ANNONS
Annons

Ny eller gammal kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snobba

Ny medlem
Hej,

Jag letar nu efter en ny kamera, ska inte lägga ut några stora summor men vill ändå få en kamera med många inställningsmöjligheter och minimum 4mp.

Antar att man får en bättre kamera om man köper begagnat till den ringa summa jag ska lägga - men eftersom utvecklingen går så himla fort på digitalkamerasidan så börjar jag undra om så är fallet?

Lönar det sig att köpa beg. digitalkamera egentligen(i den prisklassen)?

Jämför en ny Canon A80 med den äldre Canon G2. A80an har ju ungefär samma funktioner som G2an var ju suverän när den kom. Men kvaliteten och tekniken har ju gått framåt på så många år att A80 tom är bättre än G2an nu?!

Synpunkter någon?

Mvh - Snobba

om vi ska stanna kvar vid canon ett tag,, så rekommenderar jag Canon powershot G5,, underbar kamera kvalitets och inställningsmässigt. Massa manuella funktioner, och mycket bra kvalité på bilderna.

vet inte vad priset ligger på en sån i dagsläget. Men runt 6000kr eller mindre kan jag tänka mig..

Tjena Dalle,

Ja G5 har jag kollat mycket på men för tillfället ska jag försöka att skaffa ett billigare variant. I varje fall inte en ny G5. Helst försöka hitta en begagnad G2-G5 eller någon annan likvärdigt alternativ.

Därav frågan om just ny vs. äldre model. Är de gamla erkänt 'bra' kamrorna förbipasserade i kvaliteten pga nya teknologin och billigare tillverkningskostnader.

Men jag antar att det har väldigt mycket med objektivet att göra och det är väl inte bättre i de nya kamrorna.

Mvh - Snobba

Grundregeln när man köper begagnat är att själv tänka efter vad den begagnade är värt, i stället för att tro på överpriserna som folk ofta kräver. Jämför kameran med motsvarande ny, och drag av rejält för att den är begagnad, för slitage och för begränsad eller obefintlig garanti.

Allt annat än nyskick åker snabbt ner under halva nypriset! Det tycker inte säljarna, som ofta begär sådär 80% av kamerans nypris - för 2-3 år sedan! De blir kanske inte så glada när du bjuder sådär 1/4 av vad de krävde, men det kan ändå vara rätt pris. MYCKET ofta är rätt pris under hälften av begärt pris.

Det är inte så lätt att jämföra förstås. Vad är, som exempel, en påkostad digital proffskamera med 2 Mp värd? Som en billig 3 Mp? Nej, optiken är värd betydligt mer, men å andra sidan är den gammal och sliten och risken för dolda fel är stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar