JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Från vidvinkel till supertele, med antiskak:
http://www.dpreview.com/news/0701/07012507olympusp550uz.asp
http://www.dpreview.com/news/0701/07012507olympusp550uz.asp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FILM) (ulltand skrev:
Och "High burst rate" med 15 bilder i sekunden! Iofs med bara 1.2MP, men en klart trevlig funktion iaf.
AFE skrev:
Hmm... bildvinkel motsvarande dryga 500mm och 365 gram - lär ju bli lätt att hålla stadigt...
AFJ skrev:
I ärlighetens namn är det väl inte så lätt att hålla 500mm stadigt när det väger 2 kg eller mer heller?
JanOlofHärnström skrev:
Det verkar underligt att döma ut kameran innan man har sett, klämt på och testat den.
Mellanpojken skrev:
Ja 18 x zoom verkar lockande . .
men jag håller med Huselius i föregående inlägg
Jag har bl.a en C765:a som är hopplöst långsam ,
sånt som gör en tokigt. . när man hittare något spännande att plåta . Så vi får verkligen hoppas detta är bort på SP 550.
TI Sundvisson (Sundvisson) lyfter över denna från en granntråd:
Jag skulle inte tro att SP-550UZ har något mer brus än det inherenta brus som Sony's 1/2.5" sensor tillför. Den har förresten en hyfsad sensor från Sony, men förstås inte lika ren som om den vore en storlek större, typ 1/1.8". Dock bygger man inga ljusstarka superzoomar på 18x med en stor sensor. Även Sony DSC-H5 som ju är en av de bättre bildstabiliserade lång-zoomarna nyttjar ju samma 1/2.5" 7.1 Mpixel sensor. King-of-the-hill när det gäller kompakta bild-stabiliserade långzoom-kameror är i mitt tycke Panasonic, som ju har en drös av olika modeller, däribland ett fåtal med en större sensor. Hur Olympus SP-550UZ kommer att stå sig emot Panasonics modeller, skall bli intressant att se.
Att man kan se brus på bilder från SP-550UZ, är faktiskt ett gott tecken, eftersom bildfilerna då inte hårdhänt misshandlats av något internt brusreduceringsprogram. Snarare ges ju användaren flexibiliteten att styra mängden av brusreducering, ofta i en extern PC utanför kameran, som har mer avancerade brusreduceringsalgoritmer, än de som snabbt måste processas inuti kamerans JPEG-motor. Vidare så har SP-550UZ något som man delar med flera av Panasonics modeller, nämligen tillgång till råfiler; I Olympus fall .ORF-filer.
P.S: Jag håller med om att vi saknar övriga SP-modeller och C-modeller, som hade måttlig zoom av bra till hög optisk kvalitet, samt var försedda med den större av Sonys sensorer, 1/1.8". En annan sensor som verkar helt ha förvunnit från marknaden är 2/3" sensorn, vilken har ersatts av DSLR-kategorin av kompakta kameror, typ Nikon D40 och Olympus E-400.