Foto och Bildteknik
Avslutat medlemskap
Till er som fortfarande är intresserade av enkelhet istället för att handla prylar kan jag rekommendera följande sida för skärmtest: http://help.crimson.se/help/testbild/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
!
Ahh.
Intressant att du använder instrument, och inte litar på din egna kunskap och överlägsna mänskliga tränade uppskattning.
Tycker det primära är att man vet hur ens skärm funkar, så att man har en någorlunda referenspunkt, dvs man vet på ett ungefär hur bilden blir allmänt. Har en ganska enkel skärm men jag kan se svärtan ner till i princip 0,0,0 vilket jag tycker är viktigast.
Redigeringsbilden blir då ganska kritig i skärmen (vilket jag gillar o ger mig full koll). Den färdiga bilden visas sedan i en Retinaskärm och blir då en "common" bild som ger ett medelvärde för andras skärmar, surfplattor mm.
Nästa skärm som köpes in kommer också bli en som täcker 0,0,0 2,2,2 4,4,4 osv. Resten tycker jag ändå är subjektivt och vad som är korrekt.
Sysslar man med trycksaker och vill ha allt 1:1, då kan jag mer förstå behovet, men även där finns det ett utrymme för subjektivitet.
Nu tycker jag vi försöker hålla en bra ton i tråden - du kanske lär dig något nytt på resan...
Det finns en bra testbild på Crimsons sida att ladda ner för den hugade. Eller beställ en utskrift av Crimson på denna (jag förutsätter att de har styr på sina processer samt utskrifter och levererar en färgriktig pappersbild). Då kan du göra jämförelsetestet med din skärm.
Förklara gärna för de som läser tråden vad du anger för siffror och krångla inte till det. Du skrämmer bort en stor del av forumets medlemmar genom att svänga dig med dylika uttryck. Macskärmarna är generellt sett bra skärmar att bildredigera i.
För er som kommer att lägga en del pengar på en ny skärm inklusive mig själv, kommer minst 4K upplösning vara en förutsättning för köp. Att idag köpa en gammal "full-HD" skärm är att inte om kasta pengarna i sjön en gammal teknik. Med tanke på de fina bildfilerna kamerorna levererar så gäller det att ha en skärm som gör dessa rättvisa.
Tyckte du borde ta upp en lång rad andra parametrar för att du ska få en bra skärm. Först och främst ett färgomfång som täcker in minst Adobe RGB, sedan att skärmen är helt jämn i färgåtergivningen över hela skärmen (vilket medför att skärmen måste mätas upp och balanseras på fabriken) och att den gärna är hårdvarukalibrerad.
4K är bara en faktor som man bör kolla på. Stirrar du dig blind på att skärmen ska ha en 4K upplösning så riskerar du köpa en skärm som inte alls klarar av de övriga parametrarna som är minst lika viktiga som upplösningen.
P.S och jag själv har en 4K-skärm från Eizo, men som också täcker in 100% av Adobe RGB, har en variation på ljushet och färg på mindre än 5% och är hårdvarukalibrerad.
Tyckte du borde ta upp en lång rad andra parametrar för att du ska få en bra skärm. Först och främst ett färgomfång som täcker in minst Adobe RGB, sedan att skärmen är helt jämn i färgåtergivningen över hela skärmen (vilket medför att skärmen måste mätas upp och balanseras på fabriken) och att den gärna är hårdvarukalibrerad.
4K är bara en faktor som man bör kolla på. Stirrar du dig blind på att skärmen ska ha en 4K upplösning så riskerar du köpa en skärm som inte alls klarar av de övriga parametrarna som är minst lika viktiga som upplösningen.
P.S och jag själv har en 4K-skärm från Eizo, men som också täcker in 100% av Adobe RGB, har en variation på ljushet och färg på mindre än 5% och är hårdvarukalibrerad.
Har du bra tips på olika skärmar som uppfyller "dina" kriterier? Jag tycker man kan läsa tills ögonen blöder och ändå inte bli mycket klokare
Det vore perfekt med en klistrad tråd med rekommenderade skärmar för t.ex. upp till 5000 kr, 5-10000 kr, över 10000 kr.
För er som kommer att lägga en del pengar på en ny skärm inklusive mig själv, kommer minst 4K upplösning vara en förutsättning för köp. Att idag köpa en gammal "full-HD" skärm är att inte om kasta pengarna i sjön en gammal teknik. Med tanke på de fina bildfilerna kamerorna levererar så gäller det att ha en skärm som gör dessa rättvisa.
I vanlig ordning kommer säkert som en vårflod, gamla skärmar reas ut i drivor framöver, pass upp så du inte köper grisen i säcken. Jag kikade på den nya Imac-skärmen och den ger en mycket fin och naturlig bild. Om man uttrycker sig enkelt. Dell Och Nec gör också fina skärmar. Samt Eizo. Pass upp för ljussvaga skärmar bara, det kan bli en begränsning om du vill jobba i lite mer upplysta rum - även om det inte är optimalt.
Har ni funderingar på att uppgradera framöver?...
Yrkesskärmarna är för dyra för de flesta och de absolut högsta kraven klarar sig den gängse fotointresserade användaren väl utan. För egen del kommer jag troligen satsa på en en Imac. Vad jobbar du med inom detta yrke? Det känns som om du hamnat i fel forum egentligen. Det finns ju även forum för aktivt yrkesfolk. Lika lite som jag rekommenderar en Hasselbladare till en amatör som ska köpa en kamera rekommenderar jag en skärm för yrkesbruk som är väldigt kostsam.
När det kommit teknik som kan få dina bilder så högupplösta som möjligt och med en fantastisk skärpa tycker jag det är märkligt att man nöjer sig med sämre.
Det är ju helt irrationellt att inte vilja ha de skarpaste och mest högupplösta skärmarna som finns att köpa.