Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Min dator är en snart 4 årig DELL Optiplex 745 med ram-minne på 4gb. Core 2 Duo E6600 (2.4GHz/10066MHz/4BM). Hårddisken är 250GB vilket inte alls räcker. Jag har tre externa hårddiskar på ca 500GB vardera och en Netgear/ReadyNAS på 3TB. Jag får ofta problem, bl.a. minnesfel och jag gissar att det beror på att min hårddisk är full. Har ofta bara 15-20GB ledigt på C-drivern. Jag försöker lägga upp så mycket som möjligt på mina hårdiskar men det jag jobbar med behöver jag ha på c-drivern eftersom det går fortare.

Kan jag uppdatera den eller är det bättre att köpa en ny? Bildskärm har jag så det behöver jag inte.

Får jag en dator som är tillräckligt bra för 5000 kr? Den behöver vara snabb och fungera bra mot CS och LR. Jobbar både med foto/grafisk formgivning/web.

Jag har varit nöjd med Dell - har faktiskt utnyttjat deras påplatsengarantin vilket varit skönt. Kan ju inte vara utan datorn om det visar sig vara något fel på den ;)

Tacksam för lite datortips!
Bee
 
Får du att minnet tar slut så är det ramminnet det handlar om , har du ca 15-25gb ledigt på c så ska det räcka för swapfilen, dom pratar annars om att ca 10% bör man ha ledigt på disken för optimal prestanda, osäker men har för mig att det är ännu mer ifall man har ssd, men det gällde inte i ditt fall.

Sen vad den nya datorn ska klara, är det klassiska,
Vad kräver du idag inte bara att du ska kunna öppna cs utan att du även ska kunna jobba i programmet , vilket beror helt på hur stora bildfilerna är och vad du gör i programmet.

Kan vara så att det räcker med att uppgradera minnet på din burk för att den ska rulla på ett tag till, kolla dells hemsida vad burken klarar.
 
Får du att minnet tar slut så är det ramminnet det handlar om , har du ca 15-25gb ledigt på c så ska det räcka för swapfilen, dom pratar annars om att ca 10% bör man ha ledigt på disken för optimal prestanda, osäker men har för mig att det är ännu mer ifall man har ssd, men det gällde inte i ditt fall.

Sen vad den nya datorn ska klara, är det klassiska,
Vad kräver du idag inte bara att du ska kunna öppna cs utan att du även ska kunna jobba i programmet , vilket beror helt på hur stora bildfilerna är och vad du gör i programmet.

Kan vara så att det räcker med att uppgradera minnet på din burk för att den ska rulla på ett tag till, kolla dells hemsida vad burken klarar.

Tack Conny!
Filerna jag jobbar med är stora, en del kan vara över 100mb. Jag har ofta flera program öppna samtidigt. Vad jag förstår så går det inte att bygga ut ram-minnet (4 mb är max). Jag kontaktar Dell och ser vad de har att erbjuda.
 
5000 är lite lite. Har du Windows eller måste du köpa det också? Ifall du har barn som studerar kan du få Windows 7 för 100:-
Dell är oftast billigt skräp. De är nästan omöjliga att uppgradera pga. konstiga moderkortformat och mycket klena nätdelar. Jag kan slänga ihop ett datorpaket hos tex. inet som har bättre pris/prestanda än dell.
 
5000 är lite lite. Har du Windows eller måste du köpa det också? Ifall du har barn som studerar kan du få Windows 7 för 100:-
Dell är oftast billigt skräp. De är nästan omöjliga att uppgradera pga. konstiga moderkortformat och mycket klena nätdelar. Jag kan slänga ihop ett datorpaket hos tex. inet som har bättre pris/prestanda än dell.

Tack för ditt svar. Jag har valt DELL pga deras på-platsen-garanti vilket varit väldigt bra. Jag vill inte skicka iväg datorn och vara utan den i veckor ifall den skulle gå sönder. Därav DELL. Men jag är öppen för andra märken. Du får gärna sätta ihop ett bra datorförslag ;))) Jag kan gå upp till ca 6000.

