Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nu var ringlampan klar!

Produkter
(logga in för att koppla)
robin, länkarna till bilderna fungerar inte så om du kunde lägga in bilderna i tråden istället vore det toppen

(du gör det med "bifoga fil"funktionen, se bara till att bilderna är max 400x400 pixlar samt inte mer än 100k)
 
tackar,

håller på o handlar in material till en sån nu (jämför priser som en tok ;)

vilka lampor kör du med nu? funderar på att köra 100 watt och sedan koppla in en dimmer för att ställa in dem eller rekommenderar du att man kör med ännu starkare lampor? 150w?

mest kräm för pengarna ger dock 100w lampan hos clasohlson

vore intressant att höra om du skulle gjort något annorlund om du byggt den igen så att säga - samma diameter? var antal lampor lagom? och kampeffekt som sagt?
 
jag kör med 16st 100W glödlampor från clas ohlsson.
då får jag ut ca 1/60-1/125 @ f4.5 vid 100 iso.

kommer nog köpa 150W lampor.

se till att skaffa en dimmer som pallar styrkan, det blir trots allt 1600W om du kör som jag.
 
jo, upptäckte att det var det där med dimmer som var problemet om man vill försöka hålla ner kostnaden alltså så antingen blir det fyra stycken uppdelade eller så funderar jag på att köra 16st lampor och sedan använda lamphållare med vippströmbrytare för att reglera ljuset och variera ljuset med 16, 12, eller 8 lampor tända tillexempel - dock lär det påverka speglingen i ögonen på personen vilket är synd så dimmer eller vridmotstånd verkar vara den bästa lösningen

min lösning lutar dock åt 1-2mm plåt med 16 uttagna hål för lamphållarna som har två skärmringar så det blir lätt att montera samt sedan en bockad fot med ett litet hål i så jag enkelt kan montera allt på ett tripod (skruvar bort stativhuvudet och sedan använder den till att skruva fast plåtringen med) det återstår bara att se om det står av sig själv eller går i backen - men jag tror nog att det kan fungera

har dock inte bestämt mig för färg på plåten än o har svart o aluminium att välja mellan - svart blir snyggare men aluminium hjälper till att reflektera mer ljus å andra sidan

sedan återstår bara att paralellkoppla alla lampor o dra alla sladd men det får bli lite terapiarbete ;)

återkommer med resultatet
 
Kul Oskar, du ska inte känna dig stressad men hur lång
tid tänker du hålla på? ;-)
Ser fram emot bilder på bygget.

Är det bara jag som funderat på att bygga en "lampkedja" med
en ram av länkar som går att ändra form på à la tumstock?
Projektet ligger dock en bra bit ner i min prioritetshög...
 
nja, någon tidsplan har jag inte Anne-Lie men jag räknar med att det inte kommer ta allt för lång tid ;)

har en ritning klar och 16st lamphållare med sockel e27 från clasohlson i alla fall

dock är bara frågan hur jag ska fästa den eller hänga den - några förslag?

har tänkt på att eventuellt hänga den i taket men det blir inte värst flexibelt så kanske stativ skulle vara bra - någon som har någon bra o billig lösning?

ringen kommer göras i plåt och troligen blir det 2mm (förhoppningsvis blir det lagom - inte för tunn o inte för tung)

ritningen:
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    25.6 KB · Visningar: 664
boon skrev:

kommer nog köpa 150W lampor.
VARNING!
Kolla hur många volt du har i uttaget.
Med 150W lampor kommer du upp i 2400W och då krävs det 240V om uttaget är säkrat med en 10A säkring. Kontrollera med Ohms lag och effektlagen.
 
ser ut att vara en bra lösning robin, kanske får bli så för mig med dock behöver jag i så fall hitta billiga stativ - vad för sort kör du med?

de billigaste jag hittat var från clasohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382664

men då följer 2st halogenlampor med - kanske går att få billigare om man hittar någonstans man kan köpa enbart stativet

förslag uppskattas
 
fridhamre skrev:
ser ut att vara en bra lösning robin, kanske får bli så för mig med dock behöver jag i så fall hitta billiga stativ - vad för sort kör du med?

de billigaste jag hittat var från clasohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382664

men då följer 2st halogenlampor med - kanske går att få billigare om man hittar någonstans man kan köpa enbart stativet

förslag uppskattas
Vill du ha ställning liknande Robbins, kan du kanske
titta på en klädställning.

