Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

numrering vid import i LR 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har försökt söka efter svar på hur jag får en löpande numrering vid import i LR 5.
Dvs jag vill att den löpande numreringen skall se ut så här:

20140819-0001.raf
20140819-0002.raf
20140819-0003.raf
20140820-0001.raf
20140820-0002.raf
20140820-0003.raf

Numreringen skall alltså börja om på varje nytt datum. Går det överhuvudtaget i LR? Har testat dom olika varianterna av numrering som går att välja vid import men blir inte klok.

mvh
cf

Ja det går. I alla fall om minnet inte sviker.
I importdialogen finns en mall vald. Du kan bygga din helt egna mall. Med filter,grundskärpning you name it.
Klicka bara på mallen, ställ in det som du vill ha det och spara sedan under nytt namn.

Jag har försökt söka efter svar på hur jag får en löpande numrering vid import i LR 5.
Dvs jag vill att den löpande numreringen skall se ut så här:

20140819-0001.raf
20140819-0002.raf
20140819-0003.raf
20140820-0001.raf
20140820-0002.raf
20140820-0003.raf

Numreringen skall alltså börja om på varje nytt datum. Går det överhuvudtaget i LR? Har testat dom olika varianterna av numrering som går att välja vid import men blir inte klok.

mvh
cf

Vid import kan du bygga egen namngivning av filnamnet. För ditt önskemål borde det kunna se ut som på bilden ;)

Bilagor

• Skärmavbild 2014-08-19 kl. 22.04.04.jpg
    Skärmavbild 2014-08-19 kl. 22.04.04.jpg
    58.6 KB · Visningar: 80
Jag tror inte du kan få LR att starta om sekvensnumret bara för att datumet ändras, du får nog sköta det manuellt och importera ett datum i taget. Då fungerar ovanstående förslag.

hmm
fast om nummerserien i exemplet den 20 augusti börjar på 1 eller 3 är ju skit detsamma.
När du sedan har slängt de bilder du inte vill ha kvar så kommer det ändå att uppstå hål i serierna.

Däremot så kan du i en samling ordna bilderna i den ordning du önskar o sedan exportera dem i en o samma nummerserie. Kanon om man vill göra en bok o slippa leta i vilken ordning bilderna skall in i boken.

Jag döper om till "ÅÅÅÅMMDD ttmmss orgseq#". Då får filer från olika kameror unika filnamn ner till en sekund. Även om två bilder tas samma sekund så är originalsekvensnumret unikt med största sannolikhet.

Jag döper om till "ÅÅÅÅMMDD ttmmss orgseq#". Då får filer från olika kameror unika filnamn ner till en sekund. Även om två bilder tas samma sekund så är originalsekvensnumret unikt med största sannolikhet.
O vad skall du ha det till?
En bild är en bild, oavsett när den är tagen och med vad den är tagen.
Att man vill ha dem i konsekutiv ordning kan jag förstå.

Till TS:

Jag vet inte riktigt hur du jobbar men en annan variant är ju att döpa om filerna efter importen och efter att du gjort en första redigering av dina bilder. Du har samma möjlighet att döpa om filerna med mallar som vid importen och om du dessutom då redan har slängt de som du inte vill ha kvar så får du en mer obruten nummerserie. F2 är snabbkommandot för att döpa om filer.

Detta är kanske inte alls vad du ville ha och känns för omständigt men det är ytterligare en variant. Själv nöjer jag med <datum>-<filnamn> eller döper inte om alls.

En fråga, kan LR döpa om RAW+JPG numera? Vore bra att veta om det funkar.

Jag lyckades inte för ett par år sedan att göra det. Blev olika sekvensnummer för RAW och tillhörande JPG. Numera använder jag Breeze Browser för att byta namn innan jag importerar till LR. Jag fotar ofta med oika kameror och har nu ett filnamn YYYYMMDD_seq_CameraModel_Orignumber. exempel 20140213_018_7D_8600.cr2
Fungerar bra för mig, men man måste vara noggrann med att synka klockorna på kamerorna.

(Med risk för att falla allt för djupt ner i petimetrin)
Nu är det väl så att just klockslaget faktiskt börjar om varje nytt datum?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto