Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny ellerl behålla gamla?

Produkter
(logga in för att koppla)

nogood

Ny medlem
hej alla.
ny i detta forumet.
jag är en nöjd ägare till en ixus 400.
den har ju några år på nacken.
så jag funderar på en ny kamera..
ixus 70 eller 75.
kommer jag märka någon större skillnad på mina foton. både när jag tittar på datorn eller skriver ut dom?
väntar mitt första barn nu i vår så det blir ju lite extra fotande nu.
min gamla 400 har varit med överallt. skidbackar och konserter...
är lite orolig för att skärmen på en ny ska spricka om man har den med i skidbacken och det är kallt. eller om man faller.

så.. vad tycker ni? köra med gamla eller köpa ny?
blir det så stor skillnad för mig?

tack för svaret.
men jag vill veta om jag kommer se någon större skillnad på utskrivna foton om jag byter till en med bättre innehåll....

nogood skrev:
hej alla.
ny i detta forumet.
jag är en nöjd ägare till en ixus 400.
den har ju några år på nacken.
så jag funderar på en ny kamera..
ixus 70 eller 75.
kommer jag märka någon större skillnad på mina foton. både när jag tittar på datorn eller skriver ut dom?
väntar mitt första barn nu i vår så det blir ju lite extra fotande nu.
min gamla 400 har varit med överallt. skidbackar och konserter...
är lite orolig för att skärmen på en ny ska spricka om man har den med i skidbacken och det är kallt. eller om man faller.

så.. vad tycker ni? köra med gamla eller köpa ny?
blir det så stor skillnad för mig?

Varför skulle skärmen på en ny kamera spricka, men inte en på en äldre kamera?

Största skillnaden du kan märka är om du gör stora utskrifter eller om du beställer stora bilder från något labb, då behövs de "extra" pixlana som en nyare kamera kan ge. Möjligen att en ny kamera ger bättre kontrast ioch med att den kan ha smartare programvara i sig.

tack så mycket.
skärmen på 400an e väldigt liten och sitter en bit in i kameran... medans på dom nya täcker dom hela baksidan och sitter mer utsatta..

Hej

Vet inte så mycket om Ixus 400 men
jag hade en KonicaMinolta Dimage som borde vara ungefär samtida med din Ixus. Den gick tack o lov sönder för ca ett år sen. Bytte då till Canon Ixus70. Villken skilnad! Bättre färger och bättre skärpa. Men framför allt är den mer än dubbelt så snabb. Snabbare uppstart,snabbare bildtagning. Dessutom finns det betydligt mer inställningsmöjligheter, om man vill ha det.

Välkommen till fotosidan och lycka till
/ Siste

tack för svaret...
ska överväga detta efter min alpresa till helgen.
min reskkompis har en nyare kamera. ska jämföra våra bilder när vi kommer hem.....

Har haft en Ixus400 sen den var ny och använder den fortfarande väldigt ofta. Där dSLRen inte är praktisk som på fester och liknande passar den perfekt. Jag är fortfarande nöjd med bildkvaliten på den och den står sig stark än idag mot många billigare kompaktkameror som allt som oftast lider av dålig kontrast, dålig skärpa och matta tråkiga färger.

Jag kommer att ha min tills att den går sönder totalt och då får jag väl köpa mig en ny. För tillfällena då megapixlar är allt kan jag oftast ha systemkameran ändå.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto