Annons

Ny dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

felldin

Aktiv medlem
Hej,
Sitter och försöker sätta ihop en vass dator för bildbehandling (Photoshop samt Lightroom). Tanken är att köra SSD'n som systemdisk och raida 2 samsungdiskar för fotografier. Det blir nog raid 0 och sedan backup mot en extern disk.

Min nuvarande dator är olidligt trög (5 år gammal). Vad tror ni om följande komponenter:

Asus P6T SE Moderkort 1 295:-
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB DDR3-minnen 1 669:-
Fractal Design Define R2 (Svart) Miditower-chassin 790:-
Fractal Design Newton R2 650W Nätaggregat 895:-
Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366 Box Processorer 2 707:-
Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD) 1 879:-
Noctua NH-D14 CPU-kylare 711:-
PowerColor Radeon HD5450 Go! Green V2 DDR3 HDMI 512MB Grafikkort (PCI Express) 419:-
2 * Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar 629:-

Finns det billigare/bättre prylar? Finns det tystare komponenter, som inte gör att kostnaden går upp allt för mycket?
 
Hej,
Sitter och försöker sätta ihop en vass dator för bildbehandling (Photoshop samt Lightroom). Tanken är att köra SSD'n som systemdisk och raida 2 samsungdiskar för fotografier. Det blir nog raid 0 och sedan backup mot en extern disk.

Min nuvarande dator är olidligt trög (5 år gammal). Vad tror ni om följande komponenter:

Asus P6T SE Moderkort 1 295:-
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB DDR3-minnen 1 669:-
Fractal Design Define R2 (Svart) Miditower-chassin 790:-
Fractal Design Newton R2 650W Nätaggregat 895:-
Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366 Box Processorer 2 707:-
Intel X25-M G2 80GB Solid State-diskar (SSD) 1 879:-
Noctua NH-D14 CPU-kylare 711:-
PowerColor Radeon HD5450 Go! Green V2 DDR3 HDMI 512MB Grafikkort (PCI Express) 419:-
2 * Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB 3,5 tums S-ATA-hårddiskar 629:-

Finns det billigare/bättre prylar? Finns det tystare komponenter, som inte gör att kostnaden går upp allt för mycket?

På det stora hela tycker jag att du ser ut att vara på rätt spår. Bra att dela upp och hålla isär system-/programdisk från datadisken. Bra att du satsar på snabb processor och mycket minne med bra busshastighet - det är sådant som Photoshop gillar.

Jag kör själv med raid 0 för arbetsdisk och då bör man som du är inne ha en disk att säkerhetskopiera till. Med raid 0 ökar ju risken för att hela volymen havererar för varje disk som ingår. Men prestandavinsten är i mina ögon värt det om man bara är disciplinerad med att säkerhetskopiera.

Mitt enda egentliga förslag är sådant som gör det hela dyrare så jag förstår om du inte följer dem :) Men både Photoshop och Lightroom tjänar mycket på bra diskprestanda:

Jag skulle satsa på två Velicoraptor-diskar till arbetsdisken istället för två vanliga. Att raida två vanliga 7200-rpm-diskar ger en prestandahöjning, men inte så imponerande. Nackdelen är förstås att Velicoraptor-diskarna är påtagligt dyrare, typ 1500 kr för en på 150 gigabyte. Men de är rejält mycket snabbare - dessutom förvånansvärt tysta trots 10000 rpm. Det är ju 2,5-tumsdiskar monterade i en kylfläns, därav den lägre ljudnivån.

Sedan skulle jag komplettera en sådan snabb disk med en vanlig enkel (men stor) standarddisk som du har som arkiv-disk dit du flyttar sådant som inte längre behöver ligga på den snabba (och dyra :) arbetsdisken.
 
Vem säljer denna?

Mycket intressant!
Felldin, var har du hittat denna PC som ett paket?

USB 3.0 kommer ju snart, tror du det redan finns på denna?
 
Mycket intressant!
Felldin, var har du hittat denna PC som ett paket?

USB 3.0 kommer ju snart, tror du det redan finns på denna?
Jag har plockat ihop datorn på prisjakt.se. Den finns inte som färdigt paket. Det blir lite dyrare när man beställer delarna från ett fåtal butiker för att få ned fraktkostnaderna.

Moderkortet har inte usb3 men det går att ordna med ett expansionskort i efterhand.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.