Annons

Ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Beställde en HP LP2475 24" Wide från Dustin. Kampanjpris 6995 ink moms för en skärm med S-IPS! Måste vara prisvärt enl vad jag fått reda på efter att surfat runt ett bra tag. Motsvarande prestanda på en Eizo kostar tre ggr så mycket och NEC har jag fått många negativa omdömen om.
 
Anledningen till att Eizo är så mycket dyrare är dels för att de har "kontrollanter" ute hos paneltillverkarna. De har därför chans att välja de bästa panelerna av en specifik teknologi, t.ex. VA paneler som Eizo oftast väljer.
Vad jag ville kommma till är att man inte alltid behöver få en toppenskärm för att de står att den har en IPS panel på den, saker och ting tillverkas i kvantitet och där är det i princip omöjligt att kontrollera varje panels exakta prestanda. Vill man sen rättfärdiga Eizo's dyrare pris genom att ha detta i åtanke får ju var och en själva avgöra.
 
Beställde en HP LP2475 24" Wide från Dustin. Kampanjpris 6995 ink moms för en skärm med S-IPS! Måste vara prisvärt enl vad jag fått reda på efter att surfat runt ett bra tag. Motsvarande prestanda på en Eizo kostar tre ggr så mycket och NEC har jag fått många negativa omdömen om.

Det var ju ganska intressant, eftersom NEC har ganska gott rykte på bildskärmsmarknaden för High-End users.

Enligt TFTCentral så är det bara ett versionsnummer som skiljer den panelen från den som sitter i NEC 2490/2690. Kallas fö. för H-IPS

EIZO har för det mesta S-PVA i sina High-End skärmar. Så det är kanske inte helt rättvist att jämföra en hårdvarukalibrerbar Fabriksjusterad skärm med en mjukvaruprofilerbar skärm från löpande bandet ;)
 
Tokbilliga skärmar

Har hört från flera håll att en ”tokbillig” skärm, Philips 220SW9FB, skulle vara utmärkt att jobba heltid på. Letade på nätet och hittade denna testartikel, ”6 tokbilliga 22-tummare”, från Pcföralla. Kolla här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.204476/6-tokbilliga-22-tummare

Frågan är vad detta test är värt? Man anger tydligen inte så många testvärden… Tester i tidningar kanske man inte ska ta så allvarligt på?

En fråga som kanske kan vara intressant är hur Philipsskärmen står sig jämfört med de skärmar som nyligen diskuterats här på FS t ex
Här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109009&highlight=dustin+s-ips&page=2
Och här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109789&highlight=dator
Har någon provat dessa billiga skärmar?
Själv kör jag en LaCie på min stationära men skulle önska en bildfäig liten smidig skärm till min laptop.
/Harald
 
Samtliga skärmar i PC för Alla testet har TN-paneler, vilket gör dem mindre lämpliga för bildbehandling. (Ljushet och färgton varierar med betraktningsvinkeln.)

Att en skärm är bra för kontorsarbete betyder inte att den är bra för bildbehandling, även om de lite dyrare kontorsskärmarna (med S-PVA paneler) ibland kan vara ett prisvärt alternativ. Men vi talar då om priser på 5000 - 6000 kr för 22-24 tum.

Vill du komma billigare undan rekommenderar jag dig att titta på en begagnad skärm istället, det går ofta att göra klipp på ett par år gamla skärmar vilka brukar säljas för mindre än halva nypriset. Jag köpte själv en 24 tum HP LP2465 för 2300 kr hos IT-Aution (http://www.it-auktion.se/), väldigt trevlig skärm för pengarna. Många gånger bättre för bildbehandling än en TN-panel oavsett pris.

En bra sida för information om paneltyper i olika skärmar är: http://www.flatpanels.dk/skaerme.php. Skall du leta efter begagnat är det paneler av IPS eller PVA typ som du är ute efter, det finns en bra förklaring av de olika paneltyperna på Flatpanels DK.
 
Tack för ditt seriösa svar och dina tips!
I en av trådarna står att vissa IBM/Lenova Thinkpads t ex T40p, T41p och T60p skulle ha isp-panel. Hittade en x60s och där står i manualen under Display: 12.1 inch, 16M colors, super wide viewing angle XGA (1024x768 resolution) TFT color LCD.
Vad innebär detta? Hur får man fram typen av skärm?
Fick inga träffar på flatpanels.dk
/Harald
 
Ingen som har erfarenhet av Eizos nya skärm 2432W? Jag kommernog att slå till på den, fått bra testvärden etc.

Vilken kalibrator skall jag köpa?

/anders
 
Hoppar på den här tråden eftersom även jag är sugen på ny skärm.
Har kommit fram till tre kandidater:

Eizo Flexscan S2432W ca 8000kr i dyraste laget...
HP LP2475W ca 6000 kr
Dell U2410 ca 5000 kr

Hur står sig dessa skärmar mot varandra?
Någon annan skärm i samma prisklass jag bör kika närmare på?

Jag har tillgång till en Eye-One Display 2 kalibrator, duger den fortfarande till nya skärmar eller behöver jag investera även här?
 
Jag köpte S2432W, kostar men det var det värt!

/a

Hoppar på den här tråden eftersom även jag är sugen på ny skärm.
Har kommit fram till tre kandidater:

Eizo Flexscan S2432W ca 8000kr i dyraste laget...
HP LP2475W ca 6000 kr
Dell U2410 ca 5000 kr

Hur står sig dessa skärmar mot varandra?
Någon annan skärm i samma prisklass jag bör kika närmare på?

Jag har tillgång till en Eye-One Display 2 kalibrator, duger den fortfarande till nya skärmar eller behöver jag investera även här?
 
Jag köpte S2432W, kostar men det var det värt!/a

Jag är övertygad om att den är bra men jag har just uteslutit den från min aalternativ.

Som det ser ut nu står det mellan Dell U2410 och HP LP2475W.

Läste att svärtan ska vara bättre på HP men hur mkt skiljer det eg mellan 0,17 och 0,22 cd/m2.

Dellen verkar vara bättre på att simulera sRGB, men vilken betydelse har det?
Upplever man det som störigt att surfa webben och se på film med en wide-gamut?

HP - Dell - HP - Dell - HP - Dell ...
Snälla hjälp mig välja =)
/robert
 
Herregud, Om du inte avser att kalibrera. Köp billigaste som finns. :) Min skärm, EIZO S2231W sköter sig alldeless utmärkt.Bra all-round skärm som visar grymt bra färger efter kalibrering. Sitter mig veterligen en Samsung s-pvapanel i den. Utan kalibrering blöder färgerna precis som på alla wide gamnut-skärmar...

Kalibrerad mot 120cd med Eyeone Display II. Delta average: 0,22. Max: 0,87. Deviation: 0,19.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.