Hej
Allt blir kompromisser
För min del så satsar jag på fast tele då jag kör på längsta brännvidden för att nå fram till djuren, så jag skulle väldigt sällan ha behov av ett zoom. Sedan brukar zoom inte ha riktigt lika bra AF, sämre motljusegenskaper, något sämre skärpa och ofta mindre bra med telekonverter.
Visst skillnaderna kan vara väldigt små mot ett fast tele, säkerliggen ibland knappt märkbara men för min egen del så överväger fördelarna med fast tele.
Ofta brukar zoom vara något större och klumpigare än motsvarande tele.
Jag jämför lite med Nikon 200-400, kan tänka mig att Canons kan få samma prestanda?????
Mitt förra 500mm var något skarpare än mitt 400mm 5.6 men här är 400mm 5.6 något bättre på 5.6 jämfört med Nikon 200-400mm på full bländaröppning
http://www.naturescapes.net/phpBB3/...k=t&sd=a&sid=814c01a92b2cc2ed333432604aec293b
Sedan var det många som klagade på att Nikons 200-400mm tappade skärpan på långt håll, men på nära håll är det riktigt bra för tex sportfotografer. Och den tar inte teleconvertar så bra som fast.
"Near-sighted. Up close a gem. Shooting far distances, not so gem-like.
Mostly TC-phobic. Not a lens that tolerates all teleconverters well. You can get by with a TC-14E only (emphasis on the "get by"), and the TC-20E III operates well optically. All other TCs are suspect."
Ta en titt på björnbilden, en del påstår att den blir sämre redan på typ 15m.
http://www.bythom.com/Nikkor-200-400mm-lensreview.htm
Sedan har det visat sig att Nikons 200-400mm f/4 är mer ett f/5 objektiv också vanligt på zoomar.
"Actual performance is somewhere around t/5"
Canons nya 500mm f/4 väger något mindre än Nikons 200-400mm f/4.
Jag bara spånar lite och drar en parallel med Nikons 200-400mm, men Canons kan ju förstås vara mycket bättre och det säger ju inte lite då Nikons 200-400mm är ju riktigt bra för att vara ett zoom.
Det handlar förstås vad man fotar, men fotar man som mig på relativt långa avstånd på snabba skygga fåglar så är det fast tele som gäller för mig.
Väldigt kul att Canon kommer släppa detta objektiv.
Mvh
Omar Brännström