Du kan se exempel på vad jag menar om du söker
på "Rigga" hos www.ikea.se

Hur ska du använda den?
Kan det uppstå situationer när modellen (stor som
liten) befinner sig på golvet, kan jag se fördelar med
att den går att vippa. I såna fall behöver fästet vara
mitt på ytterkanten eller i underkant. Om du tänker
dig gamla tidens kroppsspeglar som stod på golvet,
hur de var konstruerade.

Ska den vara lätt att förflytta till annan plats?
Då är mitt bästa råd, skaffa en assistent. ;-)

Skämt åsido, hur tänker du använda den?


Robbin, hur mycket väger din ring i komplett skick?
 
boon skrev:
jag kör med 16st 100W glödlampor från clas ohlsson.
då får jag ut ca 1/60-1/125 @ f4.5 vid 100 iso.

kommer nog köpa 150W lampor.

se till att skaffa en dimmer som pallar styrkan, det blir trots allt 1600W om du kör som jag.
En fas ligger normalt säkrad på 10A vilket ger en ungefärlig maxeffekt på 2000W för DEN fasen.
Sedan går alltså säkringen.
 
Tre Ess skrev:
Snygga ritningar Oskar!
Använder du CAD-program?

nej, inte till den här eftersom den var så pass enkel utan det blev en skiss i Adobe Illustrator CS istället och de som kommer göra den åt mig kommer ändå rita om den för att den ska fungera med deras maskiner - blir troligen vattenskärning av plåten

Tre Ess skrev:
Hur ska du använda den?

min tanke med hela apparaturen är att den ska anpassas för modellfoto/porträtt - jag vill kunna fotografera både ansikts/halvkropp samt helkroppsbilder med den samt självfallet få ett snyggt skuggfritt ljus (dessutom har jag valt lamphållare med individuell switchknapp så jag ska kunna ljussätta ex. ansikthalvorna olika mycket

egentligen är det min experimentslystnad som rinner över i och med det här projektet men det var mina tankar lite grovt

bra tips det där med vippspegeln - dock tror jag att det blir svårt att lösa i praktiken (skulle däremot säkert kunna behövas då vi har en liten tös i släkten som bara måste fotograferas (se mitt album) men i de fallen tror jag att hennes far får agera assistent o hålla ringen istället)


Tre Ess skrev:

Vill du ha ställning liknande Robbins, kan du kanske
titta på en klädställning.

Du kan se exempel på vad jag menar om du söker
på "Rigga" hos www.ikea.se

Tack så mycket Anne-Lie, bra tips!

Det enda nackdelen är att den kanske är lite låg men jag tror o andra sidan att det är svårt att hitta högre klädställningar och den här var ju dessutom höj och sänkbar.

Tror det får bli en sån - den var dessutom mycket billig så jag kan lika gärna köpa en sån o experimentera.

Hade nog tänkt något sånt här:
(eventuellt kan man kanske flytta upp hela ringen ett snäpp eftersom lamhållarna då kommer närmare den lodräta ställningen och brytningen på stumparna blir i så fall mindre - borde kunna fungera med tanke på att stödpinnen hjälper till)

ett litet tillägg: den måste vara enkel att montera ner och flytta ner i källaren när den inte används - det enda kravet från min förstående fru ;)
 

Bilagor

  • ringlampa-ställning.jpg
    ringlampa-ställning.jpg
    46.2 KB · Visningar: 706
Senast ändrad:
fridhamre skrev:

Hade nog tänkt något sånt här:
(eventuellt kan man kanske flytta upp hela ringen ett snäpp eftersom lamhållarna då kommer närmare den lodräta ställningen och brytningen på stumparna blir i så fall mindre - borde kunna fungera med tanke på att stödpinnen hjälper till)

ett litet tillägg: den måste vara enkel att montera ner och flytta ner i källaren när den inte används - det enda kravet från min förstående fru ;)
Om det ska vara enkelt att montera ner kanske
du kan utgå från ett par teleskopstöttor. Sätt 4
krokar el dyl på baksidan av ringen, då fungerar
det nog med en gummistropp i varje "hörn". Går
att välja höjd också. Vippfunktion borde vara
möjlig, när jag tänker efter lite mera...

Ser väl inte så professionellt ut, men det går lätt
att packa ihop. :)

Exempel:
Teleskopstötta 115-290 cm
www.jula.se
art.nr: 169030
199 kr/st

Finns säkert snyggare någon annanstans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.