Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kalibrerad skärm - ser ut som skit

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej.
Jag köpte nyss en ny skärm, en NEC PW221 som sägs vara bra. Sitter i ett mörk rum och hyrde in ett proffs som kalibrerade den i förrgår. Men nu sliter jag mitt hår. Bilderna ser ut som skit när jag öppnar dem från Bridge - (kanske är normalt, tidigare har jag gjort mina bilder antingen på en macbook pro eller främst på en SONY-skärm som nu har ngt år på nacken.

Men följande förbryllar mig rejält: Bilder jag gör på nya skärmen ser röda och väldigt ljusa ut på laptopen. (histogrammen känns dock riktiga.

När jag öppnar bilderna i ACR är de helt urvattnade och gröna, när jag öppnar dem i PS är samma bild rödare och har mer mättnad.

Jag jobbar som fotograf och mina tidigare bilder har sett bra ut i tryck - jobbar mest för magasin. Ingen har ringt och klagat. Som jag förstått har många av dessa magasin inte heller mer än autorepro.

Så stora mysteriet är hur bilden i ACR kan diffa så sjukt mycket mot stora skärmen?

Har löjliga mängder som ska göras ut så tacksam för snabbt svar.
 
gröna är från ACR
Röda från PS
INga inställningar, bara öppnat.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-01-18 kl. 17.02.56.jpg
    Skärmavbild 2012-01-18 kl. 17.02.56.jpg
    10.3 KB · Visningar: 823
  • Skärmavbild 2012-01-18 kl. 17.03.12.jpg
    Skärmavbild 2012-01-18 kl. 17.03.12.jpg
    13 KB · Visningar: 817
Hej.
Jag köpte nyss en ny skärm, en NEC PW221 som sägs vara bra. Sitter i ett mörk rum och hyrde in ett proffs som kalibrerade den i förrgår. Men nu sliter jag mitt hår. Bilderna ser ut som skit när jag öppnar dem från Bridge - (kanske är normalt, tidigare har jag gjort mina bilder antingen på en macbook pro eller främst på en SONY-skärm som nu har ngt år på nacken.

Men följande förbryllar mig rejält: Bilder jag gör på nya skärmen ser röda och väldigt ljusa ut på laptopen. (histogrammen känns dock riktiga.

När jag öppnar bilderna i ACR är de helt urvattnade och gröna, när jag öppnar dem i PS är samma bild rödare och har mer mättnad.

Jag jobbar som fotograf och mina tidigare bilder har sett bra ut i tryck - jobbar mest för magasin. Ingen har ringt och klagat. Som jag förstått har många av dessa magasin inte heller mer än autorepro.

Så stora mysteriet är hur bilden i ACR kan diffa så sjukt mycket mot stora skärmen?

Har löjliga mängder som ska göras ut så tacksam för snabbt svar.

Hur ser en bild som tidigare blivit bra i tryck ut på nya skärmen?
Använd den som referens till att börja med.
 
Hej.
Jag köpte nyss en ny skärm, en NEC PW221 som sägs vara bra. Sitter i ett mörk rum och hyrde in ett proffs som kalibrerade den i förrgår. Men nu sliter jag mitt hår. Bilderna ser ut som skit när jag öppnar dem från Bridge - (kanske är normalt, tidigare har jag gjort mina bilder antingen på en macbook pro eller främst på en SONY-skärm som nu har ngt år på nacken.

Men följande förbryllar mig rejält: Bilder jag gör på nya skärmen ser röda och väldigt ljusa ut på laptopen. (histogrammen känns dock riktiga.

När jag öppnar bilderna i ACR är de helt urvattnade och gröna, när jag öppnar dem i PS är samma bild rödare och har mer mättnad.

Jag jobbar som fotograf och mina tidigare bilder har sett bra ut i tryck - jobbar mest för magasin. Ingen har ringt och klagat. Som jag förstått har många av dessa magasin inte heller mer än autorepro.

Så stora mysteriet är hur bilden i ACR kan diffa så sjukt mycket mot stora skärmen?

Har löjliga mängder som ska göras ut så tacksam för snabbt svar.

Nu ska jag inte vara dum, men det här kan man läsa om skärmen;

"Bäst prisprestanda" - Kamera&Bild Nr3/11

Högpresterande bildskärm för den seriöse amatörfotografen. Ger förstklassig bildåtergivning med naturtrogna färger och kontrast. NEC MultiSync P221W är ett utmärkt val för dig som behöver en bra skärm för bildbearbetning på kontoret och hemma men inte jobbar professionellt med bildhantering.

Ska du som ¨Proffs¨använda en skärm för ditt arbetsflöde kan det nog vara idé att lägga några kronor till....

Med all välmening.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Jag förstår din välmening.

Jag kan säga så här:

Jag har flera överjävligt grymma kollegor som jobbar uteslutande på sin macbook. Magasinsfotografer likt mig.

Skärmen är bra, om jag jobbade med produktfoto eller reklam skulle jag nog chippa på ngr kronor men jag gör främst magasinsjobb och plåtar på plats med blixtar eller befintligt ljus. - exakta kulörer existerar inte, man tar dem på känsla. Det finns liksom fler felfaktor på vägen som tiden för jobben inte räcker för att justera... De jobb jag har gjort på macbooken och vanliga skärmen har sett asbra och likvärdigt ut i tryck som på skärm, inga överraskningar. Så även när jag skrivit ut via crimsons proffslab där inga justeringar görs. Den skärm jag köpt är bra mycket bättre än de jag tidigare haft.

Så att säga som du säger känns mer som ett uttryck för den extrema teknikiver som är så förhärskande på denna sida. Att jag skulle ha en värre skärm än denna är som att hävda att jag behöver en Porsche för att pendla mellan Bromma och Lidingö - visst det ser bra ut men en hyfsad Saab gör jobbet lika bra.

Man behöver liksom inte värre grejer än vad man kan nyttja dem till.

Men att ACR och PS diffar så flagrant är stört konstigt. Och det är konstigt oavsett skärm.
 
jag pressade även säljaren att specifikt förklara varför jag som "proffs" (gillar dina hartassar där) skulle behöva betala 10 papp till då jag hävdade att tekniken måste väl ha kommit så långt att dagens amatörsegment är gårdagens proffssegment. Han kunde inte övertyga mig om skillnaden och därför valde jag denna. Det blev liksom fina bilder även för 8 år sedan. Återigen, bilden sitter inte i tekniken men det är najs om bilden inte diffar så fullständigt som efter att skärmen kalibrerades.

SÅ. Någon som kan ge mig konkret hjälp?
 
Använder du samma/rätt färgrymd rakt igenom ? sRGB, Adobe eller...

JO, Adobe RGB 1998

Det är synkat med colourgrejen för hela adobesuiten.

Så det är stört konstigt. jag misstänker att det kan vara ngn missmatch mellan skärmen och ngt i Adobes programvara.

Eller rättare sagt, jag har ingen jäkla aningen. De grundläggande checkarna är klara.

Ngn som varit med om samma problem?
 
J

Jag har flera överjävligt grymma kollegor som jobbar uteslutande på sin macbook. Magasinsfotografer likt mig.

Då jobbar vi olika, att leverera bilder jag enbart sett på en Macbook skärm gör jag aldrig.
Det räcker ju med att vinkla den någon grad för att inse det?!

Du måste lita på att repron räddar dig utan att oftast tala om det.
 
Då jobbar vi olika, att leverera bilder jag enbart sett på en Macbook skärm gör jag aldrig.
Det räcker ju med att vinkla den någon grad för att inse det?!

Du måste lita på att repron räddar dig utan att oftast tala om det.

Kanske, men hur förklarar vi då att en utställning jag gjorde via Crimsons proffstjänst utan korrigeringar hos dem så på prick ut på print som på skärm? 14 bilder så det kan ju inte bara varit flax...
 
coola ner dig, du har något inställningsfel
ta en sak i taget

Börja med att se efter att din externa skärm har rätt profil, dvs den som "proffset" har generarat, med vad prifilerade han din skärm med?
 
coola ner dig, du har något inställningsfel
ta en sak i taget

Börja med att se efter att din externa skärm har rätt profil, dvs den som "proffset" har generarat, med vad prifilerade han din skärm med?


skärmprofilen stämmer.

Det kan vara så enkelt att det är profileringsverktyget som inte var gott nog, en colourmonki. Dock inte deras fetaste, den biten känns chill att lösa, det är ACR->PS som är min huvudvärk.
 
coola ner dig, du har något inställningsfel
ta en sak i taget

Börja med att se efter att din externa skärm har rätt profil, dvs den som "proffset" har generarat, med vad prifilerade han din skärm med?

Hej !

Bra förslag, följ det.

Här, en länk till en printertestbild, ladda haem och kolla.
http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html

Läs även instruktionerna.

Allt är intressant, se särskilt på de ljusa / mörka fälten längst ner.

---------------

Vilka filer genererades vid profileringen ?
En profil ...icc/icm eller
en profil + en kalibrering ....cal ?

Nu vet jag inte exact hur mac beter sej , men har du en nån kalibreringsfil så ska
den nog laddas via nån sorts loader, gör i operativet,
profilen i operativ och ev program.

//MW
 
Det finns ganska dyra skärmar som inte fungerar bra med kalibrering. Jag hade en sådan tidigare och slet mitt hår över resultatet (samtidigt som jag ondgjorde mig över hjälpsamma människor här i forumet för att de lurat på mig en kalibrator som bara förstörde).
Kanske kan hända att din också är så.
Nu kör jag med Dell U2410, faktiskt lite billigare än den förra. Inte någon proffsskärm men är utmärkt för mina behov (porträtt och interiör) och fungerar fint att ställa in med hjälp av t ex Spyder 3.
 
Jag var med om liknade när jag först skaffade lite mer avancerad skärm, jag kände att det inte gick att lita på resultatet jag såg. Precis samma problem med det röda, det visade sig handla om ett tankefel. Applikationer som inte hanterar färgprofiler, har för mig att det var struligt med bridge bla. Hur ser en bild ut på din MacBook skärm om du färdigställer den i PS på nya skärmen så att den ser bra ut och sedan sparar i SRGb, öppna sedan i PS igen på macskärmen.
 
Det finns ganska dyra skärmar som inte fungerar bra med kalibrering. Jag hade en sådan tidigare och slet mitt hår över resultatet (samtidigt som jag ondgjorde mig över hjälpsamma människor här i forumet för att de lurat på mig en kalibrator som bara förstörde).
Kanske kan hända att din också är så.
Nu kör jag med Dell U2410, faktiskt lite billigare än den förra. Inte någon proffsskärm men är utmärkt för mina behov (porträtt och interiör) och fungerar fint att ställa in med hjälp av t ex Spyder 3.

Jag vill nog hävda att du får vad du betalar för, gäller i hög grad om du köper skärm avsedd för bildbearbetning. I varje fall är det vad mina erfarenheter av snart 20 år med digital bild gett mig.
Att bara köpa en dyr skärm räcker inte, den måste vara avsedd att bildbearbetning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.