Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator omkring 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Ska ta och uppgradera min dator.

Det jag ska köpa nytt är moderkort processor och minne.

Jag kör främst Photoshop CS och Capture one pro. Sen allmän dator användning. Inget spelande.

Har tänkt att köpa mig en raptor 10.000 rpm disk för att ha som system.

Har tänkt mig 4-5000 för moderkort + processor och minne.

Någon som har förslag? Finns grymt mkt att välja på, intel har p4 och celeron. Amd har sempron, a64 och opteron.

Jag vill ha så snabbt och stabilt system för ovan applikationer.

Grafikkort, hdd osv har jag redan (blir ju en ny snabb disk för operativsystemet)

Tack på förhand
 
Det du behöver går att få tag på för 3500:-
ifrån Komplett.se.
Bättre prestanda för pengarna än Athlon64 går inte att få.

Edit: Men jag rekommenderar att du köper minst 1Gb minne, men det räcker fortfarande inom din budget. Blir nästan lite sugen själv - hade ingen aning om att priserna gått ner så mycket. =)
 
vad är det för skillnad på 757 och 939 sockel?

vad sägs om en lite billigare sempron men 2gb i minne istlälet för en a64 och 1gb minne?

vad kör ni för system själva?


behöver nog en ny låda också för jag har tänkt köpa 4 s-ata diskar och raida framöver, några tips där?
 
Hej!
Egentligen så spelar nog valet av processortyp och modekort mindre roll för det du tänker använda den till. De är lika stabila och även intels celeron runt 2,5 GHz bör klara vad du är ute efter. Men Intels Prescott är helt givet intressant - men den kostar ju mera. AMD64 tja, visst går det att köra winxp32 på den men nja... jag skulle inte köpa den då det är få program (nästan inga - bara winxp64) som stödjer 64 bitar idag).

Dock några saker att tänka på:
A) Din nätdel i din befintiga låda måste klara av moderkortet både vad gäller effekt och kontakter. Dvs den måste vara specificerad för att ta Pentium 4 och AMD. Nätdelen bör (rekommenderas) klara 300W.
B) Du måste känna till AGP-specifikationen på ditt befintliga grafikkort (förutsätter att det är ett AGP). Nyare moderkort klarar kanske inte gamla grafikkort då de nyare moderkorten ger en lägre spänning (1.5V) mot de äldre som kan ge 3 V.
C) Tänker du använda XP som operativ är min rekommendation att du åtminstone skaffar 512 MB - 1 GB RAM.Dock har jag svårt att se mer minne som en nödvändighet även om Photoshop använder duktigt med internminne.
D) För att få ett optimalt system använd inga gamla diskar även om de inte är boot/system-diskar. Hårddiskar är inte så dyra idag och den totala prestandan blir mycket bättre med diskar med likartade prestanda än om du blandar nya och gamla. Vore jag du skulle jag skaffa en disk på 200 GB och skapa två partitioner på den - en för operativ/program och en för dina filer. Jag skulle nog avsätta 80 GB för operativ/pogram/swap-partition och resten för filer/foton med mera.

/Micke
 
ulltand skrev:
Vad är WinXP64???

Det finns Linux som stödjer 64 bitar, men att ngn Windows gör det har jag aldrig hört talas om. Har jag fel?


Ja du har fel ;) Det är en 64 bitars version av Windows XP.

Glömde att det fanns en 64 bitars version av Linux - sorry. Är ingen flitig användare av linux :)

/Micke
 
Michael Gunnarsson skrev:
Hej!
Egentligen så spelar nog valet av processortyp och modekort mindre roll för det du tänker använda den till. De är lika stabila och även intels celeron runt 2,5 GHz bör klara vad du är ute efter. Men Intels Prescott är helt givet intressant - men den kostar ju mera. AMD64 tja, visst går det att köra winxp32 på den men nja... jag skulle inte köpa den då det är få program (nästan inga - bara winxp64) som stödjer 64 bitar idag).

Dock några saker att tänka på:
A) Din nätdel i din befintiga låda måste klara av moderkortet både vad gäller effekt och kontakter. Dvs den måste vara specificerad för att ta Pentium 4 och AMD. Nätdelen bör (rekommenderas) klara 300W.
B) Du måste känna till AGP-specifikationen på ditt befintliga grafikkort (förutsätter att det är ett AGP). Nyare moderkort klarar kanske inte gamla grafikkort då de nyare moderkorten ger en lägre spänning (1.5V) mot de äldre som kan ge 3 V.
C) Tänker du använda XP som operativ är min rekommendation att du åtminstone skaffar 512 MB - 1 GB RAM.Dock har jag svårt att se mer minne som en nödvändighet även om Photoshop använder duktigt med internminne.
D) För att få ett optimalt system använd inga gamla diskar även om de inte är boot/system-diskar. Hårddiskar är inte så dyra idag och den totala prestandan blir mycket bättre med diskar med likartade prestanda än om du blandar nya och gamla. Vore jag du skulle jag skaffa en disk på 200 GB och skapa två partitioner på den - en för operativ/program och en för dina filer. Jag skulle nog avsätta 80 GB för operativ/pogram/swap-partition och resten för filer/foton med mera.

/Micke

Så du menar att processorn itne spelar någon roll när man kör tyngre applikationer som photoshop osv? Kör en hel del progra samtidigt, phothops, neatimage, capture one tillsammans med ett par explorer fönster och mail, icq och dylikt.

Varför inte a64? Ser att den spöar p4an i de flesta testerna + att den är billigare /krona mot prestandan man får.


A) Som jag har skrivit ovan så behöver jag en ny låda också så tips mottages.

B) Inga problem med grafikkortet.

C) 1gb ram är det minsta jag tänkt köpa, frågan är om ajg ska satsa på billigare system tex sempron istället och köra 2gb direkt eller sockel 939 och 1gb och sedan uppgradera till 2gb?

Se ovan ang diska, tänker köpa en raptor för system
 
geronimo13 skrev:
Så du menar att processorn itne spelar någon roll när man kör tyngre applikationer som photoshop osv? Kör en hel del progra samtidigt, phothops, neatimage, capture one tillsammans med ett par explorer fönster och mail, icq och dylikt.

Varför inte a64? Ser att den spöar p4an i de flesta testerna + att den är billigare /krona mot prestandan man får.


A) Som jag har skrivit ovan så behöver jag en ny låda också så tips mottages.

B) Inga problem med grafikkortet.

C) 1gb ram är det minsta jag tänkt köpa, frågan är om ajg ska satsa på billigare system tex sempron istället och köra 2gb direkt eller sockel 939 och 1gb och sedan uppgradera till 2gb?

Se ovan ang diska, tänker köpa en raptor för system


Mja,
Tänker du köra WindowsXP32 (Home (är dessutom ännu sämre än professional) eller Professional) så skulle nog inte jag rekommendera mer än 1 GB i internminne. Detta beroende på Windows hantering av internminnet och för mycket minne har en förmåga att sänka prestandan på operativet.

Får du amd64 till ett bra pris så är det väl bara att köra. :). Men amd64 emulerar 32 bitars adressering så rent teoretiskt blir det en prestandaförlust om du inte har program skrivna för 64 bitar. Jag kanske är lite grinig här och man märker nog inte av det i verkligt användande. Viktigt är dock att kontrollera kompabilitet med alla program som man tänker använda i ett 64bitars system. Nu är det ju ioch för sig så att Windows XP inte tillåter hårdvarudirektanropande programvara så problemet är nog inte särskilt stort.

Jag tycker att Intel Prescott (sockel 775) är mycket intressant med bland annat högre minnesbusshastighet än vad amd64/sempron/opteron har på sina moderkort. Dessutom stödjer den PCI-Express.

Men å andra sidan har du en budget så den måste ju bestämma. Jämfört med en P4 är ett amd64-system att föredra.

Processorn har betydelse självklart och celeron är nog kanske lite för enkel för de applikationer du kompletterade med.

/Micke
 
varför inte köpa en mac så slipper du windows plattformen. om du vill köra pålitligt slippa virus och sådant.
 
Michael Gunnarsson skrev:
Jag tycker att Intel Prescott (sockel 775) är mycket intressant med bland annat högre minnesbusshastighet än vad amd64/sempron/opteron har på sina moderkort.
Jag kollade lite snabbt iofs, men jag hittar bara moderkort - socket 775 som klarar 800Mhz, medans kort med socket 939 kör upp till 2000Mhz.
 
ulltand skrev:
Jag kollade lite snabbt iofs, men jag hittar bara moderkort - socket 775 som klarar 800Mhz, medans kort med socket 939 kör upp till 2000Mhz.


Stämmer när det gäller FSB - inte när det gäller minneshastigheten - det snabbaste amdkortet jag har sett stödjer bara 400 Mhz. Prescott stödjer 553 Mhz.

/Micke
 
Men hallå!

Amd64 emulerar INTE 32-bitars instruktionerna, de körs i full fart.
Det är dessutom så att de tar färre clockcykler än på en vanlig P4'a (dvs processorn jobbar snabbare). Det finns hundratals tester på nätet som visar att Athlon64 snabbar upp processorintensiva 32bitars program (dvs spel/bildbehandling) med iaf 10%. Fler och fler program har stöd för hela kraften hos Athlon64 (de snabbas ju upp rejält mycket mer), men det kommer dröja några år innan alla gör det.

Och, vanliga Windows XP fungerar.
 
bjornt skrev:
Men hallå!

Amd64 emulerar INTE 32-bitars instruktionerna, de körs i full fart.
Det är dessutom så att de tar färre clockcykler än på en vanlig P4'a (dvs processorn jobbar snabbare). Det finns hundratals tester på nätet som visar att Athlon64 snabbar upp processorintensiva 32bitars program (dvs spel/bildbehandling) med iaf 10%. Fler och fler program har stöd för hela kraften hos Athlon64 (de snabbas ju upp rejält mycket mer), men det kommer dröja några år innan alla gör det.

Och, vanliga Windows XP fungerar.


Mja,
uttryckte mig möjligen lite klumpigt. AMD64 kan köra i fem olika lägen och två av dem är kompatibla 16 respektive 32 bitars lägen beroende på vilken flagga som står i lme-registret.

Så jag får väl ge dig rätt på den punkten då. ;)

/Micke
 
Michael Gunnarsson skrev:
Glömde att det fanns en 64 bitars version av Linux - sorry. Är ingen flitig användare av linux :)

Det är ingen speciell version av Linux, Linux har varit gjort för 64-bitar rätt länge (flera år).. det handlar bara om vad man kompilerar Linux-källkoden till för CPU-arkitektur.

Det är samma Linux som används i allt från stordatorer till PC, Mac, de flesta brandväggar, inbyggda system osv.. handlar bara om vad man kompilerar det för.

Detsamma gäller alla andra program i ett GNU/Linux system, om dessa också kompileras för 64-bitar så får man ett komplett 64-bitars system ned i minsta detalj.

Färdiga distributioner där allt är kompilerat för 64-bitar är dock inte så vanligt än, det finns dock en del, t ex. de stora RedHat och Mandrake, undantaget då källkodsdistributioner där allt kompileras vid installation, t ex. Gentoo, då anpassas givetvis allt till den maskinvara man har.
 
Michael Gunnarsson skrev:
Mja,
Tänker du köra WindowsXP32 (Home (är dessutom ännu sämre än professional) eller Professional) så skulle nog inte jag rekommendera mer än 1 GB i internminne. Detta beroende på Windows hantering av internminnet och för mycket minne har en förmåga att sänka prestandan på operativet.

Får du amd64 till ett bra pris så är det väl bara att köra. :). Men amd64 emulerar 32 bitars adressering så rent teoretiskt blir det en prestandaförlust om du inte har program skrivna för 64 bitar. Jag kanske är lite grinig här och man märker nog inte av det i verkligt användande. Viktigt är dock att kontrollera kompabilitet med alla program som man tänker använda i ett 64bitars system. Nu är det ju ioch för sig så att Windows XP inte tillåter hårdvarudirektanropande programvara så problemet är nog inte särskilt stort.

Jag tycker att Intel Prescott (sockel 775) är mycket intressant med bland annat högre minnesbusshastighet än vad amd64/sempron/opteron har på sina moderkort. Dessutom stödjer den PCI-Express.

Men å andra sidan har du en budget så den måste ju bestämma. Jämfört med en P4 är ett amd64-system att föredra.

Processorn har betydelse självklart och celeron är nog kanske lite för enkel för de applikationer du kompletterade med.

/Micke

Givetvis är det xp pro som gäller
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.