Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

numrering vid import i LR 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ger löpnummer när fler än en bild har samma "tagningsminut", inte annars. Man kan lägga till ett explicit löpnummerfält om man vill ha det.

Problemet med det är väl att numreringen fortsätter vid datumskifte, och så ville inte TS ha det. Jag googlade lite efter detta, och det verkar inte finnas någon riktigt bra lösning på det.

Själv låter jag filerna heta som de heter, och letar rätt på dem med nyckelord och dylikt i stället ...

Den ger löpnummer när fler än en bild har samma "tagningsminut", inte annars. Man kan lägga till ett explicit löpnummerfält om man vill ha det.
Du får underkänt i betyg... så här i skolstarten ;)
Läs uppgiften o lös problemet istället för att lösa ngt annat som inte TS har frågat efter.
PS det gäller även Jaan DS

O jag håller med om att jag är intresserad av motiveringen att numreringen skall börja om för varje datum. Jag kan inte se nyttan själv.

Du får underkänt i betyg... så här i skolstarten ;)
Läs uppgiften o lös problemet istället för att lösa ngt annat som inte TS har frågat efter.
PS det gäller även Jaan DS

O jag håller med om att jag är intresserad av motiveringen att numreringen skall börja om för varje datum. Jag kan inte se nyttan själv.

Det kanske skulle vara klädsamt om man själv lever upp till de krav man ställer på andra

Det kanske skulle vara klädsamt om man själv lever upp till de krav man ställer på andra
Jag har inte kunnat lösa problemet på annat sätt än att man importerar bilderna i omgångar per dag.
O det var inte heller vad TS vill ha, så jag går bet....

Du skall inte ta texten med det underkända betyget personligt. Ber om ursäkt om ni tog illa vid er.
Det var mer en parallell till alla barn som man ser med sina splitternya ryggsäckar o stora leenden på läpparna i dessa dagar.

Tack för alla försök att svara på min fråga! Varför jag vill ha det som jag frågade efter? Ja det är väl en bra fråga. Tänkte att det skulle vara ett snyggt sätt att namnge filerna. Men visst. Ordningen spricker ju när jag sorterar ut och slänger bilder. Jag får helt enkelt ge upp detta och se om något av era tips är tillfredställande.
Tack för tips och engagemang :)

mvh
cf

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto