Annons

Ny dator bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannesMan

Ny medlem
Hej,
Jag ska snart köpa en ny dator och har kollat runt lite. Ifall men ska redigera foton och filmer vad är det som behöver vara bra på en dator isf? Är det endast ram och processor? Vad tror ni t.ex. om denna från Proshop.se. Är det något att ha elr är det bara skit? Har en bydget på ca 10 000kr så ge mig gärna tips om ni har andra förslag.
 
Jag tänker inte komma med åsikter om någon av datorerna, men jag vill ändå påpeka att det vore dårskap att välja en viss dator för "att man slipper plugins för att läsa RAW i operativsystemet".

Om man använder rå-filer så har du ett separat program för det, så det spelar ingen roll vad operativsystem kan göra eller inte göra med dem.

/Micha
 
Ska du redigera dina bilder i Photoshop så är det bra om grafikkortet stödjer Nvidia Cuda http://developer.nvidia.com/what-cuda. Cuda gör att bl a Photoshop kan utnyttja grafikkortets processor för att göra snabbare beräkningar = snabbare Photoshop. Vissa funktioner i Photoshop kan bara utnyttjas om man har ett grafikkort som stödjer dessa funktioner. Känner inte till om ATI har ett liknande system som Nvidia Cuda.
 
Hej,
Jag ska snart köpa en ny dator och har kollat runt lite. Ifall men ska redigera foton och filmer vad är det som behöver vara bra på en dator isf? Är det endast ram och processor? Vad tror ni t.ex. om denna från Proshop.se. Är det något att ha elr är det bara skit? Har en bydget på ca 10 000kr så ge mig gärna tips om ni har andra förslag.

Nytt datorköp kan vara en djungel med alla modeller som finns tillgängliga idag. Datorn du hänvisar till hade jag personligen undvikit. Jag unviker alla former av "Home" datorer, dvs bärbara som levereras med någon "Home" version av Windows. I synnerhet bärbara med jätteskärm, en stor skärm kostar mer än en liten och väljer du en bärbar med mindre storlek på skärmen till samma pris så får du troligen högre kvalitet. Så mitt tips om du väljer en dator med Windows, se till att den levereras med "Win7 Professional" eller "Win7 Ultimate". Då har du höjt up nivån från en dator som "barnen skall leka med". Välj en lite mindre skärm, 13-15 tum duger fint och kompletera hellre med en extern stor skärm. Ha åtminstone 2 GB RAM. Välj en dator med "premium-utbudet" av processorer, dvs ingen billig processor. Är processorn billig finns troligen andra flaskhalsar med i bussar etc. Dell har t ex serierna "Latitude" samt "Precision". De sistnämnda är lite över budget med riktigt bra. Acer har sin "Travelmate" serie som också tillhör de bättre hos Acer.
 
Nytt datorköp kan vara en djungel med alla modeller som finns tillgängliga idag. Datorn du hänvisar till hade jag personligen undvikit. Jag unviker alla former av "Home" datorer, dvs bärbara som levereras med någon "Home" version av Windows. I synnerhet bärbara med jätteskärm, en stor skärm kostar mer än en liten och väljer du en bärbar med mindre storlek på skärmen till samma pris så får du troligen högre kvalitet. Så mitt tips om du väljer en dator med Windows, se till att den levereras med "Win7 Professional" eller "Win7 Ultimate". Då har du höjt up nivån från en dator som "barnen skall leka med". Välj en lite mindre skärm, 13-15 tum duger fint och kompletera hellre med en extern stor skärm. Ha åtminstone 2 GB RAM. Välj en dator med "premium-utbudet" av processorer, dvs ingen billig processor. Är processorn billig finns troligen andra flaskhalsar med i bussar etc. Dell har t ex serierna "Latitude" samt "Precision". De sistnämnda är lite över budget med riktigt bra. Acer har sin "Travelmate" serie som också tillhör de bättre hos Acer.

Sämsta argumentet nånsin. Dvs. min Asus G73 med 6gb ram, i7 cpu, gtx460 och 17" skärm är skit? Den har ju windows 7 home premium....
 
Själv ska jag nog titta efter en med 17" skärm.
Intel I5 duger nog, ser inget om USB3.
500GB klarar du dig med ett bra tag, sen om den är
snabb bara för att den är på 7200 varv är osäkert.
En liten SSD HD på 50GB gör datorn mycket snabbare,
men sånna datorer kostar nog skjortan.
Det går att önska högre än 1366 x 768 på skärmen.
Men en separat skärm för säg 3000:- eller samma pengar är fint,
då kan det ju räcka med 15" på bärbara.
Blir du missnöjd med 4GB minne så är det inte så dyrt med mera.
 
För den som själv vill jämföra de olika versionerna av Windows 7 så är detta en bra start:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/compare
Så länge man inte använder "Starter"-versionen så duger, i mitt tycke, vilken version som helst.

/Micha

Håller med, efter 1,5 år med Home premium har jag inte saknat något av funktionaliteten hos Professional eller Ultimate. Det extra finesserna man får med dem är mest intressanta i större driftmiljöer.

Jag förlitar mig till tredjepartsmjukvara för raw-hantering, men sedan några dagar det finns faktiskt ett codec pack från Microsoft: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=26829
 
Ska du redigera dina bilder i Photoshop så är det bra om grafikkortet stödjer Nvidia Cuda http://developer.nvidia.com/what-cuda. Cuda gör att bl a Photoshop kan utnyttja grafikkortets processor för att göra snabbare beräkningar = snabbare Photoshop. Vissa funktioner i Photoshop kan bara utnyttjas om man har ett grafikkort som stödjer dessa funktioner. Känner inte till om ATI har ett liknande system som Nvidia Cuda.

Det räcker inte att kortet stöder CUDA: Det måste också finnas med på listan över de kort som Adobe _godkänt_ för att de skall fungera (och dit hör bara Quadra-korten, och ett par äldre kort).

Nu kan man ju dock enkelt manipulera denna lista, men det är en helt annan fråga.
 
Om du är villig att bygga en dator själv skulle jag ta något som detta.

Jag skulle tagit ett bättre moderkort, bättre nätagg och bättre minnen.
Och framför allt en vettig processorkylare, den intel skickar med är inte mycket att jubla över.

ett par tusen extra men stabilare system
 
Jag skulle tagit ett bättre moderkort, bättre nätagg och bättre minnen.
Och framför allt en vettig processorkylare, den intel skickar med är inte mycket att jubla över.

ett par tusen extra men stabilare system

Ja, jo. Jag håller med dig, men han sa att han hade 10-tusen att lägga ut och då får man kompensera.
 
Och framför allt en vettig processorkylare, den intel skickar med är inte mycket att jubla över.

Vad är egentligen nackdelen med intels fläkt? Jag har kört min i7'a sedan senhösten 2009 utan att ha reflekterat över att den skulle vara dålig. Fläkten på grafikkortet låter dock en del.
 
Det är inget fel alls på stock-kylaren om man inte överklockar kraftigt.

Äh, jag fcik ett ryck... jag tog med mig följande kriterier till Inets webshop.

Ingen spelamaskin.
Ovilja att ful-patcha photoshop för att få CUDA-stöd.
Liten maskin.

Varför inte: http://www.inet.se/kundvagn/visa/677591/2011-07-30 Nästan 4.000kr billigare än föregående förslag... och ( i mitt eget tyckte) mer i linje med frågeställningen.

Ja, jag borde veta bättre än att gå in i datordimensioneringsdiskussioner på FS-forumet :)
 
Vad är egentligen nackdelen med intels fläkt? Jag har kört min i7'a sedan senhösten 2009 utan att ha reflekterat över att den skulle vara dålig. Fläkten på grafikkortet låter dock en del.
den kyler dåligt och låter mycket, jämfört med en bra kylare.
 
den kyler dåligt jämfört med en bra kylare.

Det där får nog lite stå för dig själv...

Handen på hjärtat: Såvida man inte överklockar sin maskin. Anser du verkligen att stock-kylaren kyler undermåligt, eller är högljudd? (Visst, jag använder själv en 140mm-kylare, men jag tillhör de som blir irriterad om min dator låter mer än ungarna nere på gården (Jag bor på sjätte våningen) ;) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.