ANNONS
Annons

Ny 350D eller beg.10d?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag är inne på samma fråga som personen som startade denna tråd, jag vill absolut inte starta en ny eftersom det redan finns så galet många inom samma område.

men om det fortfarande finns någon som håller koll på denna tråd så vill jag fråga vilken kamera som skulle rekommenderas för mej utifrån dessa fakta:

jag har nu fotat analogt med en eos 5:a och dia i snart ett år. nästan alltid iso 100 för så lite korn som möjligt och för att jag tyckte det var lättare att lära sig kameran från "scratch".
med samma ljuskänslighet så förstår jag vid framkallningen vad som berodde på det ena eller det andra. (+ att jag hittills nästan bara har fotat i dagsljus)
har vant mig fota i det manuella läget och även vid de två rattarna, den bakre och den vid avtryckaren.
Kan inte säga att jag är blixtsnabb på att ändra bländare och slutartid med hjälp av dessa men jag använder dom flitigt.

Älskar även möjligheten att kunna skjuta i 5fps då jag verkligen gillar att ta skateboardbilder och andra bilder på föremål som är i rörelse.

Vad jag förstått efter alla olika trådar jag läst så skiljer sig inte bildkvaliteten särskilt mkt mellan 350d och 20d utan SJÄLVKLART är det något som är mer beroende av vilken glugg man använder. Men jag har ingen koll på handhavande etc., jag läste i denna tråd att med 350d måste man använda knappar istället för rattar.. gör det att det tar längre tid?

om någon orkar läsa denna "novell" så får ni gärna komma med förslag om vad jag borde välja, ska väl tillägga att om jag hade mkt pengar skulle jag redan vara ägare av en 1D mark 2 och ett gäng L-gluggar... ;)
som alla andra har jag en begränsad ekonomi och den första gluggen jag skulle köpa efter en eventuell uppgradering till digitalt skulle vara typ sigmas 18-50/2.8 och ett fisheye med lägre mm.. typ ett peleng 8mm istället för mitt nuvarande zenitar 16mm
mvh / m

mkkn skrev:
Vad jag förstått efter alla olika trådar jag läst så skiljer sig inte bildkvaliteten särskilt mkt
Den enda noterbara skillnaden i bildkvalitet är att du får lite mindre och snyggare brus vid 800 och 1600 ISO med 20D, knappast en avgörande skillnad, särskilt då man troligen använder brusreducering efteråt iaf.
mkkn skrev:
om någon orkar läsa denna "novell" så får ni gärna komma med förslag om vad jag borde välja, ska väl tillägga att om jag hade mkt pengar skulle jag redan vara ägare av en 1D mark 2 och ett gäng L-gluggar... ;)
Enkelt, 20D om du har råd, 350D ger inte den serietagning som du ville ha.

I annat fall är 350D det bästa lågprisalternativet.

Hej

350D kommer du långt med.

Jag har haft D30, D60, 300D
har 350 och 1D mk2 nu

350 känns rätt på många sätt, den e framförallt snab, det e det som avgör varför 350D är förslaget.

300D är bra, exponerar bra, men tar evigheter att starta även efter autopowerdown o så sparar den segt.

fixa dock en bra glugg o skippa kitsaken, köpte just 18-50/2.8 sigman.

Roine

tack roine!

som jag skrev så tänkte jag köpa sigman eller nån annan likvärdig glugg efter hus-köpet. men det jag även undrar om 350d är knapparna istället för rattar som jag hörde det ryktas om, hur fungerar dom? du verkar ju ha något bra att jämföra med: 1D mark 2..

/ mkkn

Med snabbt CF kort, jag har ultra 2 så tuggar den på rätt bra med råfiler.

Har ställt ner min MK2, den kan ju ta drygt 8 i sekunden rätt länge eftersom även den sparar undan rätt bra. Men det blir för tätt mellnan bilderna, ställt ner den till ca 4 i sekunden, även det e snabbt.

Lagrar 20D lika fort som 350D? För 350D har samma processor som 1D mk2 om jag minns rätt.

Roine

"Inte en betydande skillnad" innebär att det är en skillnad, men inte stor.

"Betydande skillnad" är alltså ett ganska kraftfullt begrepp.

roinek skrev:

Lagrar 20D lika fort som 350D? För 350D har samma processor som 1D mk2 om jag minns rätt.

Roine

Ja. 20D och 350D är lika snabba internt.

1D mark II har dubbla processorer. En för AF och en för övrigt processorarbete.

1D mark II klarar att skriva ca dubbelt så snabbt som 350D och 20D om man använder rätt SD-kort.

Senast ändrad:
roinek skrev:
Det är samma processor i alla canons systemkameror som säljs nu.

20D har därimot fördelen av att ha större buffert än 350D.

10D har trevligt slutarljud. Om det nu har betydelse.

Känn på kamerorna och hur de är att jobba med. Du kanske tycker att 20d är för tung eller 350d är för liten, då spelar knappar/inmatningshjul mindre roll.

//M

MortenG skrev:
10D har trevligt slutarljud. Om det nu har betydelse.
Trevlig vet jag inte, den hörs ju knappt, men det är kanske det du menar med trevlig ;-)

MortenG skrev:
Känn på kamerorna och hur de är att jobba med. Du kanske tycker att 20d är för tung eller 350d är för liten, då spelar knappar/inmatningshjul mindre roll.
10D är klart tyngre och något större än 20D och 20D är klart tyngre och mycket större än 350D.

Det mest elementära är att du skippar kitgluggen. Den är en riktig "flaskhals" - kameran förtjänar bättre ;)

dunberg skrev:
Jag fick höra att 350D skulle vara plastig och förväntade mig den där glänsande plasten som jag har för mig att 300D har. (Rätta mig om jag har fel!) 350D blev dock en positiv överaskning i det hänseendet. Plasten känns inte så plastig som man skulle kunna tro.
Jämfört med 300D är det en klar förbättring, utan tvekan.

ok.. det här var verkligen hjälpsamt. jag behöver kanske inte 8fps. men 350d:s 3fps känns kanske i minsta laget. när det handlar om skateboard så behövar man sällan hålla in avskjutaren i längre än 2 sekunder, så någon större buffert behöver jag inte heller men åtminstone så att den kan tuffa på upp till 10 eller 12 stycken.

enda anledningen att jag nu funderar på att gå över till digitalt är kostnaden per tagen bild.
visserligen får jag många framkallningar och inscanningar för summan av en 20d och två gluggar. men ack så många fler exponeringar det skulle bli, aldrig något mer snålande!!

www.ne.se:

bety´dande adj., ingen böjning
ORDLED: be-tyd-ande
• viktig {se betyda 4} {eansenlig, avsevärd, försvarlig 1}: militären spelar en ~ politisk roll i Latinamerika; ett ~ bidrag till forskningen

Med risk för att någon redan svarat så här (någon borde gjort det och jag orkar inte läsa mig igenom alla sidor av tjivande):

Har du känt på och plåtat med båda kamerorna?, om inte försök ragga folk där du bor som har kamerorna och fråga om du kan få bjuda på en kopp kaffe mot ett litet test av dennes kamera.

att höra att en kamera är plastig går inte att jämnföra med att känna hur plastig den är.

att manuellt focusera med 10d:s sökare är en fröjd jämnfört med att göra det samma med 300d, hur det är med 350d på den punkten vet jag ej.

testa och välj själv.

FrePe skrev:
att manuellt focusera med 10d:s sökare är en fröjd jämnfört med att göra det samma med 300d, hur det är med 350d på den punkten vet jag ej.
En skillnad är att 350D har ljusare sökare med bättre kontrast än 300D, storleken är den samma dock.

hmmm, den e ljusstarkare som kim säger, men mindre dock. Kommer man från en EOS 5 är det som natten kom tidigt attt itta i dessa kamror.

Taget från http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/

En bra sammanfattning.

The 350D's viewfinder does appear to have changed slightly, magnification is down from 0.88x to 0.8x which makes the size of the frame smaller when looking through the eyepiece. However Canon's claim that the new focusing screen means a brighter image does appear to be true, the view certainly seems brighter and yet the screen is just as matte for manual focusing.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar