Hej
Nikons 200-400mm har ett skyddsfilter fram som man kan ta bort, skruva bort som ett vanligt filter vilket påverkar längden av objektivet, min kompis har ett sådant och jag har för mig att det är typ 2-3cm tjockt med filtergänga??. Sedan lär 200-400 Nikon f/4 vara ett mer f/5 i ljusstyrka?
Maximala bländarstorleken är 4, men däremot har objektivet - precis som många zoomar - än lägre transmissionseffektivitet. En amerikansk fotograf (och ingenjör
har mätt ett helt gäng Nikon-objektiv både för transmissionseffektivitet och hur de sköter färgteckning:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=33785471
Som synes så har 200-400 ett "t-stop" på 5,1 vilket innebär att man tappar ungeför 2/3 bländarsteg i transmissionsförluster. Nu tappar de flesta telezoomar (vilket pckså framgår av mariannes mätning) runt ett halvt bländarsteg, så skillnaden mellan 200-400 och andra telezoomar är inte speciellt drastisk, runt ett tredjedels steg som mest.
Canons tror inte jag har skyddsfilter fram vilket gör att man kan göra det kortare men det blir förstås plus telekonvertern och kanske är mer ett f/4 dvs ljusstarkare och behöver då vara större i diameter än Nikons dito för att kunna släppa in mer ljus.
Nikons 200-400mm har ju otrolig närgräns på 2m, men kanske är det det som påverkar skärpan på långt håll om det nu stämmer? Kan kanske vara så också att i början av gluggen är det som en mellanring vilket påverkar närgränsen till det bättre men gör objektivet längre och då ev är mindre bra på långt håll, bara en massa funderingar.
Hade den haft som någon form av mellanring hade den över huvud taget inte kunnat fokusera på oändligt
Mycket har sagts om Nikon AF-S 200-400/4 och dess prestanda på längre avstånd. Jag har tagit några tusen bilder med både gamla (VR) och nya (VRII) versionen av 200-400 och visst är det mindre imponerande på avstånd. Men det är fortfarande inte direkt dåligt - slår ganska ledigt Nikons entusiastzoom 80-400 för att nu ta ett exempel. Grejen med AF-S 200-400/4 är att det på korta avstånd, dvs från närgränsen upp till sisådär 25-30 meter helt enkelt är sjukt bra. På 400 mm och porträttavstånd (överkropp, liggande bild) ungefär lika bra som ett 400/2,8 nedbländat ett steg till 4 ... Inte illa av en zoom.
Längst ned har jag bifogat en bild tagen under en basebollmatch på Örvallen, Sundbybergs hemmaplan. Först hela bilden, sedan en beskärning där du ser 100%. Avståndet är ungefär 100 meter, zoomad till 380 mm, bländare 4 (fullt öppen), 1/400 och iso 3200. Så där superkass tycker jag ändå inte att 200-400 är på längre avstånd ...
Sedan beror ju vikten mycket på hur mycket flourit man stoppat in, är ju lättare, samt hur mycket titan, etc man använt.
Canon har ju med sina nya supertelena visat att de kan få ned vikten en hel del, inte otänkbart alls att de lyckas göra sin variant lättare än Nikons - trots telekonvertern. Men, det kan också vara så att de hellre låter den bli en aning större och tyngre och försöker få till högre transmissionseffektivtet och kanske också bättre prestanda på långa avstånd.
Får se vad Canons 200-400mm får för närgräns.
Gårdagens bonus bilder med Canon 400mm 5.6, handhållet
Omar
Det där objektivet (400/5,6) är det många Nikon-ägare som är avundsjuka på ... Du bidrar till den saken