskrifterna hos Crimson blev fel. D v s Crimson gjorde rätt, mina bildfiler var inte bra.

Provade programmet "Super Cal" versioner 1.1.4 och 1.2. Fick hjälp av Brock Brandenberg som säljer programmet. Det var Apple som levererat en dator med handikappinställningar (höjd kontrast) aktiverade. Apple hade ingen susning. Då jag ändrat de inställningarna var Apples grundinställning acceptabel men gick att vässa lite.

Med Super Cal gör man en kalibrering utan annan hjälp än programmet, egna synen och en del tålamod. Eftersom programmet är gratis tills man är nöjd kan det vara värt att testa.

Då jag betalade kostade programmet 182 kronor. Nu ser Crimsons utskrifter lika fina ut som dom ska och de bilder jag får i tryck blir bra de med.

Crimsons hemsida har f ö en del info om kalibrering mm.
 
Jag tycker diskussione går snett.

Det är fullt möjligt att den aktuella skärmen inte är optimal men likväl måste det gå att få samma visning av samma bild i de program som hantera färgprofiler korrekt.

Jag kan inte Mac, inte heller PS, men utgår ifrån att både bridge och ps är färghanterande. Alltså borde båda programmen visa samma fil identiskt.

Att trådskaparen får en felaktig vissning kan förstås bero på profil och/eller skärm.

Att han får olika visning i olika program måste dock bero på hur själva programmen är konfgurerade (förutsatt att de kan hantera profiler).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.