Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Vad har du för problem med stabiliteten vad gäller Windows?
Jag har inga alls problem med Windows, men jag skulle aldrig sätta upp ett kritiskt system med win...
Tycker för övrigt Windows XP är ett riktigt bra operativsystem, men det är inte lika stabilt som Mac och Linux.

Om "alla" väljer att köra Mac pga att det inte finns några (eller iaf väldigt få) virus till det kommer detta snart inte att vara ett argument längre. Ju vanligare Mac blir desto mer virus kommer det att göras till det.
Det är inte så enkelt. Mac och Linux låter inte vem som helst, hur som helst, installera ett program/virus på samma sätt som Windows gör.
 
mitt tips är att köpa en mac.

mitt tips grundar sig varken i prestanda eller säkerthet utan i det faktum att mac:ar är mycket mer användarvänliga. allting bara fungerar.

jag minns t.ex när jag skulle få en eos 10d att fungera på en pc-laptop, då jag inte ville ta med min 'baby' (15" powerbook ti 667) ut på fältet. men efter en hel dags letande efter drivrutiner och samtal till canons support så gav jag upp och tog med min mac istället, där kameran så klart fungerade perfekt utan att man behövde göra någonting annat än att just koppla in sladden. så fungerar allt på mac. det bara fungerar. vare sig du ska föra över bilder från en kamera, installera program eller koppla upp dig mot internet.

dessutom finns det i dagsläget extremt prisvärda mac:ar. du kan få en fin, fin imac, eller ännu hellre, en ibook för bara någon tusenlapp mer än en pc.

att apples datorer dessutom är snygga så snygga att du slipper gömma undan dom, precis som operativ systemet, är ju bara grädde på moset.
 
Är det förresten inte ett ganska punchigt argument att köpa PC för att det finns mera piratvaror till den? Särskilt med tanke på hur måna många här är om sin egen kåpyrajt..
 
kj_ skrev:
mitt tips är att köpa en mac.

mitt tips grundar sig varken i prestanda eller säkerthet utan i det faktum att mac:ar är mycket mer användarvänliga. allting bara fungerar.

Precis som med Windows XP då... Med XP flyter allt problemfritt, jag kopplar i och ur tillbehör av alla olika slag och det fungerar direkt utan knussel. Så var det inte med Windows 98, men XP är redigt stabilt och välfungerande.

Jag tror att Macens starka kort i dagsläget bara ligger i virusfriheten och den mycket snygga designen. När det gäller stabilitet, funktion och användarvänlighet tycker i vart fall jag att Windows XP ger Mac en värdig match.

Det där med virusfriheten förresten, ju populärare det blir med Mac desto större är chansen att det också kommer virus till dem. Det är nog en tidsfråga innan macanvändare också får börja köra antivirus...

//
 
Pc eller Mac?

Själv använder jag både PC och Mac. Jag har den senaste Pentium-modellen och alla snabba tillbehör. Till det kör jag XP Pro.

Det är lika lätt att välja mellan PC och Mac som mellan Canon och Nikon. Den ena är mer en bruksmaskin medan den andra tillför lite mer känsla.

Jag tycker att Mac OS X känns mer städat. Windows känns lite förvirrat och fult. Skillnaden är mindre nu eftersom PC liknar Mac mer och mer.
 
Jag ville verkligen inte bli någon försvarare av mac i sandlådan, men det var kanske oundvikligt då jag var först ut att svara på grundfrågan.

Om du letar fulkopior och knäckta versioner kanske ditt påstående om när programmen släpps stämmer, men det finns en annan verklighet också.

Sådana små skitprogram som Microsofts Office kanske du känner till. Om du läst på, eller minns, så vet du säkert att macversionen släppts tidigare än den till pc majoriteten av gångerna sedan 1997. Stora massan går inte alltid före - varken här eller på något annat ställe.

Annars är ju Adobes program rätt populära bland männsikor som sysslar med bilder (och vi är väl fortfarande på ett fotoforum) och de dimper ner i lådan lika ofta till alla mina datorer. Gissa vilken som kom först senaste gången...

Diiva skrev:
Det kan lika väl bero på 2 andra faktorer:
det kommer inte lika ofta nya program till mac då marknaden är inte lika stor. Många ggr så kommer mac versionen ett bra tag efter pc versionen, stora massan går ju före...dessutom så är det dyrare att köpa nya mac än nya pc.
 
ulltand skrev:
Festligt! Det har jag aldrig hört innan. Kan det vara att Microsoft gör allt för att nå Mac-folket också kanske?

Njae, det bottnar faktiskt i en gammal uppgörelse mellan MS och Apple i samband med en tvist. Dessutom kände de sig mer eller mindre tvugna om de skulle behålla några macanvändare efter de misslyckats totalt med en version av Word till macen. (5.0 eller 6.0 var det som var oanvändbar - hjälp mig någon med bättre minne.)
 
Tack

Hej.
Jag får tacka för alla svar och inlägg på min fråga. Men jag skall i dag kolla på en mac och sedan skall jag fundera lite innan jag bestämmer mig.

MVH. Stefan
 
Från PS till MAC+PC

Från att tidigare använt PC till 100% pga att jag gillade och mixtra med datorer och tidigare häll mig med system som byggdes upp under en lite längre tid har jag ny köpt en IBOOK.

Jag valde visserligen den billigaste men lade till mer minne och en intern Bluetooth-modul (gör det annars kommer du ångra dig!!!). För det jag lade ner i kronor och ören skulle jag kunna fått en helt ok bärbar PC. Varför valde jag då en IBOOK?

Huvudanledningen måste jag nog säga är OS X och de erfarenheter jag har från de kunder jag servat (egenföretagare inom IT/Datasupport). De som använt Mac-system har vanligen behövt hjälp med att köpa/välja nya program eller få hjälp med att installera Macarna i olika PC-nätverk. Allt har gått att lösa snabbt och enkelt. Däremot har det inte blivit så stora inkomster till mig.

PC-sidan ha däremot varit mer lönsam för mig eftersom jag där spenderat åtskilliga timmar och dagar med att installera om Windows och alla program plus det vanliga arbetet med att konfigurera nätverk m.m.

Nu när jag äntligen sitter med en egen mac måste jag dock erkänna att jag är lite besviken på två saker. Till en början så är program som både utvecklats för pc och mac, som exempelvis Office, långsammare på IBOOK:en. Undantaget än så länge är Photoshop som av någonanledning är rappare på min ac än på min 1 1/2 år gamla PC. Påverkar allt det mig när jag jobbar? Nej egentligen inte...men det vore trevligt om macen varit bättre än PC även här.

Den andra saken jag är lite besviken på är att det varit väldigt lite pillande på macen. Allt bara fungerar...Lite trist när man är van med att stångas lite med datorerna.

[Redigerat av forumvärd. Det här är inte rätt plats att ha något slags skola i piratkopiering]

Och för er som inte vill ha piratkopior kan man manska ofta få byta in sin PC-licens mot en MAC-licens för samma version (om priset är det samma).

Vad gäller övrig tillgång på program så måste jag hålla med om att det exempelvis inte finns massor av klienter för MSNM och ICQ. Däemot finns ett fåtal klienter som däremot fungerar bra och där vanligen en är opensource och tillgänglig gratis

Sammanfattningsvis så skulle jag nog säga att vad man än väljer kommer man att vara nöjd. Båda platformarna har sina för och nackdelar.

Macen tycker jag är trevligare att arbeta på och den har hittills inte krånglat med varken digitalkameror, syncning av mobiltelefon (med var hjälp jag kan styra presentationer, mediaspelare m.m. via BT), access av ett PC-nätverk eller delning av filer mellan PC och Mac. Virusprogram använder jag idag inte direkt då mailen rensas automagiskt av min leverantör samtidigt som det idag inte finns allt för många virus i omlopp som slår mot Mac även om det kan komma om Apple får en större marknadsandel. Brandväggen som finns med i OS X funkerar bra.

En motsvarande PC med XP skulle troligen varit något billigare men hade behövt mer handpåläggning med virusprogram, brandväggar, programinstallationer osv.

Jag utför idag 90% av allt datorpillande på min mac. Flickvännen likaså trots att hon till en början tyckte att Macen var "konstig" för att den inte funkade som en PC. Min PC finns kvar som Filserver och spelmaskin men kommer troligen att få så få uppgraderingar i framtiden att jag kommer ersätta den med en nätverkshårddisk istället kopplad till ett trådlöst nätverk.

:)

thats my 2 cents...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.