Tjing
Bee
 
Tack för ditt svar. Jag har valt DELL pga deras på-platsen-garanti vilket varit väldigt bra. Jag vill inte skicka iväg datorn och vara utan den i veckor ifall den skulle gå sönder. Därav DELL. Men jag är öppen för andra märken. Du får gärna sätta ihop ett bra datorförslag ;))) Jag kan gå upp till ca 6000.

Tjing
Bee

Var inne på dell och du får verkligen inte mycket dator för 5-6000. På platsen garantin är väl nåt man får betala extra för? Isf. får du en ännu slöare dator för pengarna.

Hur som helst byggde jag ihop ett datorpaket hos Inet. Jag har lagt till montering och Windows 7, men kan du eller nån annan bygga den sparar du givetvis lite pengar. Om du redan har en Windows 7 licens ger det givetvis extra utrymme för en SSD disk/grafikkort. Jag valde köra på det inbyggda grafikkortet i cpu:n. Du kan vinna lite prestanda med ett bra grafikkort, men jag skulle hellre lägga pengarna på en snabb cpu och mycket minne.
CPU:n kan trimmas oerhört lätt och kan ge en rejäl prestanda vinst. Det kanske verkar skrämmande, men det är mycket enkelt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/591744/bee

Fördelen med denna dator är att den lätt går att uppgradera. Vill du tex. sätta in ett grafikkort är det bara att plugga i. Finns massor med plats för extra hårddiskar och lådan ger bra kylning.

Tyvärr fick jag inte riktigt till det med priset.... Datorn landade på 6700 inkl. frakt och montering. Jag kan även fixa ihop en lite billigare dator, men med tanke på din redigering är det kanske dumt att snåla....
 
Det man måste räkna med att går man på budget så får du inte lika bra grejer i datorn på en märkesdator som att välja det själv, men man kan ju få bra service hantering vilket kan väga upp för många.
På Dell ifall man vill ha mer än 4gb ram så måste man gå på XPS 9300 serien och allt på standard inkl1års maskinsupport samt 6gbram(max 16gb) går på ca 9040:- på deras online shop

Hp, har en
HP Pavilion Slimline s5765sc stationär PC , med 6gb ram vet ej max ram, dock med sunkigare grafikkort ca
7.990:- SEK ,

Min rekommendation är att spara ett par tusenlappar till om möjligt.
 
Dell är oftast billigt skräp. .

Lite mer nyansering vore bra.
DELL datorer är faktiskt mycket bra, oftast, med samma problem som vilka andra märken som helst kan ha.
Jag har köpt in och konfigurerat hundratals DELL datorer och även andra märken och DELL är helt klart mina favoriter.
Nu ska sägas att 95% av alla dessa datorer är laptops men jag har även köpt in och konfat ett 30 tal stationära. Ingen av de stationära har någonsin haft problem.
Det är mycket möjligt att sätta ihop en dator själv blir billigare. En stor fördel med att sätta ihop en själv är att det är mycket lättare att byta ut eller uppgradera delar när så sen önskas. Alla märkespaket, särskilt Apple datorer, är mycket låsta på den fronten.

Om du vill köpa märkes dator så kan du helt klart stanna kvar vid DELL då det är svårt att få något bättre. Dom är oftast bäst bland färdiga märkespaket. Vill du dessutom ha den bästa möjliga datorn som dessutom ligger i topp när det gäller miljökraven så är DELL där. Det är en av de stora anledningarna till varför jag valt DELL som leverantör till alla våra användare. Den andra stora anledningen är att det är så lätt att byta delar på deras laptops att det blir ytterligare slantar sparade och ett stort miljöargument som tester inte påvisar.

Deras på platsen garanti är INTE en extra kostnad utan ingår alltid i köpet och om jag minns rätt även världen över för privatpersoner. Suverän garanti.

Själv väljer jag till mig själv hemma att alltid bygga dator själv, fri från de restriktioner märkesdator ger. Bara fördelar, förutom att det inte alltid blir billigare dock.
 
Ratatoskr;1691536 Deras på platsen garanti är INTE en extra kostnad utan ingår alltid i köpet och om jag minns rätt även världen över för privatpersoner. Suverän garanti. [/QUOTE sa:
Du har alldeles säkert rätt i allt, men nog måste 'på platsen garantin' ha ett pris även om det inte syns?
 
Tack så jättemycket för era svar. Jag har pratat med DELL och när det gäller garantin så kostar det 500kr för 1 år på-platsen-garanti.

Dom hade ett paket för 6.500. 8GB Inspiron, grafikkort HD5670

Paketet som du Kent gav låter som något jag verkligen ska fundera på. Är den högljudd?

//Bee
 
Tack så jättemycket för era svar. Jag har pratat med DELL och när det gäller garantin så kostar det 500kr för 1 år på-platsen-garanti.

Dom hade ett paket för 6.500. 8GB Inspiron, grafikkort HD5670

Paketet som du Kent gav låter som något jag verkligen ska fundera på. Är den högljudd?

//Bee

Du slipper ju grafikkortsfläkten vilket drar ner ganska mycket på ljudnivån. Så jag skulle gissa på att den är snäppet tystare än dellen.
 
Innan du rusar iväg och slantar upp...du säger att du får minnesfel? Det brukar oftast bero på att datorn blir för varm. Har du någon gång under de 4 år som gått, öppnat och rengjort din dator? Är det en matta med damm på cpufläkten?

Jag hade börjat där. Oavsett om du är sugen på att byta dator eller inte så får du kanske en fungerande extra dator som kan nyttjas eller avyttras istället för att åka till tippen...

//Jerka
 
Tack så jättemycket för era svar. Jag har pratat med DELL och när det gäller garantin så kostar det 500kr för 1 år på-platsen-garanti.

Dom hade ett paket för 6.500. 8GB Inspiron, grafikkort HD5670

Paketet som du Kent gav låter som något jag verkligen ska fundera på. Är den högljudd?

//Bee

Det enda som låter är CPU fläkten. Den går dock att byta för en liten peng:
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-plus

Man kan även köpa till en liten fläktkontroller, då kan man själv justera varvtalet. Kostar runt 40 kr. Tror inte det är ett problem att få inet att montera en sån. Isf. blir datorn tyst.

Ratatoskr:

Alla märkesdatorer är i princip skräp, iaf. när man tänker på priset.
Dell kommer ju tex. inte montera påkostade nätaggregat eller minne. Allt kommer vara så billigt som möjligt. Drar datorn tex. 350watt kommer de ej montera en kraftigare nätdel. Det är noga uträknat att det precis ska räcka. Det betyder en nätdel som varvar i onödan och kanske ofta blir belastat till 100% vilket inte är så bra. En nätdel fungerar oftast bäst runt 85% av kapaciteten.
Ett annat problem är ofta Bios där det inte går att ändra särskilt mycket. Det kan göra det i princip omöjligt att uppgradera cpu (och grafikkort pga. den klena nätdel).
Kylförmågan är inte nåt vidare heller. Så länge det precis räcker är dom nöjda.
 
Du har alldeles säkert rätt i allt, men nog måste 'på platsen garantin' ha ett pris även om det inte syns?

Visst är det så. Allt i livet kostar, inget får man gratis, inte ens luften du andas :)
Men när man ska köpa in ett större antal laptops och pris vs prestanda ligger i princip lika så ligger de som ger bäst support ganska högt i värde.

Bee,
Konstigt att du fick betala extra, det har jag inte hört förut. Kanske något speciellt för privatpersoner i Sverige, för privatpersoner i de flesta länder betalar inte extra och inte heller företag i Sverige, det ingår.
 
Alla märkesdatorer är i princip skräp, iaf. när man tänker på priset.

Nej.
Så var det förr men inte längre. Konkurrensen är för hård.
Jag har byggt datorer i nära 30 år nu så jag vet hur det utvecklats och hur det ser ut + att jag jobbar med det.
Ja till att deras budget datorer har innehåll som är mycket gränsmässig men deras mer exklusiva är väl tilltagna och jag är ganska säker på att dom är prismässigt konkurenskraftiga mot eget bygge. Det säger sig själv om massproduktion.

Sen har du den oslagbara biten, om man nu inte är väl insatt i det själv, och det är miljöaspekten. Märkesproducenterna har mycket högre tryck på sig att producera miljömässiga datorer än vad enskilda komponent tillverkare har även om dom i längden dras med i det hela.

Miljön är något man bör ta hänsyn till och är också värt en slant och svenskar är duktiga på den biten. Men det är klart att det finns många även i Sverige som skiter i vad dom ställer till med och bara tänker kortsiktigt och på sig själva.
 
Bee,
Konstigt att du fick betala extra, det har jag inte hört förut. Kanske något speciellt för privatpersoner i Sverige, för privatpersoner i de flesta länder betalar inte extra och inte heller företag i Sverige, det ingår.

Nej, DELL har aldrig (såvittjagvet) haft "på platsen" som standard för privatpersoner i Sverige. (Men det är alltid den nivån som de _föreslår_).

Samma sak på företagssidan, det är "Hämtservice" som är standard på de flesta modellerna (Även här är dock på platsen det som _föreslås_).

Det är bara på vissa premiummodeller som "NBD" är standard.. då skall man dessutom veta att DELL är lite fula vad gäller sin Next Business Day service.. De garanterar bara NBD "om deras regionala serviceorganisation har delarna på hyllan". (Jag har köpt in rätt så stora DELL volymer från 2002 och framåt)
 
Nej, DELL har aldrig (såvittjagvet) haft "på platsen" som standard för privatpersoner i Sverige. (Men det är alltid den nivån som de _föreslår_).

Samma sak på företagssidan, det är "Hämtservice" som är standard på de flesta modellerna (Även här är dock på platsen det som _föreslås_).

Det är bara på vissa premiummodeller som "NBD" är standard.. då skall man dessutom veta att DELL är lite fula vad gäller sin Next Business Day service.. De garanterar bara NBD "om deras regionala serviceorganisation har delarna på hyllan". (Jag har köpt in rätt så stora DELL volymer från 2002 och framåt)

Jag har haft på-platsen-garanti på mina två tidigare DELL och har även utnyttjat det på båda, flera gånger. Jag har inte köpt dom som privatperson utan köpt dom via mitt företag.

Jag har inte för mig att jag betalat extra för "på-platsen" tidigare men den här gången så skulle det kosta 500kr för ett år. Så sa i alla fall säljaren på DELL.
 
Jag har haft på-platsen-garanti på mina två tidigare DELL och har även utnyttjat det på båda, flera gånger. Jag har inte köpt dom som privatperson utan köpt dom via mitt företag.

Jag har inte för mig att jag betalat extra för "på-platsen" tidigare men den här gången så skulle det kosta 500kr för ett år. Så sa i alla fall säljaren på DELL.

Att du inte betalat något extra är inte samma sak som att det är "standard". Det grundpris du ser när du köper en DELL innehåller inte denna servicenivå. DÄremot är denna servicenivå förvald när man sätter ihop sitt system.
 
Bee, du som jobbar med foto och webbdesign, har du aldrig funderat på en Mac? Sparar man verkligen pengar på att snåla på arbetsredskapen? Jag skulle be tokig om jag hade en opålitlig dator och jag är inte den som gillar att mecka.
 
ANNONS