Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nu var ringlampan klar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Snyggt! Hadde också tänkt bygga en sån, skulle kunna passa som en snygg taklampa ochså, med en lämplig dimmer eller svagare lampor, men för foto borde det inte vara bättre med reflektor-lampor (spotlight)?
 
osram 100w standardlampa - ca 7:- styck

osram 50w spotlight - ca 70:- styck

vill man lägga pengar kan man köpa en ABR800 som förvisso är billig om man jämför med andra liknande produkter

jag valde vanliga lampor för att de duger helt enkelt och att jag inte såg några problem med det ströljus de ger - sedan vet jag inte men jag misstänker att de kanske bländar modellen mindre än vad riktade spottar gör(?)

och 16x100W blir rätt starkt ljus men om det räcker återstår att se dock återger inte bilderna ljusskenet alls eftersom kameran kompenserar exponeringen
 
Senast ändrad:
riktigt snyggt och intressant. du skulle inte kunna slänga upp en bild hur ringen ser ut bakifrån? (tänkte mest hur det ser ut med lamphållarna och kablaget
 
visst, tog ett snapshot med kompaktkameran

sladdarna kommer sen böjas ner på vardera sida om lamphållaren o dras fast med ett buntband - då kommer samtliga ligga nere efter baksidan av ringen
 

Bilagor

  • ssl20121.jpg
    ssl20121.jpg
    56.1 KB · Visningar: 387
Ja påväg, men jag glömde att fota i raw, blev kraftig gulstick i bilden. kommer snart med bilden
 
Här kommer den. Men som sagts so är färgen kass.
 

Bilagor

  • _mg_0638.jpg
    _mg_0638.jpg
    39.5 KB · Visningar: 438
snyggt o tufft att det ser ut som pupilen blev trekantig med

har inhandlat tvättstället RIGGA på ikea i går och ska se om det fungerar att rigga upp ringen på den - värt ett försök i alla fall eftersom den bara kostade 129:-

men gjorde ett till handhållet försök igår med min tålmodiga fru som modell

vad tycks?

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/962745.htm
 
nu är min ljusring helt klar (sånär som på att jorden ska fixas) med ställning och allt så nu lägger jag ner det projektet och hoppas att den kommer till användning ;)

lite bilder på slutresultatet:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    76.4 KB · Visningar: 362
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.