Annons

Ny Badad D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Yepp!

Destillerat, avsaltat, avjoniserat mm mm avser endast salthalten i vattnet. Syrehalten är densamma (mättad) vid atmosfärstryck.

Vill man ha ett syrefritt vatten, så måste det avgasas. Detta kräver ett visst arrangemang, dock... Enkelt beskrivet så blir det kokande vattnet i kastrullen syrefritt vid 100 grader Celsius och atmosfärstryck. Men så fort det slutar att koka, så syresätts vattnet på nytt eftersom vattenytan står i direktkontakt med luften (syre).

Snacka om off-topic!!! :-D

Fridens
Oscar

Men destillerat vatten borde ge mindre avlagringar efter att det har torkat?

Jag har fyra liter destvatten ståendes i garaget, men KONSTIGT NOG har tanken aldrig slagit mig att jag skulle hämta in den och hälla ut allt över min kamera! :)

Helt korrekt! Ett avsaltat vatten ger avsevärt mindre avlagringar, då det helt enkelt finns mindre salter som kan fälla ut.

Det var i något tidigare inlägg här, där man skrev att "vädertätad" inte är samma sak som "vattentät". Ganska klockrent sammanfattat! Man kan ju exempelvis jämföra klockor, där det finns "normala" till klockor som är vattentäta ner till ett visst djup. Vill man plaska med sin kamera, så är det UV-hus eller formpressade plasthöljen/kåpor som gäller.

För egen del så funkade mina prylar utmärkt på min Nya Zeeland-trip, som bestod av en hel del regn samt vattenstänk från havet i samband med båtturer. Husen D2X och D200 med olika gluggar funkade felfritt!

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar