Annons

Nu snackar vi zoom, 18x

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Och "High burst rate" med 15 bilder i sekunden! Iofs med bara 1.2MP, men en klart trevlig funktion iaf.

Absolut, jag hade 10 b/s på en Konica Minolta Dimage, visserligen bara 1024 x 768, men klart användbart i vissa situationer.

Jag är mera tveksam till ISO 5000 - det lär väl bli hiskeligt brusigt!?

Imponerade i alla fall vad de lyckas trycka i denna typ av kameror!

Anders

Va på Dustin Elektronikmässan idag
där hade dom den fick känna o klämma på den
priset skulle vara ca.5000:-
dom hade säkert närmare 10 nya kameror som skulle komma nästa månad

om ni bor i sthlm
pågår den fram till lördag

Nu ersätts väl pixelkriget av högkänslighetskrig. Snart ser vi nog "Nokkon" med ISO 40000 för 995 kr på Teknikmagasinet.

Man kan ju tycka att de borde sikta på att få till användbara ISO 1600-lägen först. Men det är väl inte så många förutom Fuji som går på det spåret.

Hmm... bildvinkel motsvarande dryga 500mm och 365 gram - lär ju bli lätt att hålla stadigt...

AFE skrev:
Hmm... bildvinkel motsvarande dryga 500mm och 365 gram - lär ju bli lätt att hålla stadigt...

Jag har en Powershot S2 IS med 12 x zoom, tror den motsvarar drygt 400mm och det är förvånansvärt hur ofta bilderna blir skarpa på max zoom, så det går.

I ärlighetens namn är det väl inte så lätt att hålla 500mm stadigt när det väger 2 kg eller mer heller?

Mvh
Anders

Anders: En tyngre kamera är som regel lättare att hålla still än en lätt. För att sätta den tunga kameran i rörelse behövs mer kraft än att skaka om den lätta. Problemet med dagens kameror är tyvärr den låga vikten kombinerat med ett miniformat vilket gör dem svåra att hålla still.
Så de kameror där bildstabilisator verkligen kan behövas är de små, lätta kompaktkamerorna och i synnerhet de med lång zoom.
18X zoom låter väl mycket för att vara praktiskt. Lite av försäljningsgrej.

På längsta tele blir diffraktionen med 18,7 mm maxöppning gigantisk (motsvarar f/27 med småbild), lägger man sedan på bruset vid ISO 5000 så lär eventuell skakningsoskärpa inte spela någon större roll för slutresultatets njutbarhet......

ISO 5000 med bara 25 mm^2 sensoryta (d v s 200 "ISO/mm^2") är naturligtvis på tok för mycket för en stillbildskamera, det blir helt enkelt alldeles för få fotoner som bygger upp bilden. Med tanke på att den även kan användas för video så kanske det möjligen duger för filmklipp på webben i 240 x 320.

Jag böjer mig givetvis för expertisen när det gäller tyngd kontra skak - jag har ju inte ens grejor som väger så mycket! :)

Jag vill dock försvara lång-zoom kamerorna lite. Det var en sådan som fick mig att bli fotointresserad och det faktum att det faktiskt gick att använda max zoomen och ta skarpa bilder var otroligt skoj! Det gav många bilder som jag var nöjd med som inte gått att ta med en vanlig kompakt och krävt en ganska stor investering om man använt system.

Den här Olympusen har ju även mera vidvinkel vilket borde vara intressant, så det är ju inte bara i ena ändan man tagit i.

Att få en kamera för 5000 som du faktiskt kan fota fjärillar och kungsörn samt filma ungarnas saftkalas med, är väl inte helt fel!?

Mvh
Anders

JanOlofHärnström skrev:
Det verkar underligt att döma ut kameran innan man har sett, klämt på och testat den.

Jag uppfattade inte de kritiska inläggen ovan som att man dömde ut kameran. Däremot är det nog sunt med en något skeptisk inställning till alla nya finesser.

Man måste dock inse att de allra flesta som köper en digitalkamera inte är tillräcklig mycket entusiast för att köpa en systemkamera med monsterobjektiv, stativ och alles för 20-100 tusen.

De flesta är ju för fasen nöjda med att knäppa med mobiltelefonen! För en viss grupp köpare är nog bekvämligheten med att ha "allt-i-ett" till ett rimligt pris och behändigt format lockande. Skall du ha ett zoomomfång motsvarande över 400mm med en systemkamera är det ganska mycket pengar och vikt, något som inte passar alla.

När jag köpte systemkamera var min första tanke att sälja min Poweshot S2 IS men jag valde att behålla den. Den tjänstgör som bekväm videokamera och jag tror min 10-årige son kommer att gilla den när han tröttnat på Ixusen.

Såg att Olympusen förresten hade ytterligare ett snabbläge med 3megapixel och 7 bilder/sek. Det borde ju faktiskt vara mycket intressant för den som har behov att fota snabba skeenden.

Mvh
Anders

CP tar 4395:-
ska bli kul att läsa vad dom skriver sen

har ägt både C750 och C765 men dom va grymt långsamma
man missa en hel del bilder tack vara det

får hoppas att SP-550 är mkt snabbare

Ja 18 x zoom verkar lockande . .
men jag håller med Huselius i föregående inlägg
Jag har bl.a en C765:a som är hopplöst långsam ,
sånt som gör en tokigt. . när man hittare något spännande att plåta . Så vi får verkligen hoppas detta är bort på SP 550.

Mellanpojken skrev:
Ja 18 x zoom verkar lockande . .
men jag håller med Huselius i föregående inlägg
Jag har bl.a en C765:a som är hopplöst långsam ,
sånt som gör en tokigt. . när man hittare något spännande att plåta . Så vi får verkligen hoppas detta är bort på SP 550.

har både haft 750 o 765
dom är faktiskt grymt långsamma

fick testa SP550 på Dustin mässan för ca.1mån sedan
den starta ganska snabbt men kunde inte testa hastigheten mellan bilderna efter som dom inte hade minneskort

Most popular cameras

Om man kikar på dpreviews staplar över Most popular cameras, så är det nog första gången som jag sett en Olympus kamera ligga på andra plats där. Denna topplista brukar vara abonnerad av Canons och Nikons många olika populära modeller. Förväntningarna på denna kamera kan man därför tolka som mycket höga, förmodligen orealistiskt höga, på vad som ju bara är en P&S-kamera, men som visserligen kostar 4395 på Cyberphoto / 4450 på Scandinavian Photo.

18x zoom, som börjar på motsvarande 28mm, samt med inbyggd CCD-shift är nog de tre orsakerna till det mesta intresset. Kanske även att Olympus haft ett antal mycket bra långzoomare tidigare, som gör att en nöjd kund kommer tillbaka. Det ska bli intressant att se hur den står sig mot Panasonics motsvarande modeller.

Tester kan i viss mån reda ut om den verkligen motsvarar de realistiska förväntningarna. Hur som helst, här finns en sammanställning av några amatörmässiga första tester.

Ref:

Re: 18x zoom med (1/2.5)" sensor

TI Sundvisson (Sundvisson) lyfter över denna från en granntråd:
Jag skulle inte tro att SP-550UZ har något mer brus än det inherenta brus som Sony's 1/2.5" sensor tillför. Den har förresten en hyfsad sensor från Sony, men förstås inte lika ren som om den vore en storlek större, typ 1/1.8". Dock bygger man inga ljusstarka superzoomar på 18x med en stor sensor. Även Sony DSC-H5 som ju är en av de bättre bildstabiliserade lång-zoomarna nyttjar ju samma 1/2.5" 7.1 Mpixel sensor. King-of-the-hill när det gäller kompakta bild-stabiliserade långzoom-kameror är i mitt tycke Panasonic, som ju har en drös av olika modeller, däribland ett fåtal med en större sensor. Hur Olympus SP-550UZ kommer att stå sig emot Panasonics modeller, skall bli intressant att se.

Att man kan se brus på bilder från SP-550UZ, är faktiskt ett gott tecken, eftersom bildfilerna då inte hårdhänt misshandlats av något internt brusreduceringsprogram. Snarare ges ju användaren flexibiliteten att styra mängden av brusreducering, ofta i en extern PC utanför kameran, som har mer avancerade brusreduceringsalgoritmer, än de som snabbt måste processas inuti kamerans JPEG-motor. Vidare så har SP-550UZ något som man delar med flera av Panasonics modeller, nämligen tillgång till råfiler; I Olympus fall .ORF-filer.

P.S: Jag håller med om att vi saknar övriga SP-modeller och C-modeller, som hade måttlig zoom av bra till hög optisk kvalitet, samt var försedda med den större av Sonys sensorer, 1/1.8". En annan sensor som verkar helt ha förvunnit från marknaden är 2/3" sensorn, vilken har ersatts av DSLR-kategorin av kompakta kameror, typ Nikon D40 och Olympus E-400.

SP550UZ med den lilla (1/2.5)" sensorn ser ut att kunna ge hyfsat bildresultat på ISO-värden upp till säg det näst högsta ISO800 (ISO50-ISO1600) med 7.1Mpix. (ISO3200 och ISO5000 har reducerad upplösning till 3.1Mpix). Jag körde i Noiseware bilden från ISO800 som var i 100% crop, med mycket uppmuntrande resultat. Det finns alltså mycket kvar i bilden att kunna använda i externa brusreduceringsprogram och få ett gott resultat. Kameran kan ju även ta bilder i råformat, så t.ex. en Noiseware plugin i Photoshop ger nog de bästa brusreduceringsförutsättningarna.

Om jag jämför med min gamla Canon S230 IXUS som ju har en 3.2Mpix sensor också av typen (1/2.5)" från Sony, så får jag nog tillstå att sensorutvecklingen har gått framåt. Fast helst skulle jag vilja ha en bra kamera som ryms i fickan, med en större sensorstorlek (1/1.8)", men då hamnar zoomområdet förmodligen på knappa 2x-4x.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar