Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos3

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag skall köpa en ny dator, men jag funderar på att köpa en mac så jag skulle höra vad ni tycker om en mac. I dag har jag en pc. Skriv gärna om fördelar och nackdelar om mac & pc.

MVH. Stefan
 
Skillnaden är mindre nu än förut men du kommer förmodligen ändå att få höra en massa argument om varför den ena är överlägsen och den andra är kass.

Jag har både mac och pc sedan många år och eftersom jag använder samma program, scannrar, skrivare och andra tillbehör på båda så tnker jag inte så mycket på vilken jag sitter vid för tillfället. Filer och jobb flyttas fram och tillbaka utan bekymmer.

Det finns som jag ser det bara två skillnader kvar som är viktiga. Det ena är att macen är dyrare i inköp, visserligen brukar en mac leva klart längre innan den blir omodern men det är kompenserar inte helt. Pc är billigare het enkelt.

Det andra är att du måste vara noga med att skydda din pc från intrång av olika slag och virus, annars är du smittad/drabbat väldigt snabbt. Problemet finns inte på en mac - där räcker det med enklaste gratisskyddet så är du säker. Jag har inte ens använt det utan haft macar helt oskyddade online sedan 1990 och aldrig sett ett virus...
 
Henrik L Jonsson skrev:
Det andra är att du måste vara noga med att skydda din pc från intrång av olika slag och virus, annars är du smittad/drabbat väldigt snabbt. Problemet finns inte på en mac - där räcker det med enklaste gratisskyddet så är du säker. Jag har inte ens använt det utan haft macar helt oskyddade online sedan 1990 och aldrig sett ett virus...

Det finns gratisprogram till PC som klarar biffen galant. Själv har jag Avast som virusskydd och det är bra mycket bättre än Norton. Inte för att det säger så himla mycket iofs, för Norton är inget vidare men...
Brandväggar finns åxå, men jag har inte 100% koll på dem då jag har en router som sköter den biten ganska bra, även om det inte är en regelrätt brandvägg.

Sen får man väl påpeka att de problem du påpekar med PC förutsätter att man kör Windows, vilket ju är absolut vanligast, men inte nödvändigt.

En stor skillnad till, som spelar olika roll beroende på vad man använder sin dator till, är ju programutbudet. Det finns betydligt fler småprogram/utilities för PC. Det finns betydligt fler klienter att välja på för MSNM ICQ osv osv osv. Detta har förvisso börjat jämnas ut lite sedan OSX kom, eftersom det har någon Unixsmak i botten.
Är man ute efter att spela så får man vara medveten om att många spel kommer till mac när alla andra redan tröttnat på dem.

Ska man BARA använda den för bildbehandling med photoshop så...

Jag ställer mig dock frågande till varför en Mac skulle ha längre livslängd än en PC. Om du menar att utvecklingen i den mån att det tar längre tid mellan modellsläpp/generationsskifte på Mac så har du rätt. Vad nu det har med saken att göra.
 
Tror vi priserna mellan stationär PC och stationär Mac (i samma prestanda) kommer att harmoniseras något ytterligare inom en nära förestående framtid?
 
I dagens Expressen finns en test av datorer. Jag har inte kollat så mycket, men ganska kul är att Dell o övriga märkesdatorer INTE är med i testen.
Dom vet säkert väl om att de är chanslösa när det gäller deras pris/prestanda jämfört med småfabriker.
 
canoneos3 skrev:
...Skriv gärna om fördelar och nackdelar om mac & pc...

Till din fråga. Jag plockade ihop lite av vad jag vet o kom att tänka på nu. Har försökt vara objektiv, men...



Fördelar Mac:
Stabilt system
Få problem med virus och liknande

Nackdelar Mac:
Dyrt
Få program och drivrutiner jämfört med pc/win

---

Fördelar PC/Win:
Bra pris på dator
De flesta program är gjorda för pc/win
Lätt och billigt att uppgradera dator

Nackdelar PC/Win:
Ostabilt jämfört med mac och linux
Smittas allt för enkelt av virus och liknande
Dyrt operativsystem

---

Fördelar PC/Linux:
Bra pris på dator
Stabilt system
Få problem med virus och likande
Gratis operativssystem
Ofta gratis program
Lätt o billigt att uppgradera dator

Nackdelar Linux:
Få program och drivrutiner jämfört med pc/win
 
Re: Re: Ny dator

ulltand skrev:
Nackdelar PC/Win:
Ostabilt jämfört med mac och linux
Smittas allt för enkelt av virus och liknande

Nu vet jag ju inte vilken värld du lever i, men om man gnäller för att datorn behöver en omstart var 3:e månad pga att man installerat något program eller liknande så köper jag att Windows skulle vara instabilt.

Risken att drabbad av virus är högre, men med antivirusskydd och lite sunt förnuft är det inga större problem. Jag har inte haft några virus sedan början av 90-talet då det var en epidemi på den skola jag gick på.
Då var det betydligt vanligare att man drabbades på Amiga.

Edit:
Då ska väl nämnas att jag körde OS/2 några år mellan DOS och Windows åxå. Där fanns det inte heller mycket till virus.
 
En annan mörkare "fördel" med PC är att många program går at få tag på i piratversioner. Är övertygad om att majoriteten av fotosidans photoshopanvänadare sitter med en fulversion på en PC.

För de allra flesta tenderar PC att bli ruggigt billigt i jämförelse...

Härmed inte sagt att jag rekommenderar folk att köpa PC för att köra piratprogram!

//
 
Re: Re: Re: Ny dator

dumbo skrev:
...omstart var 3:e månad...
...Risken att drabbad av virus är högre... osv...
Jag försökte vara objektiv i min jämförelse.

Mac och Linux ÄR stabilare än Windows.
Windows HAR större problem med virus.

Sedan är det ju upp till var och en hur man värderar dessa saker, hur man skyddar sig osv.
 
Varför inte gå lite emot strömmen och köra Linux på en Mac? OS-X är ju faktiskt väldigt närbesläktat.

Eller kanske satsa på PC och 64-bitars AMD, detta tillsammans med Mandrake eller RedHats senaste 64-bitars versioner kompilerade för den plattformen så är du värst (ett tag iaf.) ;-)
 
dumbo skrev:
Det finns gratisprogram till PC som klarar biffen galant. Själv har jag Avast som virusskydd och det är bra mycket bättre än Norton. Inte för att det säger så himla mycket iofs, för Norton är inget vidare men...
Brandväggar finns åxå, men jag har inte 100% koll på dem då jag har en router som sköter den biten ganska bra, även om det inte är en regelrätt brandvägg.

Sen får man väl påpeka att de problem du påpekar med PC förutsätter att man kör Windows, vilket ju är absolut vanligast, men inte nödvändigt.

...

Jag ställer mig dock frågande till varför en Mac skulle ha längre livslängd än en PC. Om du menar att utvecklingen i den mån att det tar längre tid mellan modellsläpp/generationsskifte på Mac så har du rätt. Vad nu det har med saken att göra.

Bara att ämnet virus och intrång på PC tas upp i ett antal inlägg visar att problemet finns. Visst kan man klara sig om man inte slarvar (själv betalar jag hellre symantec än letar gratisprogram), men eftersom frågan om problem finns på PC, men inte på Mac så måste väl det ända vara en fördel för det ena systemet.

Att Macar lever längre är ingen egen åsikt, utan baserat på faktisk användning ute på fältet. Nu är undersökningen jag läste någt år, men den visade rätt tydligt att företag med PC (windows) bytte datorer oftare än företag med Mac, och att byte skedde när maskinerna inte längre var fullgoda i båda typerna av företag.

Om jag ska blanda in egna erfarenheter så är det bara att titta mig omrkring hemma. Jag har två maskiner som börjar bli lite trötta att köra PS8 på. En Mac från 1999 och en PC från 2001. Både blev tröga när de fick senaste versionerna av både operativ och PS, men den som klarade sig bäst är Macen.

Vilken som har flest spel eller gratisprogram att hämta på nätet är rätt ointressant. Programmen räcker till båda och spela gör man utomhus, helst på gräs.
 
Har visserligen inte använt OS:X i någon större utsträckning, 4 år sedan jag hade en mac, men jag skulle vilja påstå att, om man inte håller på och installerar speldemos eller ovanlig shareware. Då är win XP och 2K lika stabilt (eller stabilare?) än en mac (iaf OS 9.2 och tidigare). Min hemmabyggda burk, med XP Home, har gått sedan juli förra året, utan några hängningar eller Blue screens. Min gamla, där jag körde win 2K, gick i 3 år utan ominstallation, visst den dök några gånger, men det var när jag installerade små skumma program. Omstart, och slänga ut det, sedan, köra som vanligt. Så jag tycker att man ska köpa det som känns bäst, för en själv, och är man ovan datoranvändare, kan man kolla om man har någon bra kompis som kan mycket, och köra samma som han/hon, billig support ;-)
 
1) ska man använda datorn till annat än bilbehandling så är pc likvärdig/överlägset när det gäller antal program som finns (både gratis, betal osv...) Förut använde nästan alla reklambyråer mac, men jag vet minst ett ställe där de gjorde rent hus och gick över till PC för att de fick samma resultat med lägre kostnader

2) det finns en stor beg. marknad, man kan i princip köpa vad som helst, var som helst och till vilka löjliga priser som helst. Det betyder att du kan uppgradera delar lättare och billigare.

3) att skylla på virus är inte nå argument jag köper. De flesta äger pc och kommer att fortsätta att köpa en PC som nästa dator. Man kan skydda sig. Det är som att klaga på att man ska inte köpa sportbilar för att man kan åka fast för fortkörning :p

4) När det gäller support och sånt med en PC...om du inte själv är kunnig så kan du alltid fråga nån ungdom, släkt osv som kan hjälpa dig, ty det finns många pc användare.

Det finns faktiskt inga lägen jag skulle rekomendera att köp en Mac. men det är jag det :)
Tycker man att Windows är dyrt så finns det ju det underbara Linux gratis (till alla system ifs).
 
Henrik L Jonsson skrev:
...men den visade rätt tydligt att företag med PC (windows) bytte datorer oftare än företag med Mac, och att byte skedde när maskinerna inte längre var fullgoda i båda typerna av företag.

Det kan lika väl bero på 2 andra faktorer:
det kommer inte lika ofta nya program till mac då marknaden är inte lika stor. Många ggr så kommer mac versionen ett bra tag efter pc versionen, stora massan går ju före...dessutom så är det dyrare att köpa nya mac än nya pc.
 
ulltand skrev:
Mac och Linux ÄR stabilare än Windows.
Windows HAR större problem med virus.

Vad har du för problem med stabiliteten vad gäller Windows?
De allra flesta (tror jag) stänger av sin dator när den inte används. Det gör dock inte jag och trots detta har jag, som längst, en uptime på nästan ett halvår som längst.

Om "alla" väljer att köra Mac pga att det inte finns några (eller iaf väldigt få) virus till det kommer detta snart inte att vara ett argument längre. Ju vanligare Mac blir desto mer virus kommer det att göras till det.
Men visst. I dagsläget är det värre på Windows. Men det är knappast ett problem. Problemet är att "folk" inte ser till att skaffa sig kunskap. En dator, precis som en bil, behöver underhåll för att fungera på ett bra sätt.


Henrik L Jonsson skrev:
Att Macar lever längre är ingen egen åsikt, utan baserat på faktisk användning ute på fältet. Nu är undersökningen jag läste någt år, men den visade rätt tydligt att företag med PC (windows) bytte datorer oftare än företag med Mac, och att byte skedde när maskinerna inte längre var fullgoda i båda typerna av företag.

Om jag ska blanda in egna erfarenheter så är det bara att titta mig omrkring hemma. Jag har två maskiner som börjar bli lite trötta att köra PS8 på. En Mac från 1999 och en PC från 2001. Både blev tröga när de fick senaste versionerna av både operativ och PS, men den som klarade sig bäst är Macen.

Vilken som har flest spel eller gratisprogram att hämta på nätet är rätt ointressant. Programmen räcker till båda och spela gör man utomhus, helst på gräs.

Det kan ju åxå vara så att man, om man kör PC, har råd att uppgradera datorerna på sitt företag lite oftare. Som privatperson behöver man inte heller byta hela datorn för att "köpa ny dator". Det är tämligen enkelt att stoppa in ett nytt moderkort och en ny processor och lite mer minne (eller låta någon annan göra det) och då har man plötsligt en ny dator för ett par tusen.

Programutbudet är mycket intressant. Men, som jag skrev, ska man endast spela photoshop behöver man kanske inte bry sig, men de flesta gör ju mer än det.

Spel som tilldrar sig på gräsplaner, med springboll i spetsen, övergår för övrigt mitt förstånd. Enl. min personliga åsikt så gränsar det till någon form av (mass)psykos eller sinnessjukdom i de flesta fall. Så nej, spelar göra man inte på gräsplaner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.