Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Badad D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det är nog därför vissa delar hunnit rosta. Det går på nolltid om det finns minsta lilla fukt kvar. Antagligen bara att kassera den.
Jag "räddade" en Nikon F4 för många år sedan. Tappade den i saltvatten. Tog upp den och sköljde av den i sötvatten omedelbart och la den sedan i en hink med rent sötvatten! Jo, det är sant! Sedan direkt iväg till verkstaden och tack vare att saltvattnet sköljdes ur snabbt och förvaringen i vatten så förhindrades rost och oxidation, syret kom inte åt! Kameran gick att rädda och funkade utan problen resten av tiden jag hade den i min ägo.

Jag läste historien om hur det där gick till:

Ägaren var på semester hos vänner på Hawaii, och fotade vid strandkanten. Det rådde storm vid tillfället. En stor våg kommer in och håller på att ta med sig fotografen, han räddar sig hårfint med diverse skador. Det gick sämre för kameran som ni kan se.
Nu har han bärgat kameran, och fått en fråga från Thom Hogan (Nikon-Guru) om han kan kan få låna kameran. Det fick han. Kommer väl ett repotage på hans sida vad det lider.

Ska inte den kameran vara extra tätad, eller är det bara på papperet? Ser ut att läcka som ett såll.

Micke.

AeS skrev:
Det är lite skillnad på vädertätad och vattentät.

Helt införstådd med kameran är inte IP-klassad
men om "olyckan " gått till som det antytts längre upp i tråden tycker man att väderskyddet skulle ha klarat att hålla vattnet utanför kameran.
Den ser ut som om den legat på botten ett tag.

Micke.

Usch, det där såg inte skoj ut.
Jag drabbades av läckande batterier i min blixt och kontakterna i batteriluckan ser ungefär likadana ut som på en del av bilderna där...

Lawson skrev:
Helt införstådd med kameran är inte IP-klassad
men om "olyckan " gått till som det antytts längre upp i tråden tycker man att väderskyddet skulle ha klarat att hålla vattnet utanför kameran.
Den ser ut som om den legat på botten ett tag.

Micke.

Kanske var lite otydlig. Men naturligtvis så hamnade kameran i vattnet.

Det förstår väl alla att kameran inte kan få dessa skador av lite saltvattenstänk !

Kameran i fråga var under vatten i tre minuter om jag minns rätt från ursprungsinlägget. Tre minuter i saltvatten lär nog ingen kamera klara :)

Då kanske detta är en början till Canon Vs Nikon Outdoor Watertest (hur bra/länge kameror klarar väta utomhus = test tills de lägger av) den artiklen skulle iaf jag vilja läsa =)

kanske redan finns?

vissa kameror säjer sig ha bättre tätning än andra och vissa ingen alls....... men tänk om en utan tätning kan va bättre tätad än en med? av ren slump? ........

Kom igen alla fototidningar ut och testa !!!

hadé

En otätad kamera är ju i varje fall lättare att spola ur med sötvatten och sen destillerat vatten för att sedan torka i ugnen på 40grader eller så. :)

vaktmästaren skrev:
Jag "räddade" en Nikon F4 för många år sedan. Tappade den i saltvatten. Tog upp den och sköljde av den i sötvatten omedelbart och la den sedan i en hink med rent sötvatten! Jo, det är sant! Sedan direkt iväg till verkstaden och tack vare att saltvattnet sköljdes ur snabbt och förvaringen i vatten så förhindrades rost och oxidation, syret kom inte åt! Kameran gick att rädda och funkade utan problen resten av tiden jag hade den i min ägo.

En sanning med viss modifikation...
Vattnet i hinken är syremättat (ca 15 mg/l), varför korrosion uppstår även i denna miljö om metallytorna blir exponerade för länge.

Självklart är åtgärden den bästa vid saltvatten-kontakt, men man bör inte låta huset ligga å drälla att för länge i sötvatten eller destillerat vatten (samma syrehalt).

Att korrosionen blir värre (snabbare korrosionsförlopp) i saltvatten, beror på den höga salthalten och närvaro av syre. Men syret i sig ger oxå upphov till korrosion även i vatten med mycket låg salthalt, fast då långsammare.

Ytterligare parametrar som påverkar korrosionsförloppet är vattnets pH-värde och temperatur.

Fridens
Oscar, som jobbar med korrosionsproblem i vatten-ångsystem

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar