Annons

Ny bugg i 5D Mk II-firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Kan inte se att Fotosidan eller någon annan har skrivit om det, så:

Det finns en ny bugg i 5D Mk II:s firmware. Om man ansluter ett Canon 100/2,8L-objektiv (det relativt nya objektivet, inte den äldre modellen) och sätter kameran i M-läge och Live View-läge (dvs filmläget) så ändrar sig bländaren när man fokuserar manuellt.

Jag skaffade precis ett sådant objektiv och kan bekräfta att buggen existerar även hos mig.

Vi får hoppas att Canon snart släpper en uppdatering.

/ Kiwi

Är sugen på just en 5d med det objektivet.Hur tycker du att bilderna blir?Tänkte att det borde funka bra till porträtt om boken är fin på det objektivet.
Lite off topic kanske :)

Leif: Det kan inte vara ett normalt beteende! Jag ser hur ljuset ändras, om än väldigt lite, när "ryckningarna" kommer. Så kan jag inte ha det när jag filmar och vill använda manuell fokusering.

Patrik: Jag hämtade ut objektivet så sent som i morse, så jag har inte hunnit testa det än. Dock har jag även förra 100/2,8-versionen och det var sannerligen skarpt! Jag förväntar mig inte sämre resultat av detta. :)

/ Kiwi

Jag har använt det nya 100mm macro en längre tid och objektivet är lätt, skarpt och trevligt, så trevligt att jag inte använder mitt 85/1,2 mk2 till exv porträttjobb längre.
Det enda bökiga är motljusskyddet som är ganska stort och jag har slagit i objektivet/motljusskyddet ett antal gånger på jobb.

Objektivet är mycket bra i mitten men blev lite förvånad när jag provade den nya zoomen 70-200/2,8 mk2 på 100mm och jämförde zoomen mot 100mm macro, vid bländare 5,6 och mitt vanliga testmotiv upp mot juridicum här i Lund så var zoomen skarpare ut mot kanterna. (säger en hel del om nya zoomens upplösning på 100mm)
Styrkan vad det gäller 100mm macro är 2,8 där mittskärpan är otroligt bra redan på bl 2.8, och mycket bättre än zoomen som behöver bländas ner .
Jämfört med gamla 100mm macro så är upplösningen likvärdig men nya 100 mm IS macro har något högre kontrast och brilliance än föregångaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar