Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Diana för småbildsformatet

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
En ny analogkamera för toy-fotografer finns nu att köpa: Diana mini. För kvadratiska bilder på småbildsfilm. Går även att plåta halvformat med, och då ger den rektangulära bilder.

Har den fått svensk återförsäljare än (och därmed ett riktpris till eBay)?

Jag lär nog vänta lite tills jag fått se svenska priser samt hur den presterar. Jag har en otäck misstanke som pekar på att LSI måste få ut något som ger 24x24-negativ, nu när Superheadz har sin Blackbird, fly, så jag väntar gärna ett tag och ser vad som händer.

Bildexemplen på lomography.com verkar intressanta. Kanske lite för svag vinjettering för min smak men ändå. Lite för klen information dock, står inte vilken tid slutaren har, vilka bländarna är. Sen verkar det konstigt att man uppger att det bara blir max 36 bilder på en 135-film med det kvadratiska formatet, medan halvformatet ger 72 bilder? 24x24mm på 135-film borde ge fler bilder än 24x36 på samma film?

En helt klart intressant liten toycamera, om inte annat så blir den väl lite billigare att använda än Holgan och den vanliga Dianan.

http://www.flickr.com/groups/1232275@N22/ finns en grupp för den som använder minidianan. Finns även bilder att beskåda, och ett par tre forumtrådar som behandlar kameran i fråga.

Tycker som Nils att det verkar lite skumt med bara 36 kvadratiska bilder på en rulle, men det kommer säkert fram förr eller senare om detta stämmer.

Förresten Nils, jag passade på att köpa ett av dina fina vykort på Café Mejeriet i somras, och förstoringen var riktigt kul att se! Gott fika fick man också! ;)

H/Johan

Senast ändrad:
Bildexemplen på lomography.com verkar intressanta. Kanske lite för svag vinjettering för min smak men ändå. Lite för klen information dock, står inte vilken tid slutaren har, vilka bländarna är. Sen verkar det konstigt att man uppger att det bara blir max 36 bilder på en 135-film med det kvadratiska formatet, medan halvformatet ger 72 bilder? 24x24mm på 135-film borde ge fler bilder än 24x36 på samma film?

Jag gissar att max 36 24x24-exponeringar ligger i att entimmeslabben inte ska bli förvirrade.

Intressant att ta del av era reflektioner kring den här kameran! För många, som gillar toykamerakonceptet, men kanske inte äger utrustning för att hantera mellanformatsnegativ måste detta var en spännande nyhet. Diana mini verkar vara mer rätt som toy-kamera än Holga 135, det är mitt spontana intryck i alla fall.

Intressant att ta del av era reflektioner kring den här kameran! För många, som gillar toykamerakonceptet, men kanske inte äger utrustning för att hantera mellanformatsnegativ måste detta var en spännande nyhet. Diana mini verkar vara mer rätt som toy-kamera än Holga 135, det är mitt spontana intryck i alla fall.

Jag väntar med spänning på att få tid över till att framkalla lite. Så jag får se hur min Holga 135BC klarade ombyggnationen. Om allt blivit som jag tänkt har den en bländare på f/4 samt ger just 24x24-negativ.

Mer rätt vet jag inte, de är ju olika maskiner. Dianor är delikata och lite krassliga, Holgor är som östtyska leksaksstridsvagnar. Jag gillar dem alla, även om jag tycker LSI slår på stora trumman för små saker lite till och från. "WOA! Vi har en LILA Holga nu! DEN måste alla köpa! Specialpris, 699!", ungefär. Men trevliga leksakskameror gör de, även om jag har ytterst svårt för dem marknadsföringsmässigt.

Det var ju synd i så fall. Annars kunde man fått in bortåt 50 24x24 på en film.

Det kan väl inte vara så knivigt att modda frammatningen? Jag har aldrig försökt mig på det, men gissar att det rör sig om att något ska flyttas på.

En stor nackdel med alla dessa nya leksakskameror så är att (när man har några stycken), man inte hinner använda dem alla så mycket som man skulle vilja:)

I mitt fall så saknar jag en kamera som tar kvadratiska bilder på 135-film, så "minin" är välkommen!

Jag tror säkert att den som är nyfiken på vad man kan åstadkomma med en plastkamera, så kan nog minidianan definitivt locka in en och annan i toycameravärlden. 135-filmen är ju fortfarande rätt förmånlig, i förhållande till mur många bilder man får på en rulle i jämförelse med 120-filmen.

Vill man skanna sina egna negativ, och bara betala för framkallningen av dessa, så slipper man säkert lite billigare undan om man skaffar en skanner också, när man inte behöver en som tar 120-film. Att framkalla svartvit film själv är ju också ett altenativ.

Det kan väl inte vara så knivigt att modda frammatningen? Jag har aldrig försökt mig på det, men gissar att det rör sig om att något ska flyttas på.

Kameran verkar ju väldigt lik Holga 135 i funktionen. Den matar fram för 36mm breda rutor innan stopp. Men hur man ska få frammatningen att stanna för 24mm breda rutor vet jag inte? Har aldrig hört någon som försökt modifiera den funktionen? Diana Mini har ju stopp vid 18mm breda rutor också när man ändrar ett reglage på baksidan. Så helt omöjligt kan det kanske inte vara?

Kameran verkar ju väldigt lik Holga 135 i funktionen. Den matar fram för 36mm breda rutor innan stopp. Men hur man ska få frammatningen att stanna för 24mm breda rutor vet jag inte? Har aldrig hört någon som försökt modifiera den funktionen? Diana Mini har ju stopp vid 18mm breda rutor också när man ändrar ett reglage på baksidan. Så helt omöjligt kan det kanske inte vara?

Jag lär göra ett försök till helgen. Om min 24x24-moddning blir så lyckad som jag hoppas på så lär jag vilja bygga en mer permanent lösning på den, och isf kommer jag fixa till frammatningen också. Jag gissar att det är en fjäder som spänns efter ett visst antal klick, och isf är det bara att byta ut/korta ner så den spänns 33% snabbare alt., som jag sa tidigare, helt enkelt nåt som ska flyttas på. Vad jag sett av den hittills är den, som du säger, väldans lik Holga 135:eek:rna.

Recencenten av Diana mini tycker att Golden half, en halvformatare med fixfokus är ett bättre köp. Framför allt bättre kvalité på själva kameran. Det är säkert sant. Men hur är det då med de konstnärliga kvalitéerna hos Golden half? Någon som testat? Bildexempel finns på Flickr. Golden half finns f ö att köpa hos Kaffebrus, även om jag tycker att priset är avskräckande, med tanke på alla begagnade kameror, analoga fynd, man kan hitta på närmaste loppmarknad.

Recencenten av Diana mini tycker att Golden half, en halvformatare med fixfokus är ett bättre köp. Framför allt bättre kvalité på själva kameran. Det är säkert sant. Men hur är det då med de konstnärliga kvalitéerna hos Golden half? Någon som testat? Bildexempel finns på Flickr. Golden half finns f ö att köpa hos Kaffebrus, även om jag tycker att priset är avskräckande, med tanke på alla begagnade kameror, analoga fynd, man kan hitta på närmaste loppmarknad.

Nej, jag har inte testat, men jag är sugen. Vad jag har sett av halvformat har gjort mig intresserad. Jag är helt övertygad om att det går att använda den för konstnärliga projekt, trots fixfokus. Det ligger väl i (som vanligt när det gäller toycams) att bemästra nackdelarna till sina fördelar.

Prismässigt ligger den bra till faktiskt. Visst, det finns många begagnade analoga fynd som man får för en spottstyver, men jag har inte sett en enda halvformatare till bra pris någonstans. För det mesta brukar de hamna runt en femhundring. Kaffebruspriset är dessutom riktigt bra, då det inte ligger många tior över ebaybeställning med gratisfrakt från Hong Kong, ett alternativ som ibland slår Kaffebrus på fingrarna både en och två gånger. Mao, säker säljare och bra pris.

Lite synd ändå, eftersom mini-dianan erbjuder (de bilder den fungerar) 24x24 också. Superheadz motsvarighet BBF kostar ju en tusenlapp, och där har det passerat kostnadsgränsen för mig.

Nå, jag står över den nya dianan, men kommer ta mig en funderare på Golden Half.

Förresten, är det nån här som skaffat sig en och kan verifiera eller dementera Nichols uppgifter om aggressiva kvalitetsbrister?

Eftersom jag råkar ha massor med analoga fynd i lådorna, så är jag mycket tveksam till Golden half. Jag har allt från enkla fixfokuskameror, småbildare, mellanformatare, (bla bälgkameror och tvåögda spegelreflexer) som jag köpt för en billig peng på second hand och loppisar. Jag har hittat allt från Diana (en fungerande - orginal) till en Rolleiflex i mycket fint skick till lågpris. Ibland ser man direkt vad som är trasiga kameror, ibland får jag chansa. Jag föredrar att loppis framför tradera där poängen är att man ska bjuda över varandra, och där man får betala för frakt.

Vad gäller halvformatare har jag bara köpt en, det var en Olympus. Den var tyvärr trasig och jag har den inte kvar. Så du har rätt i att de inte är så vanliga.

Den största konstnärliga poängen med halvformatare är väl att man kan kopiera två rutor svartvitt vid sidan om varandra i en förstoringsapparat för småbild. Vill man ha en kamera med olika format och inte framkallar själv, utan kör negativ färg finns ju aps-kamerorna. Jag har en sådan också, som jag givetvis inte hunnit testa...

Ps: Definitionen på fynd är "något man inte behöver till ett pris man inte kan motstå". Golden half är knappast något fynd. Varken du eller jag behöver väl en kamera till, och billig tycker jag inte den är. DS

Den största konstnärliga poängen med halvformatare är väl att man kan kopiera två rutor svartvitt vid sidan om varandra i en förstoringsapparat för småbild. Vill man ha en kamera med olika format och inte framkallar själv, utan kör negativ färg finns ju aps-kamerorna. Jag har en sådan också, som jag givetvis inte hunnit testa...

Ps: Definitionen på fynd är "något man inte behöver till ett pris man inte kan motstå". Golden half är knappast något fynd. Varken du eller jag behöver väl en kamera till, och billig tycker jag inte den är. DS

Mja, jag ser en viss mening i små negativ också, då de ökar kornigheten.

Gällande fynd har du helt rätt. Egentligen har jag redan alldeles för många att leka med som det är. Men jag vill ändå ha... :-/ Och den är inte billig, men den är billigare än övriga på marknaden. Relativitet. =)

Mja, jag ser en viss mening i små negativ också, då de ökar kornigheten.

Gällande fynd har du helt rätt. Egentligen har jag redan alldeles för många att leka med som det är. Men jag vill ändå ha... :-/ Och den är inte billig, men den är billigare än övriga på marknaden. Relativitet. =)

Vill du ha grövre korn? Det finns det också alternativa knep för! Har du provat att framkalla Tri-x i Rodinal? Nu är visserligen Tri-x en annan film idag än förr och Calbe har ersatt Rodinal om jag förstått saken rätt , men varför inte prova, om du gillar grövre korn. Vill du testa Golden half så tycker jag givetvis det vore kul också!

Vill du ha grövre korn? Det finns det också alternativa knep för! Har du provat att framkalla Tri-x i Rodinal? Nu är visserligen Tri-x en annan film idag än förr och Calbe har ersatt Rodinal om jag förstått saken rätt , men varför inte prova, om du gillar grövre korn. Vill du testa Golden half så tycker jag givetvis det vore kul också!

Jodå, sånt är jag med på. Men det skulle vara trevligt att få till det på färgfilm också. Där går Rodinalen bet =) Vi får se hur det blir. Just nu har jag en undervattenskamera som är förbaskat rolig i regn, så jag är nog fullt upptagen under hösten är jag rädd. Mer prisvärdig än Golden Halfen också. En 80-lapp på eBay, inkl frakt. Rentav ett fynd, eftersom alla behöver en vattentät kamera. http://global.ebay.com/Lomo_Aqua_Pix_under_water_mini_35mm_Film_Camera_BLUE/320416012474/item

ANNONS