ANNONS
Annons

Ny firmware ute till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget nytt av intresse för mig i alla fall. Jag har ju gått och hoppats i min lilla värld att om en ny firmware skulle komma att de skulle göra så att visning av ett foto ej görs med hjälp utav en thumbnail, utan det fullskalade fotot istället... men drömma kan man ju alltid göra ;)

Att installera den menar du? Nä det går väl ganska smärtfritt, typ ladda hem filen och plugga in kameran i datorn och köra filen. Men skulle inte göra det ifall det verkligen inte behövs för knasar det sig (vilket det inte borde göra) så kan hela kameran vara kaputt.

danieljansson skrev:
Att installera den menar du? Nä det går väl ganska smärtfritt, typ ladda hem filen och plugga in kameran i datorn och köra filen. Men skulle inte göra det ifall det verkligen inte behövs för knasar det sig (vilket det inte borde göra) så kan hela kameran vara kaputt.
men det är nog inte världsdyrt att få det åtgärdat på en serviceverkstad. Fast du får klara dig utan kameran i typ en månad.

danieljansson skrev:
Nej att göra en firmware till en kamera.

Robin Gyllander skrev:
Nej att göra en firmware till en kamera.

Det är nog inget man ger sig på själv i alla fall! Har ingen aning hur det går till att göra sådant egentligen. Det går kanske att jämföra med kodningen till vilket program som helst, windows som photoshop. Med andra ord inget en vanlig svenne skulle klara av att göra hemma. För Canon däremot så är det nog inte så svårt, men de lär ju inte vara ivriga att göra ny firmware till kameror som har några år på halsen utan fixar bara det mest nödvändiga.

danieljansson skrev:
Det är nog inget man ger sig på själv i alla fall! Har ingen aning hur det går till att göra sådant egentligen. Det går kanske att jämföra med kodningen till vilket program som helst, windows som photoshop. Med andra ord inget en vanlig svenne skulle klara av att göra hemma. För Canon däremot så är det nog inte så svårt, men de lär ju inte vara ivriga att göra ny firmware till kameror som har några år på halsen utan fixar bara det mest nödvändiga.
De borde ju göra några ordentliga uppgraderingar som att aouto iso och felfokuserings fix i kameran.

Robin Gyllander skrev:
De borde ju göra några ordentliga uppgraderingar som att aouto iso och felfokuserings fix i kameran.

Inte ens chans, det är ju Canon det är frågan om. Köp en ny kamera om du vill ha någon ny funktionalitet. Firmware, schmirmware.

Nu kräver en del av er rätt mycket tycker jag. Det är väl sjysst att man slänger in möjlighet till riktigt stora minneskort. Kameran är ju ca tre år gammal och på väg ut ur sortimentet. Varför skulle Canon plocka fram massa godbitar nu. Det kommer väl med nästa modell.

paul innergård skrev:
OK, då fattar jag. En stomme men med olika firmwares. Miljövänligare kan det nästan inte bli. Men ganska tråkigt.
Jag skulle gärna köpa en upphottad firmware till min 30D för 500.

paul innergård skrev:
men det är nog inte världsdyrt att få det åtgärdat på en serviceverkstad. Fast du får klara dig utan kameran i typ en månad.
3000-4000 kr går verkstadskostnaden på om firmwareuppdateringen skiter sig enligt en 30D-ägare på fotosidan. Tvungen att byta en del i kameran nämligen. Själv uppdaterar jag inte firmware om jag inte är absolut tvungen till det, och polska klarar jag mig utan än så länge till min 400D.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=89288&highlight=firmware

PeterWem skrev:
3000-4000 kr går verkstadskostnaden på om firmwareuppdateringen skiter sig enligt en 30D-ägare på fotosidan. Tvungen att byta en del i kameran nämligen. Själv uppdaterar jag inte firmware om jag inte är absolut tvungen till det, och polska klarar jag mig utan än så länge till min 400D.
Nej fy sjutton. Var det så dyrt. Bäst att göra saker o ting rätt från början.

PeterWem skrev:
Visst är det härligt.
Annars har jag flashat dussinet mobiltelefoner utan problem, men så var deras värde högst 500 kr.
Jag har uppdaterat min Mark III två-tre gånger men det står exkat hur man skall göra. Svårt att göra fel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar