Annons

Ny 20D firmware ser ut att vara på gång

Produkter
(logga in för att koppla)

dagr

Aktiv medlem
"Canon Inc. has confirmed that it plans to release a firmware update for the EOS 20D. The new firmware (Version 1.0.4) is scheduled to be posted on the Canon Inc. website no later than tomorrow, October 1. The URL will be:
http://web.canon.jp/Imaging/eos20d/eos20d_firmware-e.html

This firmware update (Version 1.0.4) incorporates the following changes:

1. Fixes the issue of the shutter not releasing.
2. Improves communication reliability when using some CF cards.

A full description of the new firmware and a set of installation instructions will be provided at the web site. Customers will be able to download the new firmware after supplying their camera's serial number. Installation procedures will be similar to previous firmware updates with the following exceptions:

The firmware being released on the Web will require a card reader for the update process. Therefore, it will not be possible to perform the update via a USB connection between the camera and the computer.

Once the firmware update operations are finished, it will be necessary to remove the battery from the camera and then reinsert it to have the new firmware take effect. The new firmware version will be displayed as soon as the update is finished, but it will function as the previous version until the battery is removed and replaced."
 
Nu är det bara att vänta på nästa stora tråd...

Vem har uppgraderat:)

På dpreview så är det mycket "Länken fungerar nu"... "Nej, nu har den slutat att fungera..."

Men det verkar rätt klart att det kommer en FW uppgradering.

--jalle
 
Jag vågar inte installera firmwaren förrän den blir officiell... man ska vara misstänksam mot saker som åker upp och sedan åker ner igen... :) För övrigt läste jag på dpreview att någon kommit fram till att vissa kameror förmodligen låser sig för att batterikontakterna i 20D är lite ihoptryckta. Verkar som han hade löst det genom att böja ut dem lite så att de får bättre kontakt.
 
Från Canon Japans hemsida:

Q: What features are updated in the Firmware Version 1.0.4?
A: It includes the modification for the following issues;
Fixes the problem of shutter release not working.
In rare cases, the camera freezes and the shutter stops working if a lens removed or attached while the camera is in auto power off mode. (In other cases, the camera might hang up during continuous shooting.) - This problem has been fixed.
Improves reliability when using some CF cards.
Improved reliability of communication with CF cards
 
Det har sagts förut här, men det kan vara betydligt fler fixar i updaten än vad Canon säger officiellt. Kanske problemet med att den låser sig vid objektivbyte är fixat.
Vad någon om man kan avbryta uppdateringen utan risk? Ligger själva update-funktionen i ROM?
 
academic skrev:
Nu finns firmware 1.0.4..

Har någon testat?????

Jag har precis installerat och det gick smärtfritt. Det ser ut som om problemet med att kameran ibland låser sig efter att ha varit i viloläge nu är löst. Det trasslade ofta med min 50/1,4 men nu är trasslet borta. Skönt!

Gjorde nyss mina första "riktiga" utskrifter av bilder med nya kameran och är riktigt nöjd. Nu är jag glad att jag skippade 1D MkII och sparade 25 laxar. :)
 
Linmajon skrev:
Det har sagts förut här, men det kan vara betydligt fler fixar i updaten än vad Canon säger officiellt. Kanske problemet med att den låser sig vid objektivbyte är fixat.
Vad någon om man kan avbryta uppdateringen utan risk? Ligger själva update-funktionen i ROM?
Jag uppdaterade utan att stöta på några problem. Tog väl någon dryg minut gissar jag.

Att avbryta uppdateringen låter inte som någon bra ide. Tvärtom så varnar Canon för att man ens skall trycka på någon knapp under uppdateringen.

Uppdateringen skrivs till kamerans flashminne.
 
Nu har jag laddat in 1.0.4. Det gick bra, nu återstår och se om kameran hänger sig igen.

Väntar fortfarande på en Windows-version som inte hänger sig...
 
Min fungerar utmärkt efter uppdatering till 1.04. Har dock inte använt den tillräckligt mycket efter uppdateringen för att kunna avgöra om den har hjälpt eller ej (jag hade "bara" en låsning med 1.02).

Det verkar dock som en del misslyckas med flashningen. Följande info finns just nu på dpreview-länken nedan:

"WARNING: Some people are reporting issues with this firmware update, our advise is to wait for further information from Canon. There are several threads running on our Canon EOS 20D/ 10D/ D60/ D30 forum talking about cameras being 'killed' by this update. We'll update this story as soon as we get confirmation either way."

http://www.dpreview.com/news/0410/04100403canon_eos20dfw104.asp
 
Jag har iofs inte haft några låsningsproblem, men uppgraderade ändå till 1.04 igår. Uppgraderingen gick smärtfritt, inga som helst problem.

mvh
 
Uppgraderingen har dock låst en del människors 20D.

Tills Canon vet vad de ska göra har de tagit bort 1.04 från sidan temporärt.
 
Hålla fingrarna borta från uppdateringar gick ungefär lika dåligt som vanligt. Uppdatering gick dock utan några som helst bekymmer. Min 20D har väl hängt sig ca tre ggr tidigare, inte hänt än